Stenberg, Elisabeth2012-10-022012-10-022012-10-02http://hdl.handle.net/2077/30505Studien syftar till att identifiera faktorer vilka kan främja ett ökat turismföretagande. Det är en kvalitativ studie som främst baseras på 21 intervjuer som genomförts inom det område som den empiriska delen av studien omfattar, Destination Läckö Kinnekulle, vilket innefattar Götene och Lidköping med omnejd. Studien visar att de flesta insatser som genomförts har viss positiv inverkan för turismnäringen, men på olika sätt. Turismnäringen är omfattande och påverkas av många aspekter i samhället. De som främst startat turismföretag är inom studien kvinnor som drivs av ett brinnande intresse och som ser företagandet mer som en livsstil. Turismföretagarna besitter själva kunskap, kreativitet och förmåga att driva verksamheten. De efterfrågar stöd och konkreta nätverk främst rörande marknadsföring, finansiering och alla de regelverk som omgärdar turismföretagare. Främsta drivkraft hos turismföretagare verkar vara att kunna få arbeta med sitt intresse och de motiveras som bäst av passion för verksamheten.sweTurismnäringTurismTurismföretagareEntreprenörskapDestinationInsatsEfterfråganDrivkraftLivsstilFörutsättningarNya Turismföretag - en kvalitativ studie kring faktorer för ökat turismföretagande med utgångspunkt inom Destination Läckö KinnekulleText