Magisteruppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24181
Browse
Browsing Magisteruppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap by Author "Åberg, Lena"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Slöjdprocessen, en väg till lärande(2011-02-28) Åberg, Lena; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapDet råder okunnighet om slöjdundervisningens betydelse för lärande och utveckling. Slöjdämnets kunskapskvalitéer har inte uppmärksammats, varken i skolan eller utanför, varför debatten om slöjdämnets didaktiska och pedagogiska möjligheter ofta grundas på fördomar och allmänt tyckande. En vanligt förekommande uppfattning om slöjd är att det är slöjdföremålen i sig som är det egentliga ämnesinnehållet. I själva verket är det arbetsprocessen, slöjdprocessen, som står i fokus samt det lärande som är en följd av slöjdämnets arbetssätt. Produkten blir ett bevis på nedlagt arbete. Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärande kan synliggöras genom slöjdprocessen. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre forskningsfrågor nämligen hur lärarna beskriver att eleverna arbetar i slöjdprocessen, hur eleverna beskriver att de arbetar i slöjdprocessen samt hur lärandet främjas för eleverna genom slöjdprocessen. För att uppnå syftet valdes en studie med kvalitativ ansats. Genom enkäter med både öppna frågor och fasta svarsalternativ till såväl slöjdlärarna som till deras elever söktes svar på forskningsfrågorna. Svaren från 11 slöjdlärare och 181 elever analyserades tillsammans med gällande styrdokument och tidigare forskning om lärande och slöjd. Av såväl slöjdlärarnas som elevernas svar på enkäten framgick att förhållandet mellan lärare och elever är mycket gott. Elevernas trivsel och arbetsglädje har stor betydelse för deras motivation, inte enbart för slöjd, utan också för skolarbete i övrigt. Det framgick vidare att lärarna arbetar enligt slöjdprocessens intentioner varvid eleverna får arbeta i en verklig lärandeprocess, men det var oklart hur eleverna dokumenterar och värderar sin arbetsinsats genom hela processen. Därigenom synliggörs inte hela lärandet för eleverna, varför de saknar möjlighet att fullständigt tillgodogöra sig slöjdprocessens väg till lärande.