Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Carlsson, Sara"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 7 of 7
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Integrerade elevers sociala delaktighet i grundskolan En kvalitativ studie av några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan
    (2022-02-17) Carlsson, Sara; Englund, Sanna; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
    Forskningsläget kring elever med intellektuell funktionsnedsättning är förhållandevis sparsam, i synnerhet kring de elever som läser enligt grundsärskolans kursplaner, men går integrerade i grundskolan i Sverige. Syftet med denna kvalitativa studie är således att undersöka några integrerade elevers upplevelse av social delaktighet i grundskolan. Studien innefattar även lärarnas beskrivningar av sina integrerade elevers sociala delaktighet samt hur dessa lärare arbetar för att skapa god social delaktighet. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats med fenomenologisk teori som grund, vilket innebär ett fokus på hur människor upplever olika livsvärldsfenomen, i detta fall social delaktighet. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer med fyra elever i årskurs 4 - 9 samt deras fyra lärare har data insamlats, transkriberats och därefter analyserats systematiskt med hjälp av Giorgis fenomenologiska analysmetod. Resultatet tolkades utifrån en definition av social delaktighet och redovisades utifrån fyra nyckelteman som bygger på definitionen; vänskap och relationer, interaktion och kontakt, elevens självuppfattning och acceptans av klasskamrater. Sammanfattningsvis kan sägas att eleverna i studien uttryckte upplevelser av social delaktighet i relativt hög grad, men att det ur lärarnas perspektiv uttrycktes upplevelser av brister inom vissa områden, vilket gör att de inte kan räknas som fullt socialt delaktiga i skolans verksamhet.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Den pedagogiska måltiden
    (2013-08-20) Carlsson, Sara; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Livsmedelverkets riktlinjer för Bra mat i skolan är det enda styrdokument som finns för skolmåltider. Där beskrivs hur pedagogisk måltid med fördel ska ingå i pedagogernas uppdrag. Studier har dock visat att pedagoger känner sig osäkra i sin roll under måltiden, vilket kan bero på pedagogernas brist på utbildning och kunskap om mat och nutrition. Frågan är hur lärare kan förväntas att agera som förebilder vid måltiden när det inte finns några officiella riktlinjer som stöd, eller när det inte finns professionell kunskap om mat och nutrition? Syftet var att kartlägga pedagogernas syn på sin roll under den pedagogiska måltiden och vilka attityder de har till denna. Genom en enkätundersökning tillfrågades totalt 66 stycken pedagoger om sin syn på den pedagogiska måltiden, vilken roll de anser är deras viktigaste under måltiden samt om de har fått någon utbildning om mat och måltider. Resultatet visade att de flesta pedagoger känner sig säkra i sin roll under måltiden, trots att väldigt få har fått någon utbildning om mat och måltider eller har några bestämmelser eller riktlinjer att följa. De flesta anser att måltiden är en viktig del av dagen som de gärna genomför, dock är det många som tycker att den är stressig och jobbig. Av 66 tillfrågande pedagoger svarade 43 stycken att ”pedagogisk lunch innebär att skapa god måltidsmiljö” och de största fördelarna med pedagogisk lunch ansågs vara att man lär känna eleverna mer genom samtal och att det blir lugnare i matsalen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Den pedagogiska måltiden
    (2014-09-15) Carlsson, Sara; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Livsmedelverkets riktlinjer för Bra mat i skolan är det enda styrdokument som finns för skolmåltider. Där beskrivs hur pedagogisk måltid med fördel ska ingå i pedagogernas uppdrag. Studier har dock visat att pedagoger känner sig osäkra i sin roll under måltiden, vilket kan bero på pedagogernas brist på utbildning och kunskap om mat och nutrition. Frågan är hur lärare kan förväntas att agera som förebilder vid måltiden när det inte finns några officiella riktlinjer som stöd, eller när det inte finns professionell kunskap om mat och nutrition? Syftet var att kartlägga pedagogernas syn på sin roll under den pedagogiska måltiden och vilken inställning de har till denna. Genom en enkätundersökning tillfrågades totalt 66 stycken pedagoger om sin syn på den pedagogiska måltiden, vilken roll de anser är deras viktigaste under måltiden samt om de har fått någon utbildning om mat och måltider. Resultatet visade att de flesta pedagoger känner sig säkra i sin roll under måltiden, trots att väldigt få har fått någon utbildning om mat och måltider eller har några bestämmelser eller riktlinjer att följa. De flesta anser att måltiden är en viktig del av dagen som de gärna genomför, dock är det många som tycker att den är stressig och jobbig. Av 66 tillfrågande pedagoger svarade 43 stycken att ”pedagogisk lunch innebär att skapa god måltidsmiljö” och de största fördelarna med pedagogisk lunch ansågs vara att man lär känna eleverna mer genom samtal och att det blir lugnare i matsalen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The relationship between ICA AB and Royal Ahold -A study on international ownership
    (2013-07-04) Carlsson, Sara; Skogqvist, Fredrika; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Problem background: The 1990’s was a period of internationalisation within the retail sector. It was almost necessary to have a growth strategy with an international focus to be competitive on the retail market. The Swedish market-leading retail company ICA AB adapted to the increased internationalisation and developed an internationalisation strategy. In year 2000 the large Dutch international retail group Royal Ahold acquired 50 per cent of the shares in ICA AB. In connection with the transaction a shareholder agreement was established that was valid for 40 years and regulated the influence and control in ICA AB. In March of year 2013, Ahold divested its holdings in ICA AB to Hakon Invest, which is the financial organ within the ICA organisation. This lead to that ICA AB today is owned solely by Swedish shareholders. Problem discussion and objective: The objective of this thesis is to gain deeper knowledge in how two large companies within the retail industry corps with questions related to control and international partnership. This particular business deal evoked interest because of the interesting ownership structure, both within ICA AB and the relationship between ICA and Ahold. Deeper research into why Ahold became a part owner of ICA AB in year 2000, and why Ahold decided to sell the ICA ABshares in year 2013 is the foundation for the problem discussion in this thesis. Further investigations are made on how a business relationship like this originate and how and why is it terminated, and why a typical Swedish company decides to join partnership with a large foreign player. Method: Personal interviews have been conducted for the understanding of the problem discussion from the respondents’ perspective. Without the personal interviews the authors believe that it would not have been possible to reach the level of insight that was necessary for the quality of this thesis. Therefore a qualitative method was applied and part of the theoretical framework was developed after the interviews, which indicates that an inductive method was used to approach the objective. Observations: The observations are based on the four conducted interviews. The observations are divided according to a chronological order and important events to provide a pedagogic understanding of the content. Conclusion: Both companies had understandable motives to start the cooperation in year 2000 mainly due to the business environment at that time. The cooperation involved a change within the ICA organisation, mainly within the management but it was a notable fact for all parts of the organisation. The decision to end the relationship in year 2013 was mutual and a result of the new business strategy of Ahold in combination with ICA HF’s mission to secure the ICA-idea. Our conclusion is that this will benefit the ICA-idea and that the business areas that were not developed to its full potential during the time with Ahold now have the possibility to grow. An interesting question is how the listing of ICA Gruppen will affect the strategy of the company. Suggestions for further research: This thesis was written during the period of time directly after the buy-back of the shares of ICA AB. Therefore it would be interesting to investigate how the new ownership structure is going to affect the control over ICA AB and whether the recent transaction was beneficial or not for ICA AB. Since this thesis has a synoptically perspective it is possible to conduct deeper research into the ownership structure within ICA. Schuster (1989) examined the ownership relations within ICA from an agency theory in year 1989 but many structural changes have occurred since that period of time. Therefore it would be motivated to conduct a similar study, in particular after the most recent structural change.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Tone Management and Earnings Management. A UK evidence of abnormal tone in CEO letters and abnormal accruals
    (2015-07-06) Carlsson, Sara; Lamti, Rania; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    Background and Problem Definition: The CEO letter is one significant narrative document through which senior management have opportunity to express beliefs and values to their shareholders. The CEO letter is unregulated in its nature and thereby subject to management opportunism through tone management. Tone management could further be used to manipulate the perception of the firm, which causes information asymmetry. Similar to the purpose of tone management, accruals could be opportunistically managed in order to manipulate users’ perceptions of firm fundamentals. Thus, managers could through CEO letters employ tone management to potentially hide earnings management, and thereby mislead users about firm fundamentals. Purpose: The purpose of this thesis is to test the possible association between tone management in CEO letters and earnings management, using data from 2013 including firms listed on the London Stock Exchange. Subsequently, the intention is to investigate if earnings management and tone management are substitutes or complements. The purpose is additionally to test the relation between tone management in CEO letters and financial performance Research Design and Methodology: The theoretical framework of this thesis is used to develop hypotheses, which subsequently guide the research forward. In the execution phase, a customized dictionary is developed to fit with the purpose of the thesis. The execution phase continues in correlation and multiple regression analysis. The outcome of the statistical tests contributes to fulfill the purpose. Empirical Results and Analysis: In accordance with previous literature, the empirical results reveal a positive association between tone in CEO letters and financial performance. Strengthening the purpose and the contribution of this thesis, empirical evidences reveal that abnormal tone in CEO letters and abnormal accruals are positively associated. Concluding Remarks: The tone in CEO letters is generally positive regardless of management discretion. Furthermore the tone in CEO letters can be derived from firm performance, firm size and annual stock return. Finally, the findings indicate that tone management and earnings management through the use of abnormal tone and abnormal accruals functions as complements and are thus not substitutes.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Utvecklar aktuella läromedel elevers läsförståelse? En analys av läsförståelseinslagen i tre läromedel för år 3-4
    (2009) Persson, Maria; Rundström, Sofie; Carlsson, Sara; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att analysera några läsförståelseläromedel för att se om de tycks vara uppbyggda utifrån aktuell forskning och utifrån kursplanen i svenska. Vi har utgått från tre frågeställningar: 1. Vad säger aktuell forskning att läsförståelse innebär? Hur utvecklar man detta hos eleverna? . Vad säger kursplanen i svenska att vi ska arbeta mot inom området läsförståelse? Stämmer detta överens med vad forskningen säger? 3. Är de aktuella läromedlen bra att använda för att utveckla elevers läsförståelse, utifrån aktuell forskning och kursplanens mål? Metod och material Vi har besvarat den första frågeställningen genom en forskningsöversikt. Den andra frågeställningen har besvarats genom en jämförelse mellan forskningsresultaten och kursplanen i svenska, med syfte att se om forskningsresultaten tycks ligga till grund för kursplanens utformande. För att besvara den tredje frågeställningen har vi utifrån forskningsresultaten och kursplanens mål byggt upp en analysmodell, utifrån vilken vi analyserat tre olika läromedel: Akrobat – tolv steg i svenska, Pojken och Tigern – läsförståelse och Zoom – reflekterande läsning. Resultat Forskningen visade sig vara enig om att förståelse uppstår i mötet mellan texten och läsaren, och att det kräver aktiv läsning, metakognition samt användande av olika tankestrategier. Läsförståelse handlar inte primärt om avläsning, utan om att läsa och förstå textens innebörd. Innehållet i kursplanen visade sig stämma väl överens med dessa forskningsresultat. Alla kursplansmål som berör ämnet har stöd i forskningen. Det finns dock några aspekter av läsförståelse som forskningen tar upp, men som inte finns uttryckt i kursplanen. I vår analys har vi konstaterat att alla tre läromedel tycks ha sin grund i aktuell forskning och i kursplanens mål. De tar upp alla forskningens kriterier för främjande av läsförståelse, och tränar eleverna i alla de tanke- strategier som goda läsare använder sig av. Dock sker detta i olika utsträckning inom respektive läromedel. Inget av läromedlen tycks vara självbärande, utan de kräver alla ett medvetet arbete av läraren samt komplettering inom vissa områden.
  • No Thumbnail Available
    Item
    "Det var små fötter här!", En studie om barns musikaliska och kreativa uttryck i samspel med varandra
    (2009) Kihlström, Karin; Carlsson, Sara; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning: Vi har gjort en deltagande observation som registrerades med videoupptagning med syftet att studera barns frigörande av fantasi och kreativitet i ett samspel med varandra. Våra frågeställningar är att se vad det finns för samspelsmönster mellan eleverna, vilka kreativa uttryck som barnen använder sig av, vad barnen lär sig genom våra övningar och hur ett samspel skulle kunna komplettera den individuella undervisningen så att eleven får en större musikalisk upplevelse. Vi har använt oss av teorier om samspel, kreativitet och fantasi, både utifrån det sociokulturella perspektivet men också utifrån en musikalisk kontext. Deltagarna i studien bestod av fyra elever på kulturskolan och två elever som spelat privat. Gemensamt för dem alla är att de är mellan 6 och 9 år och har spelat på sitt instrument i ca ett år. Resultatet visar att barnen lärde sig att improvisera fram olika ljud på sina instrument genom att fantisera kring saga och bilder. De lärde sig också att lyssna in varandra på det sättet att de härmade eller kompletterade varandras ljud. Barnen stimulerar och inspirerar varandra till att skapa något tillsammans. Utifrån vårt resultat vill vi ge förslag på en undervisningsform där musikskolan fångar upp barnens inneboende spontanitet så att de inte fastnar i ramar där kreativiteten slocknar istället för berikas. Där ska eleverna ingå i grupper där de känner sig viktiga och betydelsefulla och där de känner att de kan använda sina kunskaper i verkligheten, utanför musikskolan.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback