Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/22347
Browse
Browsing Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag by Title
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Mellan verkligheter. Fotografi i Sverige 1970–2000(Bokförlaget Arena, 2014) Arvidsson, Kristoffer; Wolthers, Louise; Östlind, Niclas; Erna och Victor Hasselblads Stiftelse; Göteborgs konstmuseum; Akademin ValandFotografin har fått en alltmer framträdande plats i offentligheten under senare år. Det ökade intresset för fotografi såväl nationellt som internationellt märks på flera nivåer, både inom amatörfotografi och konstfotografi, genom föreningars och institutioners intensifierade verksamhet, utställningar samt stigande priser på auktionshusen. Men hur gick det till när fotografin fick erkännande som konst? Vi är glada över att kunna presentera en utställning och en katalog som för första gången på djupet genomlyser denna historia i Sverige. Utställningen Mellan verkligheter. Fotografi i Sverige 1970–2000 ingår som en del i Niclas Östlinds avhandlingsprojekt vid Akademin Valand i Göteborg. Parallellt med utställningen på Göteborgs konstmuseum och Hasselblad Center visas ytterligare en del på Artipelag i Stockholm som behandlar den samtida svenska fotografin och har titeln Det synliga. I Mellan verkligheter presenteras arbeten – såväl fotografier som böcker – av fotografer verksamma i Sverige mellan 1970 och 2000. Urvalet speglar de avgörande tendenser och förändringar som fotografifältet genomgått. Med den bildrika katalogen fördjupas och vidgas bilden, bland annat med exempel på utländska fotografer som visats i Sverige och dokumentationer från utställningar, fototidskrifter och andra publikationer. Det är en fotohistoria som strävar efter en flerstämmighet och flera av de viktiga aktörerna i svensk fotografi under perioden bidrar med texter.Item Musik för många pianon(2012) Wilhelmsson, BerntItem Det synliga. Samtida svensk fotografi(Bokförlaget Arena, 2014) Höglund, Jessica; Jensner, Magnus; Östlind, Niclas; Boken är producerad i anslutning till utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi på Artipelag 7 februari–11 maj 2014Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. I utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi renodlas den tendens som varit tydlig under de senaste tjugo åren inom svensk fotografi: Det är de kvinnliga fotograferna som blivit de tongivande och mest framgångsrika fotograferna i Sverige från nittiotalet fram till idag. Denna tes både testas och drivs av Artipelags intendent Jessica Höglund och chefsintendent Magnus Jensner som tillsammans med Niclas Östlind har kurerat utställningen. Med utgångspunkt i den historiska rekonstruktionen formuleras ett påstående om var fotografiet befinner sig idag, men utan att för den skull dra några säkra slutsatser om dess framtid.Item Tidens långsamhet och livets flykt(Bokförlaget Arena, 2014) Östlind, Niclas; Dackenberg, Hans; Sundström, Maria; Västerbottens museumThrough its richness of detail and clarity, the photograph creates a presence that bridges both time and space, but photographic realism also risks locking the picture into the immediately discernible strata of existence and lulling the viewer into a sense of overview and participation. For that reason, it is important to regard photographic pictures both curiously and critically: this applies, not least, to photography in the cultural-historical context.