JMG Department of Journalism, Media and Communication/ Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
Permanent URI for this communityhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/4774
More information: Department of Journalism, Media and Communication
Browse
Browsing JMG Department of Journalism, Media and Communication/ Institutionen för journalistik, medier och kommunikation by Author "Andersson, Ulrika"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item 2003 års Publicistiska bokslut, del 2. Sportens olika sidor: männens och de manliga sporternas revir(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2004) Andersson, UlrikaItem Fokus på unga vuxna. Sociala förändringar och växande medieutbud skapar nya medievanor bland unga(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2007) Andersson, UlrikaItem I gratistidningsland(2005) Andersson, Ulrika; Wadbring, IngelaItem Journalist '18. Huvudresultat från den svenska journalistundersökningen(Göteborgs universitet, 2023-11-16) Andersson, Ulrika; Institutionen för journalistik, medier och kommunikationJournalist ’18 är den sjunde nationella journalistundersökningen som sedan 1989 har genomförts vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet (JMG). Undersökningen genomfördes som en webbenkät och skickades till 3 000 slumpmässigt utvalda medlemmar i det svenska Journalistförbundet (SJF). Enkäten inkluderade bland annat frågor om arbetsvillkor, arbetsmiljö, arbetsmetoder och yrkesideal. Rapporten redogör för huvudresultaten från undersökningen.Item Journalister och deras publik. Förhållningssätt bland svenska journalister(2009-10-05T10:59:23Z) Andersson, UlrikaJournalists and their audience aims to explore and explain journalists´ approach to the audience. Fulfilling the normative assignment as advocates of the audience usually means balancing between professional ideals and audience-demands. But do journalists emphasis more of a profession-orientated or an audience-orientated approach to the audience? The study defines journalists' approach to the audience as a combination of the perceptions, attitudes, interest and knowledge that journalists express in various matters relating to the audience. This approach is analysed through four dimensions: audience-perceptions, audience-contacts, audience-orientation and audience-knowledge. The study is based on a national survey of journalists and managing editors in Sweden, conducted by the Department of journalism and mass communication, University of Gothenburg. The study also includes a complementary survey of Swedish newspaper journalists. The method used is quantitative analysis. Four types of approaches are revealed among Swedish journalists: "audience-orientated journalists", "audience-aware journalists", "indeterminate journalists" and "profession-orientated journalists". Important factors to take into account when explaining journalists´ approach are position at the editorial office, gender, and generation. The results reveal that managing editors and younger females are inclined to be most audience-orientated. The gender difference is regarded as a mark of gendered journalism. The study also finds some age-differences – especially among female journalists, differences that are explained from a perspective of experience and generation. This outcome is regarded as an indication of changing values among younger generations.Item Nya svenskar och svenska medier(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2005) Andersson, Ulrika