Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Jakobsson, Emma"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 4 of 4
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Flerspråkiga barn i förskolan. Vad säger förskollärare om flerspråkiga barns svenska språkutveckling?
    (2013) Widén, Jenny; Jakobsson, Emma
  • No Thumbnail Available
    Item
    “För att för mig är det en självklarhet att det ska vara jämställt”. Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om jämställdhetsundervisning
    (2023) Jakobsson, Emma; Olsson, Ella
    Många framsteg har gjorts för jämställdhet, men trots detta utför fortfarande kvinnor största delen av hushållsarbetet. Det råder en uppfattning om att jämställdhetsarbetet är fullbordat, men forskning visar att det fortfarande är aktuellt och betydelsefullt. En del av skolans uppdrag är att främja jämställdhet. I ämnet hem- och konsumentkunskap ska elever få reflektera över jämställdhetsfrågor i undervisningen och i hemmet, samt hur kvinnor och män kan påverkas av ojämställda strukturer. Problemområdet grundar sig i en uppfattning om att jämställdhetsperspektiv inte inkluderas tillräckligt i HKK-undervisningen. Därmed syftar vi till att utforska hur HKK-lärares jämställdhetsundervisning ser ut, utifrån deras kunskaper, arbetssätt samt hinder och möjligheter att inkludera perspektivet. För att utforska detta har en kvalitativ ansats använts i form av intervjuer med lärare i HKK. Resultatet visar att alla informanter anser att det är en självklarhet att inkludera jämställdhet men att det inte alltid verkar vara synligt för elever. Ett hinder som presenteras i resultatet är elevers bakgrund, där de kan få med sig normer och attityder hemifrån som ibland kan motstrida undervisningens värderingar. Vidare påvisas elevers intresse vara en möjlighet för jämställdhetsfrågor som skulle kunna nyttjas. En slutsats synliggör att informanterna behöver fördjupad kunskap för att kunna utmana ojämställdhet. En annan viktig slutsats visar att perspektivet ibland bortprioriteras i undervisningen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Högskoleetablering och arbetslöshet - Effekter av nya lärosäten i Sveriges län 1955-2010
    (2025-07-04) Arnesson, Frida; Jakobsson, Emma; University of Gothenburg/Department of Economics; Göteborgs universitet/Institutionen för nationalekonomi med statistik
    Denna studie undersöker hur etableringen av nya universitet och högskolor i Sveriges län under perioden 1955-2010 har påverkat arbetslösheten. Analysen baseras på statistik över antal arbetslösa från Statistiska centralbyråns Arbetskraftundersökningar samt från Arbetsförmedlingen. Den huvudsakliga teorin i fokus är humankapitalteorin som menar att investeringar i utbildning och färdigheter hos individer leder till ökad produktivitet, både hos enskilda individer och för samhället. Metoden som används i analysen är difference-in-difference (DiD). Till en början används en enklare Two-Way Fixed Effect modell för att sedan utvecklas till en mer avancerad modell. Den sistnämnda modellen har introducerats i nyare forskning och tar hänsyn till heterogena effekter i form av att etableringarna sker vid olika tidpunkter i de olika länen. Att ta hänsyn till heterogena effekter har visat sig i den senaste forskningen till och med kunna ändra tecknet på behandlingseffekten. Behandlingseffekten undersöks både för varje enskilt år efter etablering och som ett genomsnitt. Resultatet visar en signifikant genomsnittlig negativ behandlingseffekt på 6.6 %. Studien visar därmed att satsningar på högre utbildning kan ha långsiktigt positiva effekter på den regionala arbetsmarknaden och stödjer därmed humankapitalteorin.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Könsrelaterat våld bland kvinnor i gängkriminella miljöer
    (2024-08-15) Ingerholt, Ida; Jakobsson, Emma; University of Gothenburg / Department of sociology and work science; Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
    Although gang violence has gained much attention in Swedish media in recent years, women in gang environments remain unexplored. Recently the Swedish Gender Equality Agency (Jämställdhetsmyndigheten) published a report in March 2024 showing that women are being sexually exploited in gang environments, and the report has brought attention to women in gangs. This study examines gender-based violence in gang environments in Sweden. The aim of this study is to examine how intimate relationships with men in gang environments affect womens’ agency to enter and leave gangs. Our study is carried out as a qualitative interview study with professionals who work with women in gang environments. The theoretical framework of this study includes gender-based violence such as domestic abuse, including intimate terrorism and the process of normalization as well honor based violence. The results of this study shows how gender norms and sexuality is central to women in gang environments. Sexual violence and exploitation are occuring in intimate relationships as a way to control women, make them commit crimes and to constrain them in the relationship and the gang environment. Furthermore, the results of this study shows that honor based violence as well as violence in close relationships limits the womens’ agency to leave gang environments.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback