Reports / Rapporter
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/21790
Browse
Browsing Reports / Rapporter by Author "Hellberg, Sofie"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Analys av extra medel för studenthälsa 2021-2024(2025) Frisk, Sylva; Gillette, Maris; Hellberg, Sofie; Diarienummer: GU 2024/2414 (GU 2024/19)• Sedan 2021 tilldelar regeringen lärosäten särskilda medel för studenthälsa. Vid Göteborgs universitet har medlen, enligt rektorsbeslut, främst fördelats genom ett projektansökningsförfarande. Rapporten redovisar en analys av de beviljade medlen i relation till den intention som uttrycks i rektorsbeslutet. • Ett resultat är att en stor variation av insatser med syfte att förbättra eller främja studenthälsa har genomförts brett i organisationen. Flest insatser har varit riktade direkt mot studenter, några få har varit kompetenshöjande insatser riktade mot personal och några har inneburit undersökningar av olika slag. • Trots att ett fåtal insatser innebar kompetenshöjande insatser riktade mot personal så har mängden av insatser på institutionsnivå på olika sätt involverat ett stort antal lärare, studievägledare, handläggare och institutionsledningar, vilket torde ha ökat medvetenheten om studenters hälsa i många lokala kontexter. • Majoriteten av insatserna har uppfattats som framgångsrika av de som genomfört dem. I flera fall har de främjat social interaktion mellan studenter, haft positiv effekt på studieresultat samt stärkt studenters känsla av tillhörighet och sammanhang. • Avsaknaden av systematiska analyser av studenthälsa före och efter insatserna medför en svårighet för de som genomfört projekten att säga något om insatsens effekter på studenternas hälsa. • En stor andel insatser har avslutats efter att projektet genomförts och har därmed inte integrerats i ordinarie verksamhet. Oklarheter avseende mottagare av resultaten, budgetskäl eller bristande intresse från ledningar kan nämnas som vanligt förekommande orsaker till det. • Spridning av kunskaper och erfarenheter från genomförda insatser har, så när som i ett fall, varit sparsam och för det mesta begränsad till den lokala kontext där insatsen genomförts. • Projektformens fördel är att den möjliggjort att insatser och idéer har kunnat testas. En nackdel är att projektformen genererat insatser som har setts som ett tillägg till ordinarie verksamhet. Insatserna kan då också enkelt tas bort och bidrar sällan till någon mer långsiktig förändring av den ordinarie verksamheten. • Det kan noteras att insatsernas mycket sällan resulterat i någon förändring av undervisning eller kursupplägg. Det förstärker synen på studenthälsa som ett externt område/problem i förhållande till det som händer i klassrummet.