Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Olsson, Cecilia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 6 of 6
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Förståelighet och självskattad kommunikativ förmåga hos unga vuxna födda med och utan läpp-käk-gomspalt
    (2011-09-21) Olsson, Cecilia; Rutgersson, Jenny; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiology
    In this comparative study, intelligibility (as measured by SWINT; Swedish Intelligibility Assessment) and self-rated communicative ability (as measured by SOK; a self-report questionnaire concerning communication) were investigated in 29 young adults with repaired cleft lip and palate (CLP) and in 50 age-matched controls. The purpose of the study was to investigate if the outcome of these measures differed between groups and/or with regard to sex, and also to identify possible correlations between SOK and SWINT. Results show that young adults with repaired CLP had a more positive attitude towards their communicative ability than controls, as did men with repaired CLP compared to male controls. Intelligibility did not differ between the two groups. A correlation between degree of intelligibility and self-rated communicative ability was found in young adults with repaired CLP. Further research concerning intