Andersson, Malin2008-10-302008-10-302008http://hdl.handle.net/2077/18411De flesta lärare använder läroböcker i sin undervisning. Det innebär att dessa böcker har en pÃ¥verkan pÃ¥ skolans verksamhet och därför bör uppnÃ¥ de normativa föreskrifter som styr skolans verksamhet. Jag har undersökt fem läromedel i de olika NO-ämnena med avseende pÃ¥ hur dessa förhÃ¥ller sig till genus och kön. Särskilt fokus har legat pÃ¥ de avsnitt som behandlar sexualitet. Hur utrymmet är fördelat mellan män och kvinnor, vilka bilder av könen som förmedlas i text och illustration samt om dessa bilder är stereotypa. Det material jag valt är fem läroböcker i fysik, biologi och kemi. En frÃ¥n vardera stort läromedelsförlag samt en extra som innehöll ett uppslag som kallades "fokus pÃ¥ genus". Jag har analyserat läromedlen med hjälp av diskursanalys. Diskursanalys är bÃ¥de teori och metod, vilka används integrerat med varandra. Med teorins hjälp försöker diskursanalysen tydliggöra mönster i analysmaterialet som är sammankopplat med rÃ¥dande diskurser.1 I undersökningen har jag kommit fram till att läromedlen förmedlar en bild av mannen och kvinnan som varandras motsatser. Mannen är norm. Han syns mer, är mer aktiv och oftast förekommer han i mer tekniska och karriärsinriktade verksamheter. Kvinnan är motsatsen som syns mindre och i passiva, ofta stereotypa verksamheter. Detta är ännu tydligare i de avsnitt som behandlar sexualiteten. Här förmedlas en bild av mannen som ägare av sexualiteten som han riktar mot kvinnan som är mottagare.svGenuskönfysikbiologikemiNOsexualitetSkapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av fem läromedel i NO-ämnena med avseende på genus.C