Vialleton, Théodore2025-07-022025-07-022025-07-02https://hdl.handle.net/2077/88556Skolinspektionens rapport visade att majoriteten av lärare har svårt att hantera kontroversiella frågor i undervisningen. Utifrån rapporten fanns en tanke om att en stor diskrepans mellan grupperna skulle kunna vara en förklaring till att lärarstudenter inte känner sig rustade för att hantera kontroversiella frågor i undervisningen. Det föranledde intresset att undersöka likheter och skillnader mellan lärarutbildares och lärarstudenters syn på kontroversiella frågor i undervisningen, samt hur de båda grupperna tänker att de hanterar situationerna när de uppkommer. Den här studien har med en kvalitativ metod undersökt ovanstående utifrån ett spektrum skapat från två olika definitioner på kontroversiella frågor, där den ena betonar värderingar och den andra vetenskapen. Utöver detta användes idealtyper för att undersöka vilka förhållningssätt de intar för att hantera kontroversiella frågor. Dessa är debattledaren, normförmedlaren, fostraren och avvisaren. Resultatet i studien visade att diskrepansen mellan grupperna är liten i synen på kontroversiella frågor, även om lärarutbildarna drar sig något mer åt den vetenskapliga definitionen. Bland båda grupperna förekom alla förhållningssätt förutom avvisaren.sweKontroversiella frågor, förhållningssätt, Dearden, StradlingKontroversiella frågors komplexitet En kvalitativ studie om lärarutbildares och lärarstudenters syn på kontroversiella frågor i undervisningen och hanterandet av dem.Text