Söderlund, EmmaLarsson, Jenny2007-05-082007-05-082007http://hdl.handle.net/2077/3871Inledning: Informationsteknik (IT) är en mycket stor del av dagens samhälle. Skolans uppdrag är att förbereda eleverna för att verka och leva i samhället. Har pedagoger på skolorna tillräcklig kompetens inom IT för att kunna utföra uppdraget? Syfte: Studiens syfte är att undersöka några nationella samt lokala aktörers förhållningssätt till IT i framtidens skola. Frågeställningar: Hur ser några aktörer på utvecklingen av IT i skolan? Vad satsas det på inom IT för verksamma i skolan? Vilka satsningar inom IT-utbildning pågår och planeras inom lärarutbildningen? Vad anser några aktörer att Lpo94 säger om IT i de tidiga skolåren? Metod: Studien genomfördes i form av intervjuer med aktörer som är verksamhetsansvariga inom Myndigheten för skolutveckling i Stockholm samt Center för Skolutveckling i Göteborgs Stad. Vidare har även en skolledare, en pedagog, en informant för lärarutbildningen i Göteborgs Stad samt en programansvarig för satsningen på IT i lärarutbildningen på KK-stiftelsen intervjuats. Intervjuerna, som skedde via telefon, spelades in och transkriberades. Resultat: Gemensamt för alla informanterna var att de ansåg att IT i undervisningen är en viktig del i framtidens skola. De ansåg att det redan i tidiga skolår borde införas mer IT i skolan. Det fanns många satsningar både nationellt och lokalt i Göteborgs Stad, för att integrera IT i undervisningen. Informanterna var eniga om att satsningar redan borde ske inom lärarutbildningen för att blivande pedagoger skall kunna använda IT för sin egen del och i det pedagogiska arbetet.svITframtidens skolade tidiga skolårenstyrdokuIT i framtidens skola - några aktörer uttalar sigC