Andervik Holmgren, JohannaMagnander, Anna2025-06-262025-06-262025-06-26https://hdl.handle.net/2077/88334Background: Since 1970 the incidence of cancer has increased, today there are more people living with cancer diagnosis, both because more cases are detected and because survival has increased. According to the Swedish national cancer strategy from 2009, everyone who is diagnosed with cancer should be assigned a named contact nurse. The contact nurse is supposed to improve the patient´s and relatives' participation and influence, facilitate communication and information between them and the healthcare, as well as provide security and continuity. With this study we wish to obtain information about how patients experience the support from the contact nurse and if it can be improved. Aim: The aim of this study is to investigate patients´ experience of the support from the contact nurse in surgical cancer care. Method: A systematic literature review with studies with a qualitative and quantitative method were included to answer the aim of the study. Articles were collected using structured searches in the databases PubMed and Cinahl. The articles were analyzed and reviewed using the Caldwell quality review template. Results: The analysis of the included articles resulted in four main themes: information, patient satisfaction, support from healthcare and “the spider in the web”. The result showed that information from the contact nurse was a very important part for the patients. Patients with contact nurses were more satisfied with the overall care, the contact nurse were able to reduce stress and anxiety but saw no significant difference in quality of life. Some studies found that care coordination worked better for those with contact nurses. Conclusion: The contact nurse could increase participation and patient satisfaction with care. One of the most important supports for the patients was to receive information throughout the course of care. Further research is needed based on the patient’s perspective to be able to evaluate and develop the role of the contactnurse.Bakgrund: Sedan 1970 har insjuknandet i cancer ökat, idag finns det därför fler personer som lever med en cancerdiagnos, både för att fler fall upptäcks och för att överlevnaden har ökat. Alla som får diagnosen cancer ska enligt den nationella cancerstrategin från 2009 bli tilldelad en namngiven kontaktsjuksköterska. De ska förbättra patientens och närståendes delaktighet och inflytande, underlätta kommunikation och information mellan dem och vården samt vara en trygghet och skapa kontinuitet. Med denna studie önskar vi få information om hur patienter upplever stödet från kontaktsjuksköterskan samt om det kan förbättras. Syfte: Att undersöka patienters upplevelse av stödet från kontaktsjuksköterskan i den kirurgiska cancervården. Metod: Genom en systematisk litteraturöversikt inkluderades studier med kvalitativ och kvantitativ metod som svarade på syftet. Artiklar samlades in med strukturerade sökningar i databaserna PubMed och Cinahl. Artiklarna analyserades och granskades enligt Caldwells kvalitetsgranskningsmall. Resultat: Analysen av de tio inkluderade artiklarna resulterade i fyra huvudteman: Information, patientnöjdhet, stöd från hälso- och sjukvården samt spindeln i nätet. Resultatet visade att information från kontaktsjuksköterskan var en mycket viktig del för patienterna. Patienter som hade kontaktsjuksköterska var mer nöjda med vården, kontaktsjuksköterskan kunde minska stress och oro men ingen signifikant skillnad sågs i livskvalitet. Några studier såg att vårdkoordineringen fungerade bättre för de med kontaktsjuksköterska. Slutsats: Kontaktsjuksköterskan kan öka delaktighet och patientnöjdhet med vården. Ett av de viktigaste stöden för patienten var att få information under hela vårdförloppet. Ytterligare forskning behövs utifrån patientperspektivet för att kunna utvärdera och utveckla kontaktsjuksköterskefunktionen.sweKontaktsjuksköterska, patientupplevelse, cancervård, information, stöd, personcentreradvård, systematisk litteraturöversiktPatienters upplevelse av stödet från kontaktsjuksköterskan i den kirurgiska cancervårdenPatients´experience of the support from the contact nurse in surgical cancer careText