Dahlgren, VeronicaMagnusson, Frida2007-05-082007-05-082007http://hdl.handle.net/2077/3930Syfte Bakgrunden till att vi valde att undersöka betydelsen av interaktionen mellan bild och språkutveckling, beror på att vi upplever att bilden ofta kommer i andra hand i skolverksamheten samt att bildens styrka inte används op- timalt. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur bild fungerar i skolans arbete med att utveckla barns språkliga förmåga. Huvudfråga Vår huvudfråga har varit: Vad har bilden för betydelse för utveckling av barns språkliga förmåga? Metod och material Examensarbetet är en empirisk undersökning i vilket vi knyter an till den forskning och de teorier som finns om bild och språkutveckling. Vi har använt oss av observationer och kvalitativa intervjuer av två pedagoger från skilda skolor i vår undersökning. Resultat Vi har kommit fram till att båda pedagogerna tycker att bild är gynnande för språkutveckling hos barn. Pedago- gerna har olika grundsyn på barns lärande, vilket präglar deras val av arbetssätt. Metoderna skiljer sig därför på så sätt åt att antingen ses bilden som utgångspunkt i språkarbetet eller mer som ett verktyg att nå progression i barns språkliga förmåga. Slutsatsen av resultatet är att bild bidrar på ett flertal olika sätt till utveckling av barns språkliga förmåga. Kontentan av slutsatsen blir därför att skolan bör höja bildens status i skolarbetet. Bild är ett kraftfullt uttryck som inspirerar och stimulerar barnets kreativa sida att skapa. Genom att se bildens potential kan skolan på bästa möjliga vis hjälpa elever att utveckla sin språkliga förmåga. Betydelse för läraryrket Genom undersökningen får vi en djupare kunskap i hur integrering mellan bild och språkutveckling kan se ut. Vidare får vi verktyg att på bästa sätt inspirera och vägleda elever för att främja deras språkliga förmåga.svBildskapandespråkutvecklingbildspråkbildBildens betydelse för utveckling av barns språkliga förmågaC