Björklund, Molly2025-08-142025-08-142025https://hdl.handle.net/2077/89303Examensarbete: 15 HP. Kurs: L9HK3A. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i Hem- och konsumentkunskap. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT2025. Handledare: Karin Landström. Examinator: Hillevi PrellSyftet med denna studie var att undersöka i vilken utsträckning ämnesbudgeten påverkar lärares möjligheter till praktisk undervisning i hem- och konsumentkunskap. Genom en enkätundersökning med 73 verksamma hem- och konsumentkunskapslärare analyserades deras erfarenheter, strategier och upplevda begränsningar kopplade till ämnesbudgeten. Resultatet visar att ämnesbudgetens storlek varierar mellan olika skolor och därmed påverkar undervisningen i olika utsträckning. En del av lärarna uppger att praktiska moment får stå tillbaka till förmån för teoretiska för att budgeten ska hålla. Resultatet visar också att valet av livsmedel ofta styrs av ekonomi snarare än näringsvärde och hållbarhetsaspekter, vilket kan upplevas stå i konflikt med delar av ämnets kursplan. Trots ovanstående uppger ändå de flesta av lärarna att måluppfyllelsen är fortsatt hög i ämnet. En liten andel av lärarna uppger dock att måluppfyllelsen har sjunkit på grund av de begräsningar som ämnesbudgeten har medfört. Slutsatsen i studien är att ekonomiska förutsättningar kan ha en direkt påverkan på undervisningens kvalitet och innehåll och att det i förlängningen kan påverka elevernas möjligheter att nå kursmålen. Inför framtiden bör ämnet HKK ges skäliga ekonomiska resurser för att möjliggöra att undervisningen går linje med läroplanens mål om likvärdig utbildning.sweÄmnesbudgetpraktisk tillämpningkunskap i handlinglikvärdig utbildningÄmnesbudget ⁃ En utmaning för likvärdig undervisning i hem- och konsumentkunskapText