Browsing by Author "Alexandersson, Linda"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Den fria lekens möjlighet till språkundervisning En studie om hur tre förskollärare via kollegiala samtal kan finna strategier för barns verbala språkutveckling(2025-01-16) Salvin, Kim; Pavlovic Vidén, Jelena; Alexandersson, LindaUtifrån erfarenhet har vi uppmärksammat hur barns vardag på förskolan består av många timmar med fri lek. Många gånger sker leken utan en deltagande pedagog. Utan att fokusera på vad pedagogerna gör istället vill vi se dessa tillfällen som potentiella undervisningstillfällen. Frågan vi ställer oss är hur kan förskollärare använda sig av leken för att skapa en likvärdig utbildning för alla barn där fördelaktiga strategier används för att främja språket. Vi vill undersöka om förskollärare kan använda sig av den fria leken för att jobba språkutvecklande. Våra frågeställningar är hur anser förskollärare att de kan stötta barn i deras verbala språkutveckling via den fria leken och hur anser förskolläraren att de skapar gemensamt fokus i den fria leken. Själva studien utgår ifrån de tre kollegiala samtalen som vi hade på en förskola med tre förskollärare som arbetar på olika avdelningar. Metoden vi använt oss av är kvalitativ med inspiration av aktionsforskning som ansats. Utifrån tre kollegiala samtal har förskollärarna fått reflektera, utbyta erfarenheter och utföra aktioner i barngrupp. Aktionerna har bestämts tillsammans där alla gjort samma aktion. Förskollärarnas reflektioner i de kollegiala samtalen har utgjort vår data. Vi har tolkat och analyserat det empiriska materialet utifrån det sociokulturella perspektivet som grundar sig i att vi lär av varandra. Under första frågeställningen som handlar om hur förskollärarna anser att de kan jobba språkstöttade i den fria leken hittar vi tre olika kategorier; den fria lekens betydelse, områden kring språklig stöttning och språkligt stöttande strategier. Under den andra frågeställningen som handlar om hur de anser att de kan skapa gemensamt fokus hittar vi två olika kategorier; den deltagande förskolläraren och den observerande förskolläraren. När förskollärarna i aktionerna utgår från barnens lek, dvs deras innehåll, erfarenhet och intresse möjliggör detta för att språkundervisning kan ske. Förskollärarnas förhållningssätt spelar roll i hur leken utvecklas där lyhördhet för barnen men även engagemang och initiativ från förskolläraren är viktiga. För att lyckas med detta behöver pedagoger vara närvarande, genom att observera eller delta i barnens lek.Item Katalonien.(2013-02-12) Alexandersson, Linda; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanItem Vägen mot empowerment. En litteraturstudie om sjuksköterskans empowermentfrämjande strategier i patientundervisning av personer med diabetes typ 2.(2010-05-28T08:49:15Z) Alexandersson, Linda; Johansson, Therese; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaForskning visar att empowerment ger ett ökat holistiskt välbefinnande. Empowermentredskapet i diabetesvården innebär att sjuksköterskan sätter patienten i centrum och hjälper honom att hitta kunskap och egen motivation. Med detta i grunden har patienten goda förutsättningar att självständigt fatta beslut, föreslå behandlingar, reflektera och utvärdera resultatet av dem tillsammans med sjuksköterskan. Empowermentinriktningen i patientundervisningen genomsyras av en strävan efter en känsla av jämlikhet och respekt, samt en önskan att gemensamt komma fram till problemlösningar. Som beskrivande teori har Orems egenvårdteori använts. Uppsatsen syfte var att genom en litteraturstudie beskriva vilka strategier sjuksköterskan använder i patientundervisning för att uppnå empowerment hos personer med diabetes typ 2. Fokus lades på män och kvinnor, 19-44 år med diagnosen diabetes typ 2. Diabetes typ 2 är en av våra folksjukdomar vars prevalens har ökat i dagens moderna samhälle där snabbmat och en mer passiv livsstil blivit vanligare. Då diagnosen som tidigare kallades ”åldersdiabetes” blir allt vanligare i yngre åldrar, är det viktigt att med ett lyhört, otvunget arbetssätt kunna motivera denna patientgrupp till en hälsosammare livsstil. Litteraturstudien baserades på elva artiklar som söktes fram i databaserna PubMed och Cinahl. Kraven på artiklarna var att de skulle vara jämförbara med svenska förhållanden och publicerade senaste tio åren. I analysfasen av artiklarna framkom huvudtemat ”Sjuksköterskans strategier för att främja empowerment i patientundervisning” och fyra subteman med dess innehåll. I resultatet framgick att om sjuksköterskan såg till personen bakom sjukdomen, visade empati, intresse för patienten som helhet, samt arbetade för att jämlikhet skulle råda i vårdrelationen, spelade det stor roll för hur patientens motivation och självförtroende utvecklades. Empowermentstrategin gynnar egenvården hos patienter med diabetes. Slutsatsen var att en strävan efter empowerment och en delaktig patient, vilket ger ökad KASAM, är det idealiska.