Wahlström, Helena2025-06-262025-06-262025-06-26https://hdl.handle.net/2077/88329I den här studien undersöker författaren hur man kan bli äkta i sitt sånguttryck. Dels genom en lyssningsanalys där författaren lyssnar på sångare som hon anser är äkta. Sångarnas uttryck analyseras sedan för att komma fram till de kvaliteter och förmågor de besitter och, till stor del, har gemensamt för att upplevas autentiska. I den andra undersökningen jämförs en låt som författaren komponerat, och som spelats in i olika versioner och med olika musiker vid fem tillfällen under ett flerårigt tidsspann. De olika versionerna analyseras sedan utifrån olika komponenter som författaren anser är viktiga för ett autentiskt sånguttryck. I den tredje undersökningen utformar och utför författaren sångövningar som kan gynna ett sant sånguttryck. Viktiga delar av resultatet är bland annat att man, för att vara äkta i sitt sånguttryck, behöver uttrycka sångtexten utifrån sina egna autentiska känslor, att man behöver sjunga för sin egen skull och inte för att bli bekräftad av andra, att man behöver känna lust och passion till att uttrycka sig genom sången samt att man behöver lyssna till och inspireras av andra sångare som man själv anser är äkta.sweäkthet, autenticitet, genuinitet, improvisation, spontanitet, frihet, lust, musik, sånguttryck, psykoanalys, sångövningar, övningarAtt bli äkta i sitt sångliga uttryckEn studie om autenticitetens betydelse i det konstnärliga uttrycket för att lust och meningsfullhet hos konstnären skall uppstå och bevarasText