Alarcón, MeriAmundsen Bergström, MatildaKaveh, TaniaPettersen, Vilde AndreaJagemark, LisaKarlsson, MoaJuliusson, Carl MagnusLeffler, OlofVikström, YlvaAndersson, AlexanderAllzén, SimonWollter, SebastianLindbo, JohannaRamberg, JensLindh, MattiasWestberg, AndersWedin, RobertMartinsson, LarsEmanuelsson, JimmyKostenniemi, PeterEgerzon, TobiasSvensson, ThereseJirenfelt, HelenaLindström, MirandaFalk, LinusMöller, MirjamKåregård, IngridLingaas Türk, JohannaAndersson, MartinAndersson, ViktorAlarcón, MeriAmundsen Bergström, MatildaKaveh, TaniaPettersen, Vilde Andrea2014-10-072014-10-072014-10-05978-91-88348-59-3http://hdl.handle.net/2077/37132Många röster har på senare tid uppmärksammat att dagens humaniora är i kris. Marginaliserad av en ointresserad offentlighet, ifrågasatt av andra vetenskapliga discipliner, stundtals betvivlad även av humanister själva. Men hur står det egentligen till med denna påstådda krissituation? Och hur upplever studenterna, en omistlig men i debatten ofta åsidosatt grupp, humaniora och humanistiska studier? I antologin Meningens motstånd presenterar 29 studenter verksamma vid Göteborgs Universitet sina perspektiv på humaniora, i ett försök att komplicera och nyansera bilden av detta ständigt omdebatterade vetenskapliga fält. Antologin är en mångfacetterad samling texter, där kärleksfulla försvarstal blandas med brännande kritik och konstruktiva förändringsförslag. Inga enkla svar ges, men i sex tematiska kapitel introduceras nya infallsvinklar både vad gäller humanioras dåtid, nutid och framtid. Sammantaget lyckas skribenterna därmed om inte utrota idén om humanioras kris så definitivt skapa nytt hopp för framtiden.212swehumanioraMeningens motstånd. 29 studenters perspektiv på humanioraText