Kandidatuppsatser
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/3138
Browse
Browsing Kandidatuppsatser by Author "af Hällström, Ida"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item “SKRÄDDARSYDD REKLAM” - En kvalitativ intervjustudie om finländska och svenska unga kvinnors upplevelser om influencer marketing på Instagram(2020-06-25) af Hällström, Ida; Forsberg, Max; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationSyfte: Syftet med studien är att jämföra finländska och svenska unga kvinnors upplevelser och åsikter om influencer marketing på den sociala plattformen Instagram. Teori: Uses and Gratification, Influencer Marketing, Parasociala relationer. Metod: Kvalitativ studie. Material: Individuella semistrukturerade Intervjuer. Resultat: Studiens viktigaste resultat var att de unga kvinnorna från Sverige, tenderar att vara mer positivt inställda till influencer marketing, och såg färre nackdelar med metoden. De unga kvinnorna i Finland var mer kritiskt inställda till både influencers pålitlighet och influencer marketing. Detta grundas i de svenska unga kvinnornas genuina intresse för influencerkulturen.