Browsing by Author "Johansson, Johanna"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Att attrahera rätt person - En kvalitativ studie om employer branding i rekryteringsprocessen(2015-11-17) Johansson, Johanna; Wallin, Emma; University of Gothenburg / Department of sociology and work science; Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapDagens konkurrensutsatta arbetsmarknad ställer andra krav än tidigare där företag vill rekrytera rätt person för organisationen, inte bara rätt kompetens för tjänsten. Detta skapar nya utmaningar för arbetsgivare i att urskilja sig från mängden och attrahera de bästa talangerna. Employer branding blir här ett viktigt verktyg för att positionera sig på arbetsmarknaden och bygga ett unikt arbetsgivarvarumärke. Syftet med denna studie var att, utifrån en hermeneutisk utgångspunkt, undersöka hur företag kan arbeta med employer branding samt utforska hur employer brandingarbetet inverkar på rekryteringsprocessen. Genom semistrukturerade intervjuer med respondenter från sju olika företag framkom att samtliga organisationer arbetade med employer branding för att attrahera kvalificerad arbetskraft, om än i olika utsträckning. Aktiviteterna innefattade bland annat arbetsmarknadsdagar, event, annonsering samt marknadsföring via sociala medier. Ett samarbete mellan marknadsavdelning och HR sågs som önskvärt vid sådana aktiviteter då dessa funktioner upplevdes komplettera varandra. Resultatet visade även att företagens rykte och generella varumärke hade inverkan på deras employer brandingsatsningar där ett gott rykte och hög kännedom om företaget gav draghjälp i rekryteringsarbetet. Dock uttrycktes viss problematik kring att vara en välkänd organisation då det kan medföra passivitet i employer brandingarbetet samt svårigheter i att urskilja vilka kandidater som är intresserade av den specifika tjänsten snarare än företaget och dess goda rykte. Vidare undersöktes employer branding i relation till företagens rekryteringsprocesser. Employer brandingarbetet beskrevs genomsyra samtliga rekryteringsmoment och flera av respondenterna upplevde att det resulterat i en mer enhetlig och välstrukturerad process. Det sågs även bidra till ökad kännedom om företaget samt högre kvantitet och kvalitet på ansökningar. Samtliga företag poängterade vikten av att vara ärlig och konsekvent i sin kommunikation med kandidater då det sågs som essentiellt att ge en realistisk bild av anställningsupplevelsen. Detta för att säkerställa att de förväntningar som ges i rekryteringsprocessen uppfylls, vilket motverkar kränkning av det psykologiska kontrakt som skapas mellan arbetsgivare och kandidat. Sammanfattningsvis uttryckte samtliga respondenter att employer brandingarbetet hjälper dem att hitta kvalificerad arbetskraft och bygga ett konkurrenskraftigt employer brand.Item Flykten från socialtjänsten En kvantitativ studie om socialsekreterares arbetssituation(2014-01-22) Kivisrand, Malin; Johansson, Johanna; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteEn manifestation som ägde rum i Göteborg 2012 visade att socialsekreterare i stor utsträckning säger upp sig från arbetsplatsen, bland annat på grund av en alltför hög arbetsbelastning. Syftet med denna studie var att i ljuset av detta undersöka socialsekreterares psykosociala arbetsmiljö och belysa riskerna med de tunga och i många fall motstridiga krav som socialsekreterare möter i sitt dagliga arbete. 261 socialsekreterare inom barn och unga, funktionshinder och ekonomiskt bistånd i Göteborgsregionen deltog i undersökningen, vilken var utformad som en kvantitativ tvärsnittstudie. Datainsamlingen gjordes med hjälp av en webbenkät som mätte socialsekreterarnas upplevelse av sin psykosociala arbetsmiljö samt graden av rollkonflikter och yrkesstolthet. Studien påvisade att var fjärde respondent under rådande förhållanden inte skulle vilja arbeta kvar på sin arbetsplats om ett år. Hälften upplever även en hög personalomsättning som påverkar arbetet negativt. Våra resultat tyder på att var tredje socialsekreterare har ett arbete som i tidigare forskning visats innebära en risk för psykisk ohälsa. Varannan upplever en konflikt mellan egna värderingar och de krav och förväntningar som rollen som socialsekreterare innebär. Trots detta känner socialsekreterarna en generellt hög yrkesstolthet framför allt gällande sina egna och sina kollegors prestationer. Vidare fann vi samband mellan psykosocial arbetsmiljö, rollkonflikter och yrkesstolthet. Slutsatser som dragits är att socialsekreterares handlingsutrymme på grund av bland annat höga krav begränsas. Detta riskerar att skapa rollkonflikter och en ohållbar arbetsmiljö. Bättre introduktion för nyanställda bör bland annat medföra en trygghet i socialsekreterarrollen och bättre arbetstillfredsställelse med minskad personalomsättning som följd. Detta kan vara ett sätt att påverka socialsekreterarnas arbetsmiljö i en mer positiv riktning.Item Med sinnena i fokus - en studie om sinnesmarknadsföring i en livsmedelsbutik(2009-08-03T12:39:57Z) Johansson, Johanna; Wasserfaller, Maria; Jakobsson, Caroline; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenItem På riktigt i undervisningen. - En kvalitativ studie om ett antal lärares inställning till ett digitalt läromedel i undervisningen.(2014) Johansson, Johanna; Sastre, Lina; Söderberg, Niklas; Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSyftet med vår studie var att undersöka ett antal lärares åsikter kring ett digitalt läromedel som heter På riktigt. Vår huvudsakliga frågeställning var att ta reda på om På riktigt kan underlätta/försvåra undervisningen och i sådana fall på vilket sätt. Vi har även undersökt om lärarrollen på något sätt blir annorlunda vid användandet av På riktigt. I vår studie utgick vi från sociokulturell lärandeteori, kognitiv inlärningsteori samt tidigare forskning på området. Datainsamlingen har gjorts genom samtalsintervjuer och mejlintervjuer. Totalt har vi gjort 9 intervjuer med lärare på olika skolor utanför Göteborg som arbetar med läromedlet. Lärarna som varit med i studien har haft många olika åsikter kring läromedlet och större generaliseringar har varit svåra att göra, men vi har ändå kommit fram till ett par viktiga resultat. På riktigt är, enligt lärarna i studien, framförallt ett bra verktyg för individualisering och formativ bedömning. Många lärare menar att På riktigt är ett bra komplement till övrig undervisning, men att det är något som inte fungerar i alla sammanhang. I ett samhälle som blir allt mer beroende av datorer och andra digitala verktyg är det viktigt att även skolan moderniseras i samma takt.Item Private Equity Real Estate -An empirical study of investors and funds in the Nordics(2012-07-02) Aniansson, Marc Sebastian; Johansson, Johanna; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenThis paper describes a limited sample of non-listed real estate funds operating in the Nordic countries. Non-listed closed-ended funds are typically associated with a lack of transparency, limited size and tradability and complicated structures. More and more non-listed closed-ended funds have been launched in Europe and the Nordics for the past ten years. The purpose of this study is to describe and examine the potential benefits with investing in non-listed funds in relation to other real estate investments. By conducting interviews with fund managers and investors alike, this paper reviews the recent developments of funds, discusses typical fund structures and presents how investors and fund managers consider non-listed funds as opposed to other real estate investments. Our findings suggest that non-listed funds are not suffering from low transparency. Moreover, there are indeed liquidity issues but they are not considered to be of particular concern. The findings also suggest that there has been a homogenization of distribution policies and administration fees. The answer to the specific research question is that institutional investors invest in non-listed funds in order to achieve greater diversification effects as the investment is seen as a complement.Item Stöd i relationellt lärande: Lärares förväntningar på specialpedagogen i frustrerande situationer i mötet med elever En kvalitativ intervjustudie om lärares frustrationer på grundskolan och gymnasieskolan(2025-03-14) Pedersen, Susanne; Johansson, Johanna; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikStudien undersöker ett begränsat antal lärares förväntningar på specialpedagogen när de upplever en frustration i mötet med elever. Studien har inspirerats av en fenomenografisk ansats. Studien genomfördes i form av en kvalitativ intervjustudie med nio semistrukturerade intervjuer, som transkriberats i sin helhet för att sedan analyseras och kategoriseras. Studien har genomförts med Vetenskapsrådets etiska principer i beaktning. Resultatet har analyserats utifrån de teoretiska utgångspunkterna relationell pedagogik, relationellt och kategoriskt perspektiv samt pedagogisk takt. Resultatet har sedan diskuterats utifrån den valda tidigare forskningen. Resultatet visar på att lärarna i studien ofta upplever frustration när de möter ovilliga elever, elever med utmanande beteenden samt lärarens känsla av att inte räcka till. Vidare visar resultatet att lärarna i studien oftast får det stöd de förväntar sig från specialpedagogen men även vänder sig till kollegor för stöd. Utifrån resultatet synliggörs vikten av att specialpedagogen känner till lärarnas erfarenheter och bakgrund för att kunna ge det stöd som lärarna efterfrågar. Lärarna i studien är tydliga med att de inte efterfrågar några pekpinnar utan vill ha en specialpedagog som förstår komplexiteten i läraryrket. Resultatet visar på relationens betydelse i mötet med elever i frustrerande situationer. En god relation mellan lärare och elev gör att upplevelsen av frustration hos läraren minskar. De intervjuade lärarna rapporterade att när läraren har goda relationer med sina elever möjliggör det för läraren att anpassa sig till situationen och agera lugnt och reflekterande i mötet med utmanande elever. Lärarna i studien uttrycker att deras sätt att agera påverkar både elevernas engagemang och relationen till dem. Elever som känner sig sedda och respekterade är mer benägna att delta aktivt i undervisningen och följa reglerna. Sammanfattningsvis visar studien att lärarnas uppfattning av frustrerande situationer inte är kopplad till vilket stadium de undervisar på, utan till de skolsvårigheter eleverna möter och att stödet som respondenterna uttrycker att de behöver överensstämmer med det stöd de faktiskt får.Item Svenska lärares användning av tavlan i matematikundervisningen - En jämförelse med den japanska metoden bansho(2025-07-18) Iversen, Sanna; Johansson, Johanna; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSyftet med denna studie är att undersöka hur sex svenska lågstadielärare använder tavlan som pedagogiskt verktyg i sin matematikundervisning, och ställa detta i relation till bansho som är en japansk undervisningsmetod där tavlan är central och används på ett genomtänkt sätt. Genom strukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer har vi analyserat hur tavlan används, hur lärare ser på dess funktion i undervisningen samt hur användningen förhåller sig till bansho. Resultatet visar att samtliga lärare värderar tavlan som ett viktigt hjälpmedel för att visualisera matematiska resonemang och skapa tydlighet, men att tavlan samtidigt används för många andra ändamål. Flera lärare uttrycker en vilja att använda tavlan mer strukturerat och elevaktivt, men beskriver hinder som behov av ordning och osäkerhet kring tavelanvändning. Studien visar också att lärarnas tavelanvändning ofta sker utan planering av specifik struktur, men med en medvetenhet om tydlighet genom till exempel färgkodning, magnetiskt material och synliggörandet av tankeled. I jämförelse med bansho är användningen av tavlan i de observerade klassrummen mindre strukturerad och innehåller färre elevlösningar och representationer. Studien belyser lärares osäkerhet kring tavlan och pekar på behovet av ökad vägledning kring tavelanvändning i lärarutbildningen.