Eriksson, Emma2017-07-102017-07-102017http://hdl.handle.net/2077/53044Forskningen visar att grammatiken i svenska gymnasieskolor ofta undervisas traditionellt och som ett isolerat moment vilket leder till att elevernas grammatikkunskaper blir begränsade. I föreliggande uppsats har en interventionsstudie genomförts där grammatikundervisning har integrerats i litteraturundervisningen. Syftet är dels att visa vad som händer när man integrerar grammatikundervisning i litteraturundervisningen dels att undersöka elevers attityder till integrerad grammatikundervisning och se om eleverna använder sig av ett grammatiskt metaspråk i det avslutande provet i litteraturhistoria.
Studien genomfördes under tre veckor och innefattade fem lektioner och ett provtillfälle. Eleverna går andra året på ett humanistiskt program. Under lektionerna diskuterades termerna nominalfras, utbyggd nominalfras och poetisk ordföljd i samband med litteraturläsning. Interventionen avslutades med att eleverna fick fylla i en utvärdering om deras upplevelser av momentet.
Resultaten visar att eleverna är positivt inställda till integrerad grammatikundervisning och att många ser fördelarna med att grammatiken inte är en isolerad del i svenskundervisningen. På litteraturprovet använde sju av 20 elever någon form av grammatisk terminologi i vid bemärkelse i sina analyser och visade därmed på en metaspråklig förståelse, vilket inte har förekommit hos de här eleverna innan.sv”Det blir ett roligare sätt att plugga grammatik”. En interventionsstudie om att integrera grammatikundervisning i litteraturundervisningM2