Browsing by Author "Andersson, Lina"
Now showing 1 - 13 of 13
- Results Per Page
- Sort Options
Item Är framtidens mötesrum digitalt? En analys av organisationskulturens påverkan vid implementering av digitala möten på svenska högskolor(2019-06-20) Udén, Moa; Andersson, Lina; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenThe aim of this thesis is to gain a better understanding of how organizational culture affects the implementation of digital meetings at Swedish universities. Several universities in Sweden are working on implementing digital meetings in their organizations, which is why we chose three of them in our study. This thesis is based on a qualitative study, where nine semi structured interviews have been conducted in order to gain a broader perspective on how employees experience the organizational culture, the attitudes toward sustainability, and the implementation of digital meetings at their workplace. Data regarding the universities’ business travels and emissions have also been conducted from the Swedish Environmental Protection Agency. The theoretical framework has been based on theories regarding both organizational culture, digital meetings and co-workers and their meaning during changes in the organization. We have also included theories regarding implementation of new technique. The conclusion we have reached in this thesis is that our result indicates that organizational culture has an effect on the implementation of digital meetings. There are some factors that are more clear than others, including the introduction of policies and guidelines, unclear responsibility distribution, differences in values between institutions and the notion of a non-supportive organizationItem Cooperation Between Emotional Players(University of Gothenburg, 2018-12) Andersson, Lina; Dept. of Economics, University of GothenburgThis paper uses the framework of stochastic games to propose a model of emotions in repeated interactions. An emotional player, who transitions between different states of mind as a response to observed actions taken by the other player, can be in either a friendly, a neutral, or a hostile state of mind. The state of mind determines the player's psychological payoff that together with a material payoff constitutes his utility. In the friendly (hostile) state of mind the player has a positive (negative) concern for the other player's material payoffs. Emotions can both facilitate and obstruct cooperation in the repeated prisoners' dilemma game. If finitely repeated, then a traditional player (who cares only for own material payoffs) can have an incentive to manipulate an emotional player into a friendly state of mind for future gains. If infinitely repeated, then two emotional players may require less patience to sustain cooperation. However, emotions can also obstruct cooperation if the players are either unwilling to punisheach other, or become revengeful when punished.Item Den tysta sorgen. Om kvinnors omvårdnadsbehov i samband med missfall.(2010-05-28T09:07:05Z) Andersson, Lina; Danfelter, Sofia; University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences; Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaAtt bli gravid är för de flesta förknippat med en stor glädje och förväntan. Det är en betydelsefull händelse i livet. Vid ett missfall ersätts dessa förhoppningar av förtvivlan. Drömmar och planer inför framtiden som en familj raseras. Syftet med denna studie var att kartlägga kvinnors omvårdnadsbehov i samband med missfall. För att uppnå syftet användes en litteraturöversikt enlig Friberg (2006). Översikten baserades på elva vetenskapliga artiklar. Resultatet består av fem kategorier, behov av professionella sjuksköterskor, behov av omgivningens stöd, behov av god sjukhusmiljö, behov av information och kunskap samt behov av uppföljning. I resultatet framkom att sjukvården ofta inriktades på att omhänderta de fysiska reaktionerna efter ett missfall och hade en normaliserande inställning till det samma. Kvinnor upplevde i stor utsträckning att de inte fått sina emotionella omvårdnadsbehov uppfyllda från varken sjukvården eller sin närmsta omgivning. Behovet av att få adekvat och tillräcklig information var stort. Kvinnorna efterfrågade också fasta uppföljningsplaner från sjukvårdens sida, för att slippa de känslor av övergivenhet som förekommer idag. Många upplevde tiden de fick med sjuksköterskor som god och vårdande men ansåg samtidigt att sjuksköterskor i allmänhet var för upptagna för att ge den tid och det stöd kvinnorna behövde. För att kunna ge en god