Al Housaini, Beshar-JamalBengtsson, Linus2023-04-132023-04-132021https://hdl.handle.net/2077/75994I dagens samhälle rör sig barn och ungdomar allt mindre. Ämnet Idrott och hälsa har ett stort ansvar att skapa de förutsättningar som krävs för att främja en aktiv livsstil. Trots detta ansvar förespråkas inom ämnet ett tävlingsinriktat förhållningssätt vilket leder till en försvagad motivation. I detta arbete framställs en undersökning med avstamp i motivationsstrategierna Självbestämmandeteorin och Målorienteringsteorin. Med hjälp av dessa metoder granskas de grundläggande psykologiska behoven i relation till motivationen samt jämföranden mellan olika typer av undervisningsklimat. Det framläggs att ett undervisningsklimat som är uppgiftsorienterat i större utsträckning ökar elevers motivation och deltagande i ämnet jämfört med ett tävlingsinriktat egocentrerat undervisningsklimat. Vidare så betonar Självbestämmandeteorin vikten av att sätta de grundläggande psykologiska behoven i fokus för att skapa motivation. Därav bör framtida undervisning utgå ifrån ett förhållningssätt som främjar de grundläggande psykologiska behoven inom ett uppgiftsorienterat klimat. Framtida forskning bör såvida vidga och ta elevens perspektiv i hänsyn.swePhysical educationachievement goal theoryself determination theoryclimatemotivationElevers motivation i skilda undervisningsklimat. En systematisk forskningsöversikt av ämnet idrott och hälsaText