Söderlund, NathalieBjörklund, Eveliina2025-02-262025-02-262024-05-30https://hdl.handle.net/2077/85249Aktionsforskningsstudiens syfte är att pröva och undersöka om förändrade arbetssätt kan bidra till att barnen erbjuds varierande möjligheter till lärande och utveckling i musik och drama. Följande undersökningsfrågor hjälper oss med detta: På vilka sätt kan pedagogernas arbetssätt utvecklas i verksamheten för att barnen ska erbjudas lärande och utveckling i de estetiska uttrycksformerna? Hur kan inomhusmiljön på avdelningen utvecklas för att ge plats åt barnens prövande och utforskande med estetiska uttrycksformer? Studien är utförd på en förskola med barn i åldrarna 3–5 och utifrån enkät och intervjusvar så har vi kunnat ta del av pedagogernas upplevelser och bidragande faktorer till att barnen inte erbjuds dessa estetiska uttrycksformer i den grad styrdokumenten säger att dem ska få göra. Genom kompetensutvecklande samtal och prövande av nya arbetssätt fördelat i två aktioner så skapar vi bättre förutsättningar då fokus ligger i prövandet av nya metoder, både i spontan och planerad undervisning. Vi analyserar våra aktioner utifrån en didaktisk teori samt med begreppen transdisciplinärt lärande, intra-aktion och den didaktiska triangeln. Detta är ett utvecklings- och förbättringsarbete som syftar till att drama och musik ska kunna erbjudas på varierat vis i verksamheten och resultatet visar att pedagogerna som tidigare upplevt det svårt att arbeta med Musik och Drama på ett varierat vis nu upplever att de fått inspiration och högre kompetens vilket lett till nytänkande och ökat engagemang. De har fått fler verktyg och vågar pröva varierande strategier och metoder. 1 Detta har lett till att musik och drama erbjuds oftare och i fler miljöer och stunder på förskolan där barnen kan lära Om, I, Genom och Med i dessa estetiska uttrycksformer.sweEstetiska uttrycksformer, förskola, drama, musik, intra-aktion, lindströms modell, transdisciplinärt lärande, aktionsforskning, didaktik, didaktisk triangel, varierande arbetssätt.1 Musik och drama i förskolan En aktionsforskningsstudie om hur varierande arbetssätt kan skapa möjligheter för barns lärande och utvecklingPresentation