Bartula, Emilia2025-06-242025-06-242025https://hdl.handle.net/2077/88177Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9HK3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT 2025. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i Hem- och konsumentkunskap. Handledare: Marianne Pipping Ekström. Examinator: Päivi Palojoki.Tillgång till rätt läromedel är en essentiell resurs för att kunna genomföra en god och likvärdig undervisning. Sverige har inte i dagsläget någon granskning av de läromedel som finns på marknaden, och ingen reglering över vem som får ge ut läromedel finns. Forskning har visat att de länder med högst studieresultat ser användningen av läroböcker som ett sannolikt skäl till de jämna resultaten. Samtidigt förlorar lärare i Sverige makten över vilka läromedel som köps in och budgeten för inköp minskar. I denna kvalitativa innehållsanalys har två läroböcker för undervisning i hem- och konsumentkunskap årskurs 7–9 granskats utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv för att skapa en förståelse för hur dessa böcker går att implementera i undervisningen. Resultatet visar att båda böckerna går att implementera i en ämnesdidaktisk undervisning trots att en explicit förklaring för hur de ska användas inte återfinns. Resultatet diskuteras i förhållande till en praktisk undervisning utifrån ämnesrelevanta teorier.sweHem- och konsumentkunskapkunskap-i-handlingläromedelämnesdidaktikKrydda vardagen med kunskap!En ämnesdidaktisk analys av läromedel i hem- och konsumentkunskap för årskurs 7–9Text