Larsson, JonasCeder, AndreasLantz, Björn2006-12-082007-02-092007-02-0920021403-3704http://hdl.handle.net/2077/2617Denna rapport presenterar resultaten från en enkätstudie som syftade till att kartlägga förekomsten och val av, samt motiv och syften med, modeller för internprissättning i svenska börsnoterade företag. Enkäter skickades ut till 110 slumpmässigt valda svenska börsnoterade företag, och en svarsfrekvens på 44% erhölls. De viktigaste slutsatserna av studien är: • Internprissättning förekommer generellt i lägre grad numera än för 30 år sedan. • Detta torde dock främst bero på en ökad andel tjänsteföretag, vilka i lägre grad än tillverkande företag använder internprissättning. • Den viktigaste anledningen att använda internprissättning är att det är en funktionell nödvändighet p.g.a. en divisionaliserad organisationsstruktur. • Specifika modeller för internprissättning används i högre grad i tillverkande företag, medan tjänsteföretag tenderar att använda ad hoc-lösningar. • Primära syften med val av specifik internprissättningmodell är enkelhet, fokus på hela företagets lönsamhet, upprätthållande av divisionell självständighet, samt skapande av kostnadsmedvetande. • De specifika modeller som används är primärt marknadsvärdesbaserad och självkostnadsbaserad internprissättning.29 pages257805 bytesapplication/pdfsvInternprissättning; ekonomistyrningInternprissättning i svenska börsnoterade bolagReportBusiness studies