Blixt, SofiaNguyen, JennyNordén, Tilda2025-06-182025-06-182025https://hdl.handle.net/2077/88029Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9ID3G. Nivå: Grundnivå. Termin/år: VT/2025. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, Idrott & Hälsa. Handledare: Heléne Bergentoft. Examinator: Konstantin Kougioumtzis.Syftet med forskningsöversikten har varit att granska och sammanställa tidigare forskning för att ta reda på bakomliggande faktorer som påverkar elevers simkunnighet samt hur lärare kan arbeta för att säkerställa en inkluderande och trygg simundervisning. Metoden som användes var en systematisk artikelgranskning som resulterade i 12 relevanta artiklar. Vid analys av artiklarna framkom 3 centrala teman, vilka var faktorer som påverkar simkunnighet, faktorer som påverkar elevers deltagande och simundervisning. Det resultat som framkom av de valda artiklarna var att faktorer som socioekonomisk bakgrund, familjens attityd till simning samt tillgång till simhall har en stor påverkan på elevers vattenkompetens. Även självförtroende, rädsla för vatten och tidigare erfarenheter har en inverkan på elevernas deltagande i simundervisningen. Slutligen visar resultatet att en god simundervisning kännetecknas av ett tryggt ledarskap med fokus på säkerhet, där anpassningar i form av flythjälpmedel eller simglasögon har positiva effekter som kan öka simkunnigheten. Utifrån forskningsöversikten kan vi fastställa att simundervisningen i skolan är komplex och kräver en flexibel didaktik där läraren tar hänsyn till eleverna och anpassar undervisningen utifrån deras förutsättningar och behov.swePhysical educationswimmingcompetenceSimning, en flytande kunskap.En forskningsöversikt kring simkunnighet och simundervisningText