Mir Hosseini, Jasmin2025-09-182025-09-182025-09-18https://hdl.handle.net/2077/89657Abstract I denna masteruppsats i barn- och ungdomsvetenskap har syftet varit att skapa kunskap om hur lärare inom olika skolformer, från förskola till gymnasium, resonerar om barn och elevers eventuella depression och ångestsyndrom. Frågeställningarna är: - Vilka diskurser framträder i beskrivningar av lärare om ångestsyndrom och depression hos barn och elever? - Vad beskrivs vara orsaker till depression och ångestsyndrom hos barn och elever? - Vilka åtgärder lyfts fram av lärare i deras tal om det förebyggande arbetet mot depression och ångestsyndrom hos barn och elever? Denna masteruppsats utgår från en diskursteoretisk ansats enligt Laclau och Mouffe, med diskursanalys som metod och bygger på sex semistrukturerade intervjuer med lärare från olika skolformer. Det empiriska materialet har analyserats med hjälp av begreppen nodalpunkt, artikulation och subjektposition. Resultatet visar att depression och ångestsyndrom ofta förstås som mångtydiga, tolkningsberoende och kroppsligt uttryckta snarare än språkligt. Orsaker till depression och ångestsyndrom beskrivs ofta i relation till svåra hemförhållanden, skolrelaterad stress eller svåra hemförhållanden. Förebyggande arbete beskrivs genom relationer, samtal och samverkan.swe”TYVÄRR TROR JAG ATT SKOLAN [...] BÅDE SKAPAR OCH FÖRVÄRRAR ELEVERNAS DÅLIGA MÅENDE” En kvalitativ intervjustudie om lärares resonemang om barns och elevers eventuella depression och ångestsyndromText