Alm Falk, ZaraEken, SeydaJohansson, Stina2025-07-092025-07-092025-07-09https://hdl.handle.net/2077/88809Denna studie undersöker specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av att arbeta med barns psykiska hälsa i förskolan. Psykisk hälsa, enligt etablerad forskning, är en avgörande faktor för barns utveckling, lärande och sociala samspel, därför kan förskolan ha en viktig roll i att tidigt identifiera barns behov och främja välbefinnande. Specialpedagoger kan vara en resurs i detta arbete genom att de kan ge stöd till både barn och pedagoger, anpassa lärmiljöer och bidra med insatser som stärker den psykiska hälsa och välbefinnande. Syftet med denna studie är att utforska specialpedagogers upplevelser av att främja barns psykiska hälsa i förskolan samt att identifiera de faktorer som underlättar eller hindrar detta arbete. För att få en djupare förståelse används en fenomenologisk ansats och en kvalitativ intervjustudie, där specialpedagogernas perspektiv och erfarenheter står i fokus. Resultatet visar hur tätt sammankopplat pedagogers mående är med barns mående, samt hur viktigt det är med tydliggörande pedagogiska miljöer och god samverkan mellan förskola och hem. Studiens kunskapsbidrag är den tydliga kopplingen mellan specialpedagogens arbete och barns psykiska hälsa, särskilt fokus på hur specialpedagogernas insatser för att stärka pedagogernas eget mentala välbefinnande.sweBarns psykiska hälsaFörskolaSpecialpedagogens rollSamverkanBygga trygghet och delaktighet. Specialpedagogers erfarenheter av att arbeta främjande med barns psykiska hälsaText