Andersson, MadeleneMarkarian, SirliNiklasson, Michaela2024-09-122024-09-122024-09-12https://hdl.handle.net/2077/83405Kandidatuppsats 15 hp. Program: Kostekonomi med inriktning mot ledarskap. Huvudområde: Kostvetenskap. Termin: vt 2024. Handledare: Cecilia Magnusson Sporre. Examinator: Hillevi PrellSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur två grundskolor i Göteborgs stad arbetar med den vegetariska maten. Metod: Studien är kvalitativ och inkluderar semistrukturerade intervjuer, strukturerade intervjuer, observationer samt analysering av policydokument. Studien utfördes på två grundskolor i Göteborgs stad. De semistrukturerade intervjuerna gjordes på köksmästarna. De strukturerade intervjuerna genomfördes med en kock på varje skola. Observationerna genomfördes i matsalen där fokus låg på att observera den vegetariska maten. Analyserna genomfördes genom att studenterna studerade policydokumentet samt anvisningar för grundskolan noggrant och jämförde med den data som samlats in från intervjuer samt observationer. Resultat: Resultatet visade på att båda skolorna aktivt arbetar med den vegetariska maten och försöker följa de policydokument och anvisningar som finns. Skolorna beskriver den vegetariska maten utifrån vad det är och har tydliga menyer utplacerade i matsalen. Resultatet visade även på att den vegetariska maten serverades sist i serveringslinjen samt även var placerad sist på menyn. Skolorna arbetar med att den vegetariska måltiden ska likna den animaliska samt att rätterna ska vara populära men ändå utmana elevernas smaker. Råvaruutbudet för den vegetariska maten har utvecklats och det finns många substitut att välja mellan. Dock anser köken att det kan uppstå utmaningar för variationen av vegetabilier och höga prisnivåer när de ska välja ekologiskt. Viktiga aspekter är att personalen i köket kan arbeta flexibelt och kreativt för att utveckla den vegetariska måltiden. Andra utmaningar som framkommer är hur samhället ur ett helhetsperspektiv ser på den vegetariska maten samt hur samarbetet mellan pedagoger och personalen i köket fungerar. Slutsats: Studien har visat att skolorna för det mesta arbetar med den vegetariska måltiden utefter policys och anvisningar för grundskolan. Skolorna står inför en del utmaningar som handlar om resurser och variation på råvaror med långa säsonger. Dock visar det sig i studien att personalen i köket har mycket frihet och kan arbeta med sin kreativitet för att skapa variation och utvecklas med den vegetariska måltiden.sweKlimatpåverkanMåltidsserviceNäringsrekommendationerSkolmåltiderVegetarisk kostGrundskolans vegetariska mat. Utmaningar, möjligheter och policyförhållanden i Göteborgs stadText