Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ghader, Bynar"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Nätmobbning. En intervjustudie med sex lärare i fritidshem om nätmobbning i den digitaliserade barndomen.
    (2025-02-28) Al-khayyat, Ali; Ghader, Bynar; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    I denna studie undersöks hur lärare talar om sina erfarenheter av barns internetanvändning och hur de beskriver att de arbetar för att stötta elevers digitala kompetens och motverka nätmobbing i den digitaliserade barndomen. Studiens teoretiska utgångspunkter är Social interaktionism teori men även barns perspektiv och barnperspektiv i samband med nätmobbning. Detta är för att kunna besvara studiens frågeställningar. Hur kan barns erfarenheter relateras till den digitaliserad barndomen? Vilka möjligheter och utmaningar beskriver lärare för att kunna arbeta förebyggande och åtgärdande med nätmobbning? Via 6 semistrukturerade intervjuer med sex olika lärare från tre olika orter, har empirin samlats och en tematisk analys har tillämpats för att generera resultat och analys. Resultatet visar det komplexa uppdraget som lärare har med att arbeta och motverka nätmobbning i samband med den digitala kompetensens aspekter i den digitaliserade barndomen. Detta skapar möjligheter men även utmaningar att uppfylla fritidshemmets uppdrag. I diskussionen kapitlet diskuteras resultatet och det lyfts upp andra komplexa utmaningar med nätmobbning och hur man arbetar för att motverka det.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback