Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Bonnevie, Helena"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    STUDENTERS SYN PÅ LÄRARES DIGITALA RELATIONSKOMPETENS I DISTANSUTBILDNING: En intervjustudie om utbildningsrelationer lärare-student i internetbaserade högskolekurser
    (2024-09-17) Bonnevie, Helena; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information Technology
    Utbudet av distansutbildning i högre utbildning ökar. Det medför nya kompetenskrav på lärare som ställs inför att undervisa heterogena studentgrupper i digitala lärmiljöer. Studien undersöker hur distansstudenter uppfattar och önskar att distanslärare agerar i distansutbildning. Ambitionen är att öka kunskapen om mellanmänskliga utbildningsrelationer lärare-student samt bidra till teoriutveckling om lärares digitala relationskompetens. Nio erfarna distansstudenter intervjuades om sina upplevelser av distanslärares relationsarbete. Teoretiskt stöd söktes i två modeller om lärares relationskompetens samt i relationell pedagogisk forskning i digitala lärsammanhang. En abduktiv reflexiv tematisk analys visade att distansstudenterna hade låga relationella förväntningar samtidigt som de betonade betydelsen av mellanmänskliga relationer. Paradoxen indikerar att socioemotionella behov och utbildningsrelationer förbises i distansutbildningar. Distansstudenterna uppskattade interaktiv och affektiv kommunikation. Distanslärarens lyhördhet för känslomässiga lägen mottogs med tacksamhet. Humor och yrkespersonlig utstrålning bidrog till känslan av omedelbarhet. Individuell och frekvent återkoppling uppfattades som relationsbyggande. Visuell kommunikation värdesattes huvudsakligen i liten grupp. Aktivt deltagande distanslärare signalerade närvaro medan distanslärares osynlighet uppmärksammades negativt. Studiens övergripande slutsats är att nyttan med utbildningsrelationer i distansutbildning behöver synliggöras utifrån förståelse av socioemotionella behov och tidsmässiga resurser. En yrkesvokabulär för lärares digitala relationskompetens skulle underlätta för distanslärare och distansstudenter att beskriva hur distanslärare kommunicerar och närvarar. Studiens teoriutvecklande bidrag är att föreslå mellanmänsklig närvaro som en dimension av social närvaro. Begreppet betonar den emotionella aspekten av socioemotionella behov och har inte samma begränsningar som social närvaro i distansutbildning. Tvärtom har digitala lärmiljöer unika affordanser för känslomässig kommunikation och närvaro, vilket gör att mellanmänsklig närvaro kompletterar distanslärares undervisande och sociala närvaro.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback