Avdelningen för analys och utvärdering / Division of Analysis and Evaluation (-2012)
Permanent URI for this communityhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24886
Browse
Browsing Avdelningen för analys och utvärdering / Division of Analysis and Evaluation (-2012) by Author "Borne, Katarina"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Aktuella frågor i omvärlden. En sammanställning från omvärldsbevakningen.(Göteborgs universitet, 2011-11) Gunnarsson, Magnus; Borne, Katarina; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingUniversitet i mer eller mindre hela världen strävar mot ökad internationalisering, i form av inresande utbytesstudenter och freemovers, rekrytering av utländska lärare och forskare, forskningssamarbeten över nationsgränser, och utlandscampus. Många universitet i framförallt den anglo-saxiska världen ser detta som en avsevärd marknadstillväxt, och positionerar sig för att kapa ytterligare andelar. Den ökade konkurrensen om studenter, forskare och externa medel leder också till lärosätessammanslagningar. Den ekonomiska krisen i västvärlden har lett till minskade inhemska intäkter för högskolesektorn i många länder, vilket har lett till ökad fokus på internationell studentrekrytering, men även till höjda eller införda studieavgifter. I vissa länder, som Frankrike och Tyskland, har regeringarna dock medvetet valt att skydda forskning och högre utbildning från nedskärningar. I Sverige fortsätter trenden mot ökad autonomi i kombination med mål- och resultatstyrning för universitet och högskolor. Högskoleverkets nya utvärderingar av utbildningar ska ligga till grund för medelstilldelning, och den nuvarande indikatorbaserade tilldelningen av forskningsanslag är på väg att utökas. Parallellt med detta, och möjligen som en konsekvens av det, har forskningsutvärderingar genomförts vid flera svenska lärosäten. Man ser också ett ökat fokus på interna kvalitetssystem i sektorn. Det vikande studentunderlaget, Högskoleverkets prövande och inkallande av examenstillstånd, samt regeringens koncentration av resurser till universiteten har lett till att många mindre lärosäten står inför svåra ekonomiska utmaningar de närmsta åren. Sannolikheten är hög att täta samarbeten och även regelrätta sammanslagningar kommer att ske. Detta gäller inte minst inom Västra Götalandsregionen. Utanför det ovan beskrivna klustret av trender i universitets- och högskolesektorn finns flera andra mer fristående trender, som oftast får mindre uppmärksamhet. I många länder pågår en kontinuerlig diskussion om akademisk frihet, vilket tar sig olika uttryck beroende på hur hotbilden ser ut. En annan trend är att särskilt amerikanska universitet experimenterar med digitala medier för att hitta effektivare och mer verkningsfulla utbildningsformer.Item Aktuella frågor i omvärlden. September 2012.(Göteborgs universitet, 2012-09) Borne, Katarina; Gunnarsson, Magnus; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingI många länder i framförallt Europa kämpar universitet och högskolor med budgetnedskärningar till följd av den ekonomiska krisen. I flera länder, däribland Tyskland och Frankrike, har man valt att undanta högre utbildning och forskning från åtstramningar. I flera länder med minskade statsanslag letar universiteten nya intäktskällor, och då är höjda eller införda studieavgifter ett populärt verktyg. Detta kan ses som en del av en större trend att betrakta högre studie som en individuell nytta snarare än en samhällelig nytta. Den kanske starkaste globala trenden inom högre utbildning just nu är internationalisering. Studenter och personal rekryteras internationellt, länder skickar studenter utomlands i stor skala, lärosäten öppnar kontor/campus i utlandet, och lärosäten anpassar sig organisatoriskt och innehållsligt efter en internationell (anglosaxisk) modell. Nära relaterat till detta är utvecklingen mot större lärosäten (genom sammanslagningar) samt mål- och resultatstyrning. I Sverige har under våren de första resultaten av Högskoleverkets kvalitetsutvärderingar av högskoleutbildningar fått stor uppmärksamhet, och resultaten verkar i praktiken accepteras av lärosätena. Detta kan vara en ”acceptans under galgen”, eftersom kampen om studieplatser har hårdnat, och flera lärosäten, framförallt mindre, har tilldelats betydligt färre studieplatser. Regeringen önskar också att några lärosäten gick samman till större enheter, men vill inte peka ut vilka detta skulle vara, och få lärosäten verkar vara intresserade av samgåenden.Item Examenstillstånd och examensvolymer. En sammanställning av uppgifter över Göteborgs universitet och konkurrerande lärosäten.(Göteborgs universitet, 2011-09) Borne, Katarina; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingDe senaste årens nya möjligheter att söka examenstillstånd är en faktor som påverkar högskolelandskapets utveckling. Inte minst de västsvenska högskolorna har varit framgångsrika i att få examenstillstånd på såväl avancerad- som forskarnivå. Rapporten ger en översikt över nuvarande examenstillstånd och examensvolymer vid Göteborgs universitet och konkurrerande lärosäten.Item Shanghairankingen 2012(Göteborgs universitet, 2012-08) Gunnarsson, Magnus; Borne, Katarina; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingDen 15 augusti publicerade Shanghai Jiao Tong University (SJTU) sin årliga rankinglista över världens största universitet; den så kallade Shanghairankingen. I pm 2012:01 diskuteras denna lista med utgångspunkt i Göteborgs universitets placering.Item Universitetsrankingen från QS 2012. Resultat för Göteborgs universitet.(Göteborgs universitet, 2012-09) Gunnarsson, Magnus; Borne, Katarina; Göteborgs universitet, Gemensamma förvaltningen, Avdelningen för analys och utvärderingKonsultföretaget QS publicerade i september sin årliga universitetsranking. Detta PM analyserar resultaten för de svenska lärosätena, men fokus på Göteborgs universitet.