Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/22347
Browse
Browsing Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag by Author "Jensner, Magnus"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Det synliga. Samtida svensk fotografi(Bokförlaget Arena, 2014) Höglund, Jessica; Jensner, Magnus; Östlind, Niclas; Boken är producerad i anslutning till utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi på Artipelag 7 februari–11 maj 2014Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. I utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi renodlas den tendens som varit tydlig under de senaste tjugo åren inom svensk fotografi: Det är de kvinnliga fotograferna som blivit de tongivande och mest framgångsrika fotograferna i Sverige från nittiotalet fram till idag. Denna tes både testas och drivs av Artipelags intendent Jessica Höglund och chefsintendent Magnus Jensner som tillsammans med Niclas Östlind har kurerat utställningen. Med utgångspunkt i den historiska rekonstruktionen formuleras ett påstående om var fotografiet befinner sig idag, men utan att för den skull dra några säkra slutsatser om dess framtid.