Fuenzalida, Vanessa2025-09-302025-09-302025-09-30https://hdl.handle.net/2077/89767Syfte: Syftet med denna forskningsöversikt är att analysera och sammanställa befintlig forskning om hur skärmtid påverkar barns sociala utveckling. Studie syftar även till att belysa hur digitala medier kan bidra till och motverka barns sociala utveckling Metod: Strukturerad forskningsöversikt Resultat: Resultatet visar att skärmtidens påverkan på barns sociala utveckling är komplex. Hög och passiv skärmanvändning kan kopplas till försämrat samspel, lek och språkutveckling. Medan gemensam och pedagogisk skärmanvändning i vissa fall kan ha neutrala eller positiva effekter. Andra faktorer som innehåll, vuxennärvaro och socioekonomiska förutsättningar påverkar också hur barn påverkas av skärmtid.sweSkärmtid, social utveckling, barns samspel, skärminnehållSOCIALA SKÄRMAR? SKÄRMTIDENS INVERKAN PÅ BARNS SOCIALA UTVECKLING En strukturerad forskningsöversiktText