Johansson, Lydia2024-08-282024-08-282024-08-28https://hdl.handle.net/2077/83210I detta arbete har Béla Bartóks (1881–1945) sätt att komponera för pukor undersökts. Flera av hans timpanistämmor har instuderats, där stämman ur Sonata for Two Pianos and Percussion gavs störst fokus och framfördes med ensemble. I syfte att dokumentera processen och möjliggöra analys av den har processdagbok förts och videoupptagningar gjorts. Genom arbetet med timpanistämmorna har deras karaktäristiska egenskaper formulerats samt utmanande faktorer som pukisten möter i stämman från Sonata for Two Pianos and Percussion. Vidare har denna process möjliggjort reflektioner om den personliga instuderingsprocessen i relation till Bartóks musik, vilket har lett till insikter om vanor relaterade till densweTimpani; Pukor; Béla Bartók; Instudering; Interpretation; Sonata for Two Pianos and Percussion; Spelteknik.Bartók på pukor - Ett utforskande av musiken i relation till instuderingsprocessenBartók on timpani - An exploration of the music in relation to the study processText