Pettersson, AlmaLindgren, Therese2025-03-142025-03-142025https://hdl.handle.net/2077/85627Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare respektive barn uppfattar fenomenet barns rörelse i förskolan. Våra frågeställningar som kommer besvaras är följande: Hur uppfattar förskollärarna deras verksamhetsplanering för barns rörelse? Hur uppfattar förskollärare respektive barn fenomenet rörelse i förskolan? Hur uppfattar förskollärare respektive barn vilka möjligheter/ hinder som finns för fysisk aktivitet? Ämnet valdes utifrån det ökade stillasittandet bland yngre åldrar som tyder på en negativ påverkan av barns välmående och utveckling. Därav blir det relevant att undersöka barns rörelsemönster i förskolans verksamhet. Studien är utformad utifrån en kvalitativ fenomenografisk forskningsansats där empirin kommer från semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes med tre förskollärare som blev ljudinspelade samt tre barnintervjuer med en närvarande antecknare. Empirin analyseras sedan med stöd av fenomenografiska begrepp. Resultaten som framkom var att det existerar en variation av uppfattningar om fenomenet som påverkar arbetssättet som bedrivs kring rörelse. Ett sätt att se på rörelse var det sker spontant på barnens egna initiativ och att förskollärarens roll inte ansågs vara avgörande. En annan uppfattning var att rörelse är något som behöver uppmuntras och arbetas med av en förskollärare för att bjuda in fler barn till rörelse. Det framkom även att barnens och förskollärarnas svar skilde sig delvis åt. Barnen uttryckte behovet av att springa och röra sig mer fritt inomhus medan förskollärarna önskade mer stillasittande aktiviteter inomhus eller rörelse i mer kontrollerade former såsom lärarledda rörelsemoment. Resultatet av uppfattningar om verksamhetsplaneringen visade att samtliga har fört samtal i arbetslaget om barns rörelse men det har inte resulterat i att samtliga har planerade rörelsemoment på schemat. Uppfattningarna om hinder för barns rörelse var begränsande inomhus ytor, stora barngrupper samt rörelseregler ur ett säkerhetstänk. Uppfattningar om möjligheter var barnens intresse och initiativ, styrda rörelsemoment inomhus samt utomhusmiljöns stora ytor som uppmanar till mer fri rörelse.sweFörskola, Förskollärare, Rörelse, Fenomenografi, Uppfattning, FenomenBarns rörelse i förskolanEn kvalitativ studie om förskollärares respektive barns uppfattning om fenomenet barns rörelse i förskolanText