Tengblad, KellyHansson, Maria2007-05-082007-05-082007http://hdl.handle.net/2077/3878Syfte: Vårt syfte är att undersöka hur vida förskollärare arbetar med formell och informell lek som ett verktyg för språkutveckling. Vi vill också veta hur och i vilken utsträckning de arbetar med detta. Frågeställning: · Vi vill undersöka om leken är språkutvecklande? · Arbetar lärarna medvetet med språkutveckling i både den formella och informella leken? · Hur arbetar lärarna med språkutveckling i den formella och informella leken? · I vilken utsträckning ser pedagogerna sig själva som en aktiv del av barnens språkutveckling? Metod: Vi valde en kvalitativ metod där vi intervjuade fem förskollärare. Tre av dessa lärare arbetar på syskonavdelningar där barnen är ett till fem år och två av lärarna arbetar i en förskoleklass där barnen är sex år. Vi genomförde intervjuerna på deras arbetsplats och de tog cirka femton minuter. Samtliga intervjuer spelades in för att vi senare skulle kunna och sammanställa och bearbeta dem. Resultat: Vi har kommit fram till att både den formella och informella leken är språkutvecklande. Lärarna vi intervjuat arbetar med språkutveckling genom leken på olika sätt och har därför lite olika uppfattningar hur man kan gå till väga med arbetet. Leken är av stor betydelse för barnens lärande och språkutveckling och genom att aktivt arbeta med leken som redskap kan man lägga en bra grund för lekens utvecklingsprocess.svformell lekinformell lekspråkutveckling.Den formella och informella leken - arenor för språkutvecklingC