Ryberg, PeterPeste, Philip2020-09-142020-09-142020-09-14http://hdl.handle.net/2077/66469Denna studie undersöker i vilken utsträckning gymnasieelevers sömnvanor påverkar deras stu-dieprestation i ämnet matematik. Studieprestation mäts som poängnivån eleverna uppnådde på det senaste provet i matematik de skrivit. Sömnvanor beskrivs som sömnlängd, sömnkvalitet, stress inför läggdags och internetanvändning nattetid. Ett frågeformulär konstruerades för att samla in studiens mätdata som i sin tur analyserades med hjälp av en ordinal logistisk regress-ion. Studiens resultat visade att sömnkvalitet har en signifikant, positiv påverkan på poängni-vån. Övriga variabler var inte signifikanta men deras beräknande effekter låg i linje med vad som förväntades. Sömnkvalitet hade en förväntad positiv påverkan på studieprestation, emedan stress och internetanvändning hade en negativ påverkan på studieprestation.sweSömn, sömnlängd, sömnkvalitet, stress, studieprestation, poängnivå, matematik, problemlösning.Sömn och studieprestation i matematikSleep and Study Performance in MathematicsText