Alvgrim, Marcus2025-01-242025-01-242025-01-24https://hdl.handle.net/2077/84750I föreliggande konstnärliga kandidatarbete utforskar jag området musikmemorering ur perspektivet som organist. Syftet är att identifiera och problematisera metoder för utantillspel av orgelrepertoar. Studien utgår från två valda orgelstycken som jag sedan tidigare instuderat via notbild. Olika metoder för memorering och notmässig frigörelse prövas och utvärderas med särskild tonvikt på instrumentspecifika parametrar. I det första stycket skedde undersökningen explorativt och resulterade i ett urval av metoder som undersöktes vidare i det andra stycket. Resultaten påvisar att en integrering av medvetna (deklarativa) och omedvetna (procedurella) minnesförmågor kan ligga till grund för memorering av orgelrepertoar. Utantillspel påverkade den konstnärliga gestaltningen genom företrädelsevis frihet och plasticitet i tempo och pulsation. Färdigheten att memorera repertoar har visat sig vara möjlig att öva upp från grunden genom metodisk träning.sweutantillspel, memorering, orgel, Maurice Duruflé, Oskar LindbergBefrielse eller minnesförlust? En studie i utantillspel av orgelrepertoarLiberation or Memory Loss? A Study in Memorizing Organ MusicText