omvårdnad ansågs det viktigt att inse vidden av den komplexa situationen som ett missfall innebar. Genom att göra ordentliga undersökningar, vara tålmodiga och inlyssnande samt undvika stress och otrevlighet blev vården personlig istället för rutinmässig. Till studien har Orlandos interaktionsteori kopplats vilken belyser samspelet mellan sjuksköterska och patient.Item Emotions in Game Theory: Fear, friendliness and hostility(2022-04-28) Andersson, LinaHow do emotions affect our interactions with each other? And how do our interactions with each other affect our emotions? As an adult, one makes thousands of decisions each day, decisions often influenced by our emotional state of mind. We are not oblivious to the relationship between emotions and behavior, but can, to some extent, predict how own and others' emotional states affect actions and how our actions may affect others' emotions. This thesis examines the strategic role of emotions in three chapters. The first chapter studies the strategic role of fear and illustrates how an agent can use her knowledge of another agents fear sensitivity to her own advantage. The second and third chapter studies friendliness and hostility. The second chapter shows how emotional players may find it easier to cooperate in repeated interactions, and the third chapter studies market consequences when buyers are emotionally motivated to write online reviews to inform each other of a product’s quality.Item Fear and Economic Behavior(University of Gothenburg, 2022-02) Andersson, Lina; Department of Economics, University of GothenburgFear is an important factor in decision-making under risk and uncertainty. Psychology research suggests that fear influences one’s risk attitude and fear may have important consequences for decisions concerning for example investments, crime, conflicts, and politics. I model strategic interactions between players who can be in either a neutral or a fearful state of mind. A player’s state of mind determines his or her utility function. The two main assumptions are that (i) fear is triggered by an increase in the probability or cost of negative outcomes and (ii) a player in the fearful state is more risk averse. A player’s beliefs over the probability and cost of negative outcomes determine how the player transitions between the states of mind. I use psychological game theory to analyze the role of fear in three applications, a robbery game, a bank run game, and a public health intervention.Item ”Fotbollens baksidor” - En kvalitativ fallstudie kring knäskador och fyra fotbollstjejers kunskap om förebyggande träning(2015-08-10) Andersson, Lina; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapStudien har sitt fokus på problematiken kring idrottsskador och framförallt på korsbandsskador inom fotboll. Trots att det finns forskning som visar på att en viss typ av förebyggande träning minskar risken för att drabbas av knäskador syns en ökning av knäoperationer varje år. En skada på det främre korsbandet i knät är den vanligaste knäskadan och det syns också en ökad risk hos tjejer att drabbas av den här typen av skada. Fotboll är den sport som orsakar flest knäskador både för killar och tjejer i Sverige. Det verkar finnas kunskap om hur knäskador ska motverkas som inte når ut då problematiken tilltar. Med detta som grund samt ett kommande yrke som idrottslärare väcktes intresset för vart ansvaret ligger för att lära ut dessa kunskaper. Studien är en fallstudie där fyra korsbandsskadade fotbollstjejer intervjuats kring deras upplevelser av sin skada och kunskap om förebyggande träning. Syftet var att söka efter mönster i deras träningsvanor innan skadan och diskutera dessa i förhållande till förebyggande träning samt överträning. Målet var också att se hur de upplevde sin kunskap kring förebyggande träning innan skadan och diskutera skolans roll i att lära ut dessa kunskaper. Resultatet styrker tidigare forskning som visar att förebyggande träning är viktigt för att minska risken för knäskador. Samtliga upplevde att de hade lite eller ingen kunskap kring förebyggande träning. De tränade inte heller regelbundet i syfte att förebygga skador. Andra slutsatser som drogs var att former av kunskap som fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet är alla viktiga för att få en djup förståelse för förebyggande träning. Ledarskapet visade sig också vara viktigt för att regelbunden träning skulle förekomma inom både föreningen och skolan. Det var endast under ledarledda träningar som förebyggande träning förekom. Ledarnas betydelse och ansvar för att förebyggande tärning skulle utföras uttrycktes också i intervjuerna.Item Hållbarhetsredovisning - varför regleras det för svenska statliga företag?(2009-01-29T08:54:27Z) Andersson, Lina; Nithenius, Sofia; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund och problem; Den svenska staten har tidigare beslutat att de statliga företagen skall ligga i framkant och vara föredömen i allt sitt arbete. I arbetet mot en hållbar utveckling har inte detta varit fallet och det beslutades därför, år 2007, att från och med 2008 skulle alla de statliga företagen publicera en hållbarhetsredovisning. Då tre av de statliga företagen, Vattenfall, SAS och Green Cargo fått utmärkelser av FAR SRS för sina hållbarhetsredovisningar undrar vi om inte de statliga företagen i viss mån redan är föredömen och ställer oss därför frågan ”Varför regleras hållbarhetsredovisning för de statligt ägda företagen” Syfte; Syftet med denna uppsats är att får förståelse för beslutet. Genom att granska de belönade företagen, Vattenfall, SAS och Green Cargo, hoppas vi att kunna få detta. Då dessa företag fått utmärkelse visar de att de inom hållbarhetsredovisning ligger före då övriga statliga företagen. De bör således ge en bild av hur långt de statliga företagen har kommit i denna typ av arbete. Avgränsningar; I denna uppsats kommer endast de utvalda företagens hållbarhetsredovisningar att granskas närmare. Endast en överblick kommer att ges av de övriga företagen. Vidare är det endast 2007 års redovisning som granskas och detta eftersom den är den senast publicerade. Metod; för att kunna besvara vår huvudfråga har vi använt oss av primärdata i form av intervjuer med ansvariga för hållbarhetsredovisningarna i företagen. Vi har även använt sekundärdaga och då främst litteratur inom området, men även de valda företagens publicerad hållbarhetsredovisningar. Slutkommentar; Under studiens gång framkom att syftet med regleringen snarare var ur ägarsynpunkt än för att vara föredömen för andra företag. Detta anser vi dock ej förmedlats i de olika skrifter vi granskat. Vi anser att det troligtvis finns flera underliggande syften, där att stärka Sverige internationellt är ett av dem. Förslag till vidare forskning: Vidare forskning inom området, som skulle vara intressant att genomföra, är förslagsvis att studera vilken genomslagskraft beslutet fick. Vidare att studera kan även vara om alla företag lyckats leva upp till de uppsatta målen och i vilken utsträckning företagen använt sig av ”följa eller förklara”?Item Klass i klassen Samband mellan elevers klasstillhörighet och lärande(2010-06-14T09:28:39Z) Andersson, Lina; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political ScienceItem Omnikanalen - Steget efter multikanalen(2013-07-05) Mångs, Victor; Andersson, Lina; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund och Problemformulering: Dagens samhälle krymper med hjälp av Internet och de nya teknikerna. En följd av detta är att informationsutbytet sker betydligt snabbare idag än tidigare och det är inte på väg att minska och det är genom detta som många nya kanaler har tillkommer. Idag förväntar sig kunden att företag inom modedetaljhandeln finns i fler än en kanal. Samtidigt som kunden omedvetet förväntar sig en sömlös upplevelse när hen överskrider kanalerna. Ett varumärke eller ett företag är idag, och måste vara, mycket mer än produkten man säljer. Det måste skapas ett ytterligare mervärde för att kunden ska välja just det specifika varumärket eller göra sina köp i just den butiken. Denna uppsats avser att besvara följande problemformulering; Varför ska företag inom modedetaljhandeln använda sig av omnikanalen? Vilka är förutsättningarna för omnikanalen? Hur yttrar sig omnikanalen i de undersökta företagen idag? Syfte: Syftet med denna uppsats är att klargöra och utreda omnikanalen inom modedetaljhandeln. Genom att exemplifiera hur företag inom modebranschen arbetar med detta idag vill vi visa och uppmärksamma vissa av de fördelar och nackdelar omnikanalen medför. Metod: Tillvägagångssättet för uppsatsen är explorativt och deskriptivt. Den har en kvalitativ vetenskaplig inriktning med en induktiv ansats som förhåller sig empirnära med inslag av den hermeneutiska cirkeln. För att skapa en förståelse för omnikanalen ingår även en fallstudie med kontexten att illustrera kanalen. Datainsamlingen består av sekundärdata i form av undersökningar från PwC och Accenture. Resultat och slutsats: Omnikanalen handlar om enhetlighet och sömlöshet. Kunden har allt mer ett omedvetet krav på att shoppingen, oberoende av val av kanal, skall upplevas som enhetlig och sömlös. Detta uppnår företag genom att det sker en hög grad av integration mellan kanalerna och att informationsflödet är dubbelriktat och välfungerande. Företag måste på något sätt skapa en känsla av gemenskap dels mellan kunden och företaget men också mellan företagets olika kanaler. Allt arbete som sker i de olika kanalerna måste syfta mot samma mål. Allt återkopplas hela tiden till enhetlighet och sömlöshetItem ÖPPNA MYNDIGHETSDATA I SVERIGE En studie om barriärer och innovationsmotstånd(2023-11-16) Kalin Winkler, Andreas; Andersson, Lina; Sjölund, Li; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information TechnologyÖppna data innebär att göra offentlig datainformation tillgänglig i format som möj-liggör gratis användning, spridning och utnyttjande av allmänheten, vilket ökar ut-maningarna för de aktörer som måste dela sin data. Detta gäller särskilt för myn-digheter, vilka tillhör de största producenterna och insamlarna av data och vars pot-ential och nyttor förväntas gynna allmänheten. Med hänsyn till både värdet av öppna data och existerande lagkrav finns det ur forskningssynpunkt ett stort in-tresse och behov att ta reda på vilka barriärer som utgör ett motstånd för öppna data-initiativ. Då forskningen kring myndighetsbarriärer för öppna data är begrän-sad, särskilt utifrån ett svenskt perspektiv, finns det också ett stort värde i att ge-nomföra en studie som utforskar detta kontext. Syftet med studien är att utforska vilka barriärer som kan identifieras i svenska myndigheter och om dessa kan identi-fieras med hjälp av en konceptuell modell baserad på Innovation Resistance The-ory. Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Åtta infor-manter från fem svenska myndigheter, som i sin yrkesroll arbetade med öppna myndighetsdata, utgjorde urvalsgruppen. Resultatet av studien visar att det med hjälp av den anpassade IRT-modellen för öppna data går att identifiera använd-ningsbarriärer, image-barriärer, riskbarriärer, traditionsbarriärer och värdebarriärer kopplade till publiceringen av öppna data i svenska myndigheter. Utöver dessa bar-riärer så identifierades även barriärer som inte direkt omfattas av den anpassade IRT-modellen.Item Resilient Retailing: The effects of sustainability and omnichannel practices on resilience for retailers in Gothenburg(2021-06-23) Udén, Moa; Andersson, Lina; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate SchoolThe aim of this study is to gain understanding of in what ways sustainability and omnichannel practices could lead to greater organizational resilience in the retail industry. This study contributes to the field by studying the relationship between sustainability management and resilience in an overall retail setting. Furthermore, this study contributes by also examining the relationship between omnichannel and resilience which has not been covered in earlier research. Sustainability is defined through the Triple Bottom Line logic and omnichannel through channel integration. Resilience is delimited to organizational resilience and measured through adaptive capacity of the companies. A systematic literature review is carried out, suggesting positive impact of omnichannel management and sustainability management on resilience. A systematic literature review is carried out, suggesting positive impact of omnichannel management and sustainability management on organizational resilience. The literature review is followed by a quantitative methodology where data is collected from representatives of retail companies in central Gothenburg. The data is analyzed using confirmatory factor analysis and structural equation modelling. The results of the analysis show a significant positive relationship between sustainability and resilience, leading to the findings that sustainability management contributes to increased adaptive capacity for retail companies. Digital capabilities are also found to have a positive impact on organizational resilience, suggesting a continued focus on digitalization of the retail industry. No significant relationship is found between omnichannel and resilience from the results of our study. The findings consist of theoretical contributions on the subjects as well as implications for managers within the retail sector.Item Röster om elevers frukt- och grönsakskonsumtion - Fokusgruppsintervjuer med skolmåltidspersonal(2011-03-03) Andersson, Lina; Eriksson, Kajsa; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapMånga studier visar att elevers konsumtion av frukt och grönsaker är låg, både i Sverige och i övriga delar av världen. Då ett lågt intag av frukt och grönsaker förknippas med en ökad risk för fetma och övervikt är det väsentligt att förebyggande åtgärder genomförs. Idag pågår det flera olika projekt i världen med målet att öka konsumtionen av frukt och grönsaker bland barn. IDEFICS är ett av dessa projekt med ett övergripande mål att minska övervikt och fetma hos skolbarn i Europa. En viktig arena där barns matvanor kan påverkas är skolan och det är här effektiva insatser kan implementeras. Vid skollunchen kan vuxna inverka på elevernas måltidssituation, däribland skolmåltidspersonalen med deras nära kontakt med eleverna. Syftet med vår studie var att undersöka skolmåltidspersonalen uppfattningar kring elevers konsumtion av frukt och grönsaker. Vi ville även få fram förslag på åtgärder hur frukt- och grönsakskonsumtionen i skolan kan öka. Genom att samarbeta med projektet IDEFICS såg vi möjligheter till att vårt resultat skulle kunna fungera som underlag i deras fortsatta arbete mot att förebygga övervikt och fetma. Metoden som valdes för studien var fokusgruppsintervjuer då det passade vårt syfte att få fram en grupps åsikter och uppfattningar. En kort observation genomfördes också för att få en helhetsbild över skolmåltidspersonalens arbete med frukt och grönsaker under skollunchen. Då IDEFICS i Sverige är lokaliserat i Partille kommun, utfördes studien på tre grundskolor som medverkar i projektet. Det insamlade materialet från fokusgruppsintervjuerna analyserades utifrån en metod kallad ”long-table approach” och en kort analys utfördes av observationerna för att komplettera intervjuerna. Studien visar att skolmåltidspersonalen har många tankar och funderingar rörande elevers frukt- och grönsakskonsumtion. Deras åsikter skiftade ifråga om elevernas intag och det fanns ingen entydig uppfattning om att konsumtionen skulle vara låg vid skollunchen. Skolmåltidspersonalen pekade även på olika faktorer som kan tänkas påverka elevernas intag. Resultatet visar avslutningsvis att skolmåltidspersonalen själva har konkreta förslag som kan öka konsumtionen av frukt och grönsaker, men att de även efterlyser fler förslag utifrån.Item “DEN SOM ALDRIG DANSAR FEL, ÄR DEN SOM ALDRIG DANSAR” En kvalitativ intervjustudie om äldre personers upplevelser av gammaldans utifrån ett hälsoperspektiv(2024-03-27) Andersson, Lina; Boström, Elin; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologyBakgrund: Att åldras är en naturlig process som kan leda till förändringar i meningsfulla aktiviteter, vilket kan påverka äldre personers hälsa och delaktighet. Arbetsterapeuter möter äldre personer i sin vardag för att delvis upprätthålla hälsan genom aktivitetsbaserade insatser, samt främja självständighet och deltagande i aktiviteter. Tidigare studier har visat att aktiviteten dans, som meningsfull aktivitet, har bidragit till ett aktivt och hälsosamt liv, samt skapa en känsla av samhörighet hos äldre personer. Idag saknas det kunskap om svensk traditionell dans (gammaldans) och hur det kan påverka samhörigheten och hälsan hos äldre personer. Syftet: Syftet med studien var att undersöka äldre personers upplevelser av gammaldans utifrån ett hälsoperspektiv. Metod: Studien utgick från en kvalitativ design med induktiv ansats. Datainsamlingen skedde genom semistrukturerade intervjuer med åtta deltagare som dansat gammaldans i minst 2 år i en gammaldansförening. Det insamlade datamaterialet analyserades och transkriberades enligt Graneheim och Lundmans kvalitativa innehållsanalys. Resultat: Den kvalitativa innehållsanalysen resulterade i tre kategorier och åtta underkategorier. Kategorierna som skapats från deltagarnas upplevelser av gammaldansen var: Positiv inverkan på kropp och knopp, Mental träning och Social miljö. Kategorierna formades utifrån underkategorierna: Må bra i sitt åldrande, Variation mellan aktivitet och vila, Rörelseglädje trots smärta, Hjärngympa, Närvaro i nuet, Känslan av gemenskap och Motverka ensamhet. Slutsats: Utifrån resultatet har studien kunnat belysa att gammaldans har bidragit till fysisk, psykisk och social hälsa för deltagarna. Arbetsterapeuterna är en viktig resurs som besitter en bred kunskap om hur aktivitet kan främja äldre personers hälsa. Vidare kan arbetsterapeuten vägleda och motivera till aktiviteter som inte utförs tillsammans med patienter, som hade kunnat vara gammaldans. Resultatet kan bidra med ett kunskapsunderlag om gammaldans som aktivitet och dess hälsopåverkan på äldre personer, som i sin tur kan främja ett hälsosamt åldrande. Ytterligare forskning inom området efterfrågas.