Ljungberg, Louise2022-05-132022-05-132019https://hdl.handle.net/2077/71675Studien undersöker gymnasietjejers uppfattade kroppsbild och deras relation till fysisk aktivitet. Relationen mellan positiv kroppsbild och fysisk aktivitet har enligt tidigare forskning visat sig vara betydelsefull för att uppskatta fysisk aktivitet och sin kropp. Kroppen är central i ämnet Idrott och hälsa och för att eleverna ska utvecklas inom ämnet behöver de vara trygga i sin kropp. Tjejer är, enligt objektifieringsteorin, mer utsatta för höga krav från samhället och omgivningen på deras kroppar. Fysisk aktivitet och träning ses som en faktor som stärker individens kroppsbild till de positiva och där kroppens funktionalitet hamnar i fokus. Genom fem semi-strukturerade intervjuer ska studien synliggöra gymnasietjejers tankar om kroppsideal och sin kropp samt deras relation till fysisk aktivitet. Intervjuguiden berör huvudteman, Tema 1: Uppfattning om kroppsideal, Tema 2: Relation till fysisk aktivitet. Varje tema är förberett med följdfrågor så att intervjuerna besvarar studiens frågeställningar. Resultatet presenteras i teman utefter frågeställningarna. Kroppsidealen påverkade gymnasietjejerna genom samtliga faktorer (1) ohälsosamma beteenden och negativa tankar, (2) ett ifrågasättande av idealen, (3) kommentarer och påverkan av sociala medier, (4) den omgivande miljö och dess sociala kontext. Gymnasietjejernas betydelser för fysisk aktivitet varierade och följande teman identifierades (1) för att må bra, (2) social tillhörighet, (3) förändra sin kropp, (4) ångestfyllt. Relationen mellan positiv kroppsbild och en sund relation till fysisk aktivitet förstärktes med studiens resultat.swefysisk aktivitetkroppsidealkroppsbildtjejer”Det är ju inte så att det är mer hälsosamt att vara kurvig eller mer hälsosamt att vara jättesmal.” En kvalitativ studie om gymnasietjejers uppfattade kroppsbild samt deras relation till fysisk aktivitet.Text