Browsing by Author "Jönsson, Lina"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item FORMANDET AV EUROPEISK IDENTITET? En diskursanalys av svenska läroböcker i samhällskunskap(2025-02-12) Jönsson, Lina; Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen; University of Gothenburg/Department of Political ScienceThis article explores how european identity is portrayed and explained in social science textbooks written for high school education. As well as exploring which linguistic strategies that are used in those explanations. The aim is to deepen the understanding of european identity and how it is formulated in Swedish education. Furthermore, the aim is to deepen the understanding about what elements students are given to construct their individual view and opinions of what european identity is. The theoretical framework is based on social constructivism, discourse theory and discourse analysis. Consequently, discourse analysis is also this article’s methodological approach. The result of the analysis shows that european identity does not have its own discourse. Instead, traces of the identity are found in discourses of historical heritage, institutional unity, political and economic perspectives, inclusion and exclusion, shared values and encouragement to reflection and student involvement. Ultimately, the research question is answered by arguing that the lack of an explicit discourse of european identity, is in itself, an answer to the question. And on top of that, that the linguistic strategies that is used in the books, places the responsibility on the students to construct a complete picture of the EU an european identity.Item Matematik i förskoleklass – ett antal sidor i en bok eller lustfylld lek?(2011) Jönsson, Lina; Landström, Lina; Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning Det ämne som sägs vara mest beroende av lärobok är matematik, vilket kan ha både fördelar och nackdelar. Vårt intresse låg i att ta reda på hur lärare uppfattar användning av förlagsproducerat läromedel, samt andra eventuella undervisningsmetoder i sin matematikundervisning i förskoleklass. Detta är även studiens syfte. De frågeställningar vi har omfattar lärarnas tankar bakom sina val av arbetssätt, vad de ser för för- och nackdelar med att använda läromedel samt vad lärarna lyfter fram som mest centralt i matematikundervisningen. Vi har gjort en respondentundersökning där vi intervjuat sex lärare om sin matematikundervisning i förskoleklass. Fyra av lärarna ser fördelar med att använda läromedel, medan två av lärarna tar avstånd från det. Vi har till viss del använt oss av ett fenomenografiskt angreppssätt i analysen av materialet, för att urskilja variationen i lärarnas uppfattningar. Lärarna har lyft fram både fördelar och nackdelar med att använda läromedel, men har framför allt poängterat lekens betydelse i matematikundervisningen. De anser att leken och ett konkret arbetssätt är väsentligt för att barnen ska få en matematisk förståelse. Läromedlet används främst som ett stöd i undervisningen och för att barnen tycker att det är roligt.