Kandidatuppsatser
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/3138
Browse
Browsing Kandidatuppsatser by Title
Now showing 1 - 20 of 728
- Results Per Page
- Sort Options
Item 20 år i den Europeiska unionen - En innehållsanalys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter.(2015-08-13) Andrén, Max; Börjesson, Tony; Söderqvist, Robert; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationTitel: 20 år i den Europeiska unionen – En analys av svensk dagspress gestaltning av EU-nyheter Författare: Max Andrén, Tony Börjesson, Robert Söderqvist Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2015 Handledare: Nicklas Håkansson Sidantal: 54 Antal ord: 14 569 Syfte: Syftet med undersökningen var att över tid kartlägga fördelningen av sak- och spelgestaltning i rapporteringen om Europeiska unionen i svensk dagspress; för att öka förståelsen för den svenska EU-rapporteringens roll i det uppmärksammade förhållandet mellan EU och Sveriges medborgare, med avseende på låg kunskap om, svagt förtroende för och lågt valdeltagande i EU. Metod: Kvantitativ innehållsanalys av (1) EU-artikel som helhet, (2) rubrik, (3) ingress och (4) brödtext. Material: Nyhetsartiklar om EU i tre tidningar under två månader vid tre tillfällen fördelade över medlemskapets början, mitt och slut. Huvudresultat: Inför studien sattes två huvudhypoteser upp. Den första var att andelen spelgestaltning ökat på bekostnad av andelen sakgestaltning i svensk dagspress EU-rapportering. Den andra var att andelen spelgestaltning genomgående skulle vara högre i den analyserade tabloidtidningen än i övriga tidningar. Båda dessa hypoteser kunde sedermera bekräftas. Spelgestaltningen gällande EU-rapporteringen i svensk dagspress har ökat mellan åren 1996-2015. Samtidigt finns en klar tendens att sakgestaltningen - under samma period - minskat betydligt. Vidare, går även att se en tydlig tendens att andelen spelgestaltning år 2015 var betydligt högre i tabloidtidningen än de övriga analyserade tidningarna.Item 30 YEARS OF JUST DO IT, ARE THEY CRAZY ENOUGH? En kvalitativ semiotisk och retorisk analys av Nikes Just Do It-kampanj Dream Crazy(2019-07-01) Gerke, Nathalie; Moberg, Andreas; Tilemo, Ida; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationSyfte: Vår studie ämnar att analysera hur Nike skapar mening i sin kommunikation och hur den relaterar till den moderna samhällskontexten. Genom analysen förväntar vi därmed oss kunna urskilja vilka värderingar och budskap som varumärket Nike laddas med. Teori: Semiotik, Retorik Metod: Kvalitativ innehållsanalys Material: Åtta affischer och en kampanjfilm från Nikes kommunikationskampanj Dream Crazy Resultat: Studiens resultat visar på att Nikes kampanj Dream Crazy gör att deras varumärke politiserar då det tillskrivs värden som är politiskt laddade. Detta beror till viss del på att den lanserades två månader innan mellanårsvalet men även på att det är Colin Kaepernick som är ansiktet utåt för kampanjen. Kaepernick är starkt förknippad med protestaktionen mot polisvåldet gentemot mörkhyade i USA vilket är en politiskt laddad fråga. Detta leder till att Nikes varumärke laddas med värden som tillskriver Nike en roll som förespråkare för just jämlikhet och rättvisa. Dessa värden kan anses vara etiskt korrekta och appellerar till konsumenter som vill associeras med sådana värderingar. Därför menar vi att kampanjen främst använder en aktuell händelse för att stärka varumärket. Det bekräftar även tidigare forskning som indikerar att Nike tidigare har använt sig av kontroversiella och laddade samhällsfrågor för att på så vis ladda varumärket med fördelaktiga och positiva värderingar.Item 9 A - Klassen som ingen såg(2008-08-13T12:25:21Z) Nygren, Anna; Rosén, Johanna; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel 9A – Klassen som ingen såg Författare Anna Nygren & Johanna Rosén Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet. Termin Vårterminen 2008 Handledare Ingela Wadbring Sidantal 48 inklusive bilagor & 42 exklusive bilagor Syfte Syftet med undersökningen är att se vilken betydelse SVT:s dokumentärserie Klass 9A har för yrkesverksamma pedagogers dagliga arbete. Metod Kvalitativa metod i form av fokusgruppesintervjuer Material Fyra fokusgruppsintervjuer med yrkesverksamma ämnespedagoger i Göteborgsområdet. Huvudresultat Det vi har kunnat se som genomgående i alla våra intervjuer är att alla respondenterna, på ett eller annat sätt, har tänkt igenom sin egen arbetssituation på den skola de arbetar på efter att de sett Klass 9A. Pedagogerna har reflekterat över sina egna pedagogiska färdigheter. Detta oavsett om de har varit positivt eller negativt inställda till serien eller de nytillsatta pedagogernas arbetsmetoder i klassrummet. Klass 9A har väckt många frågor och tankar kring pedagogik, etik, moral och elevkontakt samt inspirerat till en viktig samhällsdebatt om dagens skolsituation. Med detta så har vi kunnat se att Klass 9 A har haft en betydelse för yrkesverksamma pedagoger.Item A snap or a gram? - En kvalitativ intervjustudie om gymnasietjejers uppfattning kring influencers på Instagram och Snapchat.(2019-02-07) Hermelin, Louise; Shtab, Zhela; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationSyfte: Syftet med studien är att undersöka gymnasietjejers uppfattningar kring influencers på sociala medieplattformarna Instagram och Snapchat. Studien ämnar även att undersöka om uppfattningarna skiljer sig åt på Instagram och Snapchat och varför. Teori: Användningsteorin, parasociala relationer, parasocial interconnectedness, tvåstegshypotesen, opinionsbildare. Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer. Material: Sex enskilda samtalsintervjuer med gymnasietjejer i Göteborg. Resultat: Resultaten visar att gymnasietjejer har individuella motivationer till att följa influencers. Respondenterna är aktiva i hur de väljer att följa eller att avfölja influencers. Motivationen att följa influencers på Instagram och Snapchat skilde sig åt mellan respondenterna. Studien visar även att respondenternas uppfattning är att de inte har en specifik relation till influencers. Däremot kan respondenterna relatera till influencers, om de kan identifiera sig med dem. Resultatet visar även på skillnader i hur mycket man ansåg sig ha en relation med en influencer. Influencers på Snapchat ansågs vara mer personliga och lättare att forma relation till jämfört med Instagram. Studiens resultat kan fastställa att influencers har stort inflytande och att respondenternas egna inställning avgjorde hur påverkad de ansågs sig att bli. Respondenterna ansåg att influencers på Instagram hade större inflytande gentemot Snapchat.Item Aftonbladet, först med att knäcka koden? En kvalitativ studie av tvådimensionella koders möjligheter att skapa mervärde i Aftonbladet(2008-04-22T05:58:25Z) Edman, Rickard; Wernberger, Christoffer; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationItem #AIRBNBWHILEBLACK - A case study on the narrative character of hashtag activism on Twitter in 2016(2019-09-19) Lundberg, Nora; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationPurpose: The aim of this study is to provide an understanding of the character of the communication conducted through the use of the hashtag #AirbnbWhileBlack on Twitter. Theory: Postcolonial theory will offer a contextual perspective on the issue of discriminatory hosts on Airbnb. An account of narrative agency in hashtag activism will be helpful in understanding the characteristics of hashtag activism. The Narrative Paradigm will provide assistance in understanding how an argument lacking in rationality can be conducted and accepted on the basis of good reason. Lastly, the theory of critical consciousness will be used to attain an understanding of how consciousness-raising–through its empowering of groups– can be a form of activism. Method: The chosen method is a case study, qualitatively thematising the data and presenting it in the form of separate, co-constructed narrative themes and reactions. Material: The data consists of 217 tweets collected from the time period 1 April 2016 to 31 August 2016. Results: The character of the communication conducted through the usage of the hashtag #AirbnbWhileBlack on Twitter is narrative in form and predominantly based on good reason rather than rationality. There are indicators of authors being aware of their group identity and conscious about the group’s inferiority to other groups in society. The communication is invitational and characterized by solidarity.Item All reklam är jobbig! Eller?(2022-08-01) Brännström, Cornelia; Larsson, Ellen; Karlsson, Julia; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationWe live in a society that is embossed by social media. It has gone from being a platform where you share photos and updates with your closest friends, to becoming a platform that influencers make a financial living on. Today it is almost impossible not to be exposed to advertisements on social media, whether it is ads or influencer marketing. Today's children and adolescents have never lived in a world without Smartphones, apps and likes and therefore know nothing else. The purpose of this essay is to investigate 13 to 16-year-olds' attitudes towards advertising on social media. We have two questions that intend to answer the purpose of this essay. The first question addresses what the respondents think advertising is on social media. The second question addresses which advertising generates the different attitudes in Ducoffe´s theoretical framework, Model of Attitude, according to the respondents. To analyze the respondents' answers we applied the Model of Attitude, which has the intent to explain attitudes towards advertising on the Internet. The model also has the intent to show how different types of advertising create different types of values for the user that could result in different types of attitudes later on. To answer our thesis, we have applied a qualitative method to gain a deeper understanding of adolescents' attitudes towards advertising on social media. This is carried out with semi-structured interviews. Based on the results from question one, it can be seen that the respondents consider both influencer marketing and paid ads to be advertising, which indicates an awareness of what advertising is. The majority of respondents were more positive about tips than advertising. The respondents tend to assimilate advertising that is characterized by parasocial relationships the most, which may be because it is perceived as a tip from a friend rather than advertising per se. You can also see that the respondents have a good understanding of how influencer marketing works and have a positive attitude towards it, if it is done in an honest way and with a genuine approach. However, few respondents knew about targeted advertising. When we informed them about what it meant, several respondents were positive about a social media page tailor-made towards them. A few on the other hand found it unpleasant, but in the end most still preferred an individualized page. 3 Based on the results from our second issue, it can be seen that the respondents' answers about annoying, entertaining, and credible advertising correspond to the definition outlined in the Model of Attitude. However, Ducoffe's description of information did not agree with the respondents' perceptions. He believes that informative advertising is something positive, but the respondent's answers indicated that it would rather be negative as they did not have the interest nor the will to read too much information. To conclude this, we can see that the respondents generally have a positive attitude towards advertising on social media.Item ALL REKLAM ÄR RIKTAD REKLAM En kvalitativ studie om företags tankar om riktad reklam ur ett integritetsperspektiv(2018-02-13) Törnqvist, ida; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationUppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: HT2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 49 Antal ord: 19 277 Teori: Det teoretiska ramverket innehåller teorier och tidigare forskning om riktad reklam, personalisering och integritet. Metod: Kvalitativa forskningsintervjuer. Material: Fem stycken kvalitativa forskningsintervjuer med marknadschefer eller liknande på företag inom detaljhandeln Resultat: Studiens resultat visar att informanterna har en samsyn på vad riktad reklam är, samt vad dess för- och nackdelar är. Två idealtyper har identifierats; de som enbart använder digitala medier i sina reklaminsatser och de som kombinerar digitala och traditionella medier. Med utgångspunkt i idealtyperna skiljer sig informanternas syn på var den riktade reklamen förekommer samt hur de själva använder sig av den. Ingen av informanterna riktar dock reklamen snävare än till vissa segment. Gällande den personliga integriteten är det ingen av informanterna som kan se att deras egna reklaminsatser kan vara integritetskränkande, däremot kan de se att andra aktörer möjligen missköter informationen de har om sina kunder. Personlig integritet är viktigt för informanterna, men något av en icke-fråga när det kommer till deras eget arbete. Detta då de anser att de inte har någon känslig information om sina kunder.Item Alla är välkomna! – en kvalitativ studie om hur tonårstjejer i Angered uppfattar ungdomsmottagningens kommunikation(2013-03-26) Stoor, Sofia; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism, Media and CommunicationTitel Alla är välkomna! – en kvalitativ studie om hur tonårstjejer i Angered uppfattar ungdomsmottagningens kommunikation Författare Sofia Stoor Handledare Jan Strid Uppdragsgivare Angereds Närsjukhus (ANS) och dess ungdomsmottagning Kurs Examensarbete i Medie- och Kommunikationsvetenskap Institution Institutionen för journalistik, medie- och kommunikation, JMG, Göteborgs Universitet Sidantal 50, inklusive bilagor Antal ord 13 289 Syfte Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur ungdomsmottagningen vid ANS kan förbättra sin kommunikation med tjejer, 13-24 år, i Angered genom att undersöka hur ungdomsmottagningens kommunikation tas emot av målgruppen idag. Metod En kvalitativ metod har använts. Material Informantintervju med kommunikationschefen för ANS samt med enhetschefen för ungdomsmottagningen vid ANS. Två fokusgrupper med totalt 10 tjejer, i åldrarna 15-18 år, från Angered. Huvudresultat Ungdomsmottagningen når ut till målgruppen genom olika kanaler. Vissa av dessa är ineffektiva då målgruppen varken har behov eller intresse utav dessa medan andra har visat sig fungera. Ungdomsmottagningen förlitar sig på mun-till-mun kommunikation för att sprida att de finns vilket har visat sig vara en lyckad metod då de flesta tjejer i studien fått reda på ungdomsmottagningens existens och vad deras verksamhet kan erbjuda genom just denna metod. För att ytterligare förbättra kommunikationen bör ungdomsmottagningen även använda sig mer av t.ex. appar och andra digitala medier vilka målgruppen efterfrågar.Item ALLA DELAR, DÅ DELAR JAG OCKSÅ(2022-08-01) Lyngfelt, Julia; Wendeberg, Olof; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationThis study examines how young women experience social media usage today compared to five years ago, before the #metoo-movement, with increased focus on experience related to digital activism, solidarity and political engagement. Empirical data was collected through semi-structured interviews with eight women who were strategically chosen based on prior knowledge regarding their social media usage, their prior knowledge of the #metoo-movement and appropriate age for our purposes. All interviews were conducted in Gothenburg, except for one which was conducted remotely through video call. The research questions were the following: How do young women experience their consumption, sharing and posting of content on social media? and Do they experience that their usage today differs from before #metoo, and if so, how? Responses from the interviewees were categorized into recurring themes which were then analyzed through and compared to theoretical framework and previous research related to the subject. Our results show that the interviewed women experience their consumption, sharing and posting of content on social media somewhat differently. However, all of the women commonly found activist content as a major part of their consumption experience, and they all acknowledge its uses in social media. Regarding content that is posted and shared from other people, the women often reflect upon what is genuine and what is fake. They acknowledged that many users tend to distribute many types of content solely to convey an idealistic public image, referring to everyday content as well as activism. Regarding how the women experience that they are affected by content, they found it hard to describe. However they all reflect on the content that they consume in varying degrees of activity. The women found it hard to differentiate between sharing and posting. A possible cause of this, we argue, is that all women explained a need to be informed and ready to take a stand for the cause while performing both activities, which through action relates them to each other. However, the women explained that they found it more comfortable to share another user's content, rather than owning up to and sharing their opinions through posting their own content. This is mainly because of the need to be informed around the content, and the risk of being questioned or antagonized. All women shared the opinion that the discourse on social media has changed compared to before #metoo. Some explained that the reception of content has generally become less forgiving, with a larger emphasis on the need to be informed before distributing content and a greater likelihood of opinions being confronted. The women also explained that they have become more aware of the social rules of social media, and show deeper consideration before sharing or posting content in general. However, some women also expressed that they have become braver and allow themselves to post more personal content now than before. None of the women believed that the #metoo-movement is the sole reason for their contemporary social media user experience. However we suggest that the #metoo-movement could possibly have influenced how women relate to activism-related content in social media today, but we 4 do not exclude the possibility of the contemporary user experience being a result of other factors. We have only studied Swedish women in a Swedish context. A similar study, conducted in another country could have presented different results. From our findings, further research seeking actual correlations through larger test populations is needed to specify what aspects of #metoo that may have affected the contemporary social media experience.Item ”ALLA HAR BLIVIT SÅ J***A SMALA”. En kritisk diskursanalys av diskursen kring smalhetsen i svenska podcasts(2024-03-06) Holmberg, Linn; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationIn 2023 a new wave of pro anorectic content promoting an unhealthy body ideal was observed in both Swedish and international media. Due to influencers being accused of posting content encouraging anorectic behavior, an increasing alarm regarding the effects on young girls has been noted in Swedish media. In recent years the podcast has rapidly grown and been established as a dominant source of both information and entertainment for young people. The free and relaxed characteristic of the podcast has given it an ability to create much more intimate relations between creator and consumer compared to other media. With these two things in mind the thesis of this study is to examine the discussion of the pro anorectic wave in Swedish podcasts today. This is done by answering these three questions: In what context is the pro anorectic wave discussed in Swedish podcasts? What opinions and ideologies are present in each podcast episode? How are these opinions and ideologies presented? Results show that the construction of ”Us” and ”Them” and discursive strategies such as trigger warnings, disclaimers and non verbal expressions display explicit and underlying ideologies. In the analyzed podcasts a discourse with similar content and common sub themes are recognized. The primary sub themes are as follows: The phenomenon of the new pro anorectic wave. The targeting of influencers posting pro anorectic content. The question of responsibility. All podcasters view the new pro anorectic wave and the ensuing targeting of influencers as problematic but differences in opinion occur when answering the question of responsibility. A series of causes are highlighted and discussed further regarding these problems. Individual episodes contain mixed messages when clear positions are interspersed with contradictory and less thought-out statements that reveal an underlying ideology.Item “ALLT ÄR DEN LILLA RÅTTANS FEL, HÖRDE FRÅN EN SÄKER KÄLLA ATT HEN OCKSÅ SYSSLAR MED KRIMINELLA VERKSAMHETER” - En kvantitativ innehållsanalys om medborgarjournalistikens kvalitet på Flashback(2023-03-10) Gustafsson, Emelie; Gerdtman, Josefine; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationAs interactive media have grown, citizen journalism has gained greater importance. Almost half of Sweden's population takes part in news delivery on social media, where the discussion forum Flashback is one of the platforms. This opens up for greater dissemination and discussion of news between non-professionals which is classified as citizen journalism. With the importance of free speech and being exposed to unbiased and diverse news coverage to be an informed citizen, it is important to understand what one is consuming while taking part of news online that is not always provided by professional journalists. User-generated content has been researched since web 2.0 technology emerged. A large part of the research focuses on social media, while citizen journalism on Swedish discussion forums is not as common. This study aims to examine the quality of citizen journalism and its news reporting on Flashback through Urban and Schweiger's (2014) quality dimensions of professional journalism. These quality criteria include, among others, the presence of rumors, speculation, and diversity of viewpoints. With a quantitative content analysis, we map the frequency of these criteria in three Flashback threads (n = 542 posts) with different topics, where they all start from a news story. The essay is based on two questions; What is the quality of flashback threads based on the approach to news quality? Does the quality differ depending on the subject? To succeed in answering these questions, we carry out a frequency analyses and a Chi-square tests. Furthermore, the selection of the threads has been done strategically to meet the demands of citizen journalism as well as the scope of posts that need to be adapted to the time frame we have. Following this, we used a codebook that was tested with K-alpha to determine as safely as possible that the result would have been the same regardless of who carried out the analysis. In conclusion, the result shows that the quality of Flashback is poor in terms of criteria used to measure professional journalism. We also see that the quality differs between the threads where some threads are good in one dimension while another is problematic and vice versa. The thread about politics turns out to be of the best quality by a small margin.Item Allt om förlossningen, amningen, kärleken och karriären En analys av mammarollen i personporträtt i tidskriften Mama(2015-08-28) Grettve, Lisa; Nordén, Ida; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationIn this bachelor thesis in journalism studies we explore how the role of the mother is portrayed in the swedish magazine Mama. Mama is marketed towards women and is one of Sweden’s most widespread magazines in the segment of children and parents. Every issue of this magazine includes a profile story portraying a famous mother. We have analysed twelve of these stories. With the method of qualitative textual analysis we have studied four areas of interest: the relationship between the mother and her career, the relationship between the mother and her children, the relationship between the mother and her partner and what part the journalist takes in creating the discourse surrounding motherhood in these portraits, regarding in what way questions are asked and what hidden premise that may shine through in remarks made by the journalist. Our main results include that most of the women are portrayed as a supermother, who can handle a very successful career whilst still taking the main responsibility at home. We can also conclude the norm of the conjugal family is still strong in our material. Furthermore the study shows that the journalists who have written the profile stories often take the role of a friend and entrusted both towards the interviewee and the magazine readers.Item Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framställer kvinnor och män(2013-02-12) Askeroth-Grundén, Mikaela; Jerklind, Emma; Johansson, Lisa; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism, Media and CommunicationTitel: Allt om mat & genus - En studie av hur tryckt reklam för livsmedel framställer kvinnor och män Författare: Mikaela Askeroth-Grundén, Emma Jerklind och Lisa Johansson Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Termin: Höstterminen 2012 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal exklusive bilagor: 47 sidor Antal ord: 14 560 ord Syfte: Att undersöka hur kvinnor och män framställs i tryckt reklam för livsmedel. Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: Tryckta annonser ur tidskriften Allt om mat, från år 2008-2012. Huvudresultat: Våra resultat visar att det finns betydande skillnader mellan hur kvinnor och män framställs i reklam för livsmedel. Män skildras generellt som professionella kockar och figurerar ofta i egenskap av kunniga på området eller kända på annat vis. Männen har även en högre genomsnittsålder. De framställs som aktiva och tillagar mat i större utsträckning än kvinnorna samt befinner sig oftare i sammanhang tillsammans med köksverktyg. De gör ofta reklam för livsmedel såsom kött, fågel och dryck. I majoriteten av annonserna innehållande kvinnor förekommer dessa som civila personer. De befinner sig oftast i hemmiljö och uppträder få gånger med kockklädsel eller uttalad kocktitel. De är i huvudsak yngre i annonserna och gör vanligtvis reklam för mejeriprodukter eller sötsaker såsom choklad och glass. Dessutom förekommer kvinnor oftare än män i så kallade hälsoreklamer, sådana som marknadsför hälsosamma produkter eller på annat sätt kommunicerar hälsa eller motion. Resultaten pekar på att stereotypa könsroller, vilka baseras på mer eller mindre förlegade föreställningar om vad som är manligt och kvinnligt, är vanligt förekommande i tryckt reklam för livsmedel i Allt om mat under åren 2008 till 2012Item “Älska dig själv, men glöm inte sminket…” En kvalitativ studie av tidningen Julias innehåll(2014-08-26) Andreasson, Emma; Clausén, Julia; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism, Media and CommunicationTitel: “Älska dig själv, men glöm inte sminket…” En kvalitativ studie av tidningen Julias innehåll Författare: Emma Andreasson och Julia Clausén Handledare: Malin Sveningsson Sidantal: 41 sidor Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete. Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) Göteborgs universitet. Termin: Vårterminen 2014 Syfte: Syftet är att undersöka vilka värden och normer tidningen Julia kommunicerar kring könstillhörighet och heteronormativitet. Metod & material: Kvalitativ innehållsanalys av två nummer av tidningen Julia Huvudresultat: Julia är en tidning som vänder sig till läsare mellan 9-14 år. Studien visar att de ämnen som får störst utrymme i tidningen rör kändisar, skönhet och mode. Kända kvinnor används som inspirationskällor och utgångspunkter när det kommer till hur en som tjej ska sminka sig och klä sig. Genomgående presenteras också produkter som kan hjälpa läsaren att uppnå de ideal som framkommer i tidningen. När tjejer presenteras läggs stor vikt vid utseende och stil, snarare än vid intressen eller yrke. I kontrast till de inslag som berör utseende finns uppmuntrande sådana vars syfte är att stärka läsaren och uppmuntra henne att gå sin egen väg. I tidningen framkommer även en heteronorm genom att killar presenteras som objekt för läsarens beundran och heterosexuella förhållanden tas för givet. Budskapen finns både manifest och latent och uttrycks i både text och bild. Antal ord: 16 208Item Ämnen på agendan En analys av pressmeddelanden från Länsstyrelsen i Västra Götalands län(2013-09-20) Lenhoff, Ida; Sahlén, Lisa; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism, Media and CommunicationTitel: Ämnen på agendan. En analys av pressmeddelanden från Länsstyrelsen i Västra Götalands län. Författare: Ida Lenhoff och Lisa Sahlén. Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Termin: Vårterminen 2013. Handledare: Jan Strid. Sidantal: 46 sidor. Syfte: Att analysera det genomslag som Länsstyrelsen i Västra Götalands läns pressmeddelanden fått, från 1 mars 2012 till 1 mars 2013, i tre olika dagstidningar i länet. Metod och material: Kvantitativ innehållsanalys. 78 pressmeddelanden från 1 mars 2012 till 1 mars 2013 i de tre dagstidningarna Göteborgs-Posten, Bohusläningen och Mariestads-Tidningen. Huvudresultat: Huvudresultatet i undersökningen av Länsstyrelsen i Västra Götalands län visade att 28 pressmeddelanden av 78 utskickade genererade 36 artiklar i de tre undersökta tidningarna. Fördelning av artiklar mellan de tre tidningarna var jämn och den artikelstorlek som blev mest publicerade var notiser. Den kategori som det skrevs flest pressmeddelanden om var djur och natur, men procentuellt sett genererade pressmeddelandena om miljö och klimat flest artiklar. Den fanns en geografisk förankring som påverkade publiceringen av artiklarna.Item ANALYZING THE MEDIA IMAGE OF ANGERED, A SWEDISH SUBURB Combined quantitative content analysis and critical discourse analysis.(2017-10-09) Vetoniemi, Kaisa; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationAbstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vårtermin 2017 Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 33 Antal ord: 13 920 Nyckelord: media image, Angered, suburb, CDA, marginalization Purpose: The purpose of the research is to examine the media image of Angered, a suburb of Gothenburg, when it comes to the matters covered and the actors presented in the news reporting of three local newspapers during the first week of each month from January 2015 to December 2016. Theory: Critical Discourse Analysis Agenda Setting Methods: Quantitative Content Analysis Critical Discourse Analysis Material: Total of 99 news articles collected from Göteborgs-Posten, GT and GöteborgDirekt Resultat: The main result of the research shows that the media image of Angered is one-sided. Hard news, such as crime and social issues, are dominating. When it comes to representing different actors a police discourse is dominating, meaning the authorities have the power over others and over knowledge. Representation of any other actors in the news articles is relatively narrow.Item Det Andra Afrika En kritisk diskursanalys av SVT:s Korrespondenternas representation av Afrika(2015-02-11) Rosén, Emelie; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborg University/Department of Journalism Media and CommunicationDiscussions of structural racism has now moved to the forefront of the Swedish society, and many researchers have sought to understand what form it takes, how it is manifested, how it is exploited and challenged. At the core of this debate we find the media, and its logic embedded with mechanisms of simplification and polarization. Media is our key source of knowledge and information, why it also affects our norms, beliefs and preconceptions. Media thus has the power to mediate, amplify or challenge how we conceptualize the world, and subsequently our (unconscious) racist beliefs. To investigate how media content is influenced by underlying colonial or racist assumptions and stereotypes thus becomes a way to investigate our understanding of reality. In accordance with postcolonial thought, structural and symbolic racism is embedded in language and hidden in images, and surface in the form of domination and feminization, and the portrayal of the subaltern ‘Other’ as passive and irrational. This paper thus departs from postcolonial theory and media logic to undercover hidden patterns of structural, symbolic and historically contingent racism in one of Sweden’s most prominent in-depth foreign TV-magazines, namely Korrespondenterna. Adopting Critical Discourse Analysis (CDA), this paper explores to what extent racist and colonial stereotypes are reproduced and/or challenged in Korrespondenterna’s representation of Sub-Saharan Africa. In line with postcolonial theory it is found that historically contingent racialized stereotypes are prevalent in Korrespondenterna, and that tendencies of portraying Africa and Africans as passive, feminine and irrational are prevailing. It is thus argued that media logic, imbedded with mechanisms of simplification, polarization and intensification, contributes to the use of colonial stereotypes in media, and thus to the mediation of structural and symbolic racism.Item Andra Avenyn - och den andra generationens TV-tittare(2008-08-13T12:31:23Z) Andersson, Nadja; Roshan, Jiwar; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel: Andra Avenyn - och den andra genrationens TV- tittare. Författare: Nadja Andersson, Jiwar Roshan. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik och masskommunikation vid Göteborg universitet. Termin: Vårterminen 2008. Handledare: Marie Grusell. Sidantal: 43 exklusive bilaga. Syfte: Att undersöka uppfattningarna kring streamandet av Andra Avenyn hos de som följer serien genom SVT Play. Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer, samt en kvalitativ personlig intervju. Material: Tre fokusgruppsintervjuer med tre personer i varje fokusgrupp. Dessutom en personligintervju. Samtliga genomförda i Göteborg. Huvudresultat: Vårt resultat visar att Andra Avenyn- streamarna är positivt inställda till såväl seriens innehåll som till verktyget SVT Play. Man uppskattar möjligheten att själv kunna bestämma när, var och hur man ser på serien. Samtidigt ser man vissa brister med tekniken. Vi har inte kunnat se att serien bidrar till någon märkbar kunskap men publiken är ändå medveten om de budskap som serien vill förmedla. Vi har också sett att kontexten kring streamandet varierar, vilket visar på att tittarna har olika sätt att ta till sig serien.Item Andra Avenyn. Omskriven eller nedskriven?(2009-03-05T07:23:48Z) Bengtsson, Alexandra; Lindberg, Patrik; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation; Göteborg University/Department of Journalism and Mass CommunicationTitel: Andra Avenyn – Omskrivet eller nedskrivet? Författare: Alexandra Bengtsson & Patrik Lindberg Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs Universitet Termin: Höstterminen 2008 Handledare: Marie Grusell Sidantal: 68 sidor, inklusive bilagor Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka hur dagspressen har skildrat Andra Avenyn som en nöjesnyhet. Metod: En kvantitativ kartläggning och en kvalitativ textanalys Material: 12 artiklar från Aftonbladet, Göteborgs-Posten, Göteborgs Tidningen och Svenska Dagbladet Huvudresultat: Utifrån vårt resultat har vi kunnat dra slutsatser om vad som utmärker en nöjesnyhet om Andra Avenyn. Vi har sett tydliga tendenser till att den ofta berör en känd person. Vi har även sett både positiva och negativa inslag. Den har inte berört personers privatliv i den utsträckning vi förväntat oss. Personifiering och tillspetsning är två utmärkande tekniker som journalisterna har använt sig av. Tillspetsningen har skett på olika sätt men främst genom värdeladdade ord. Vi har sett en viss skillnad mellan de tidningar som har en lokal anknytning till Andra Avenyn och det som inte har det. De skillnader som funnits angående den lokala anknytningen är att det går att se närheten till serien i lokaltidningarnas artiklar. Göteborgstidningarna har publicerat djupare artiklar medan de utan lokal anknytning visat mindre intresse. Det går även att se tydligt genom mediebevakningen om artikeln publicerats i en kvällstidning eller en morgontidning. De båda tidningsgenrerna arbetar på olika sätt med olika mål vilket gör att det uppstår en viss kontrast mellan dem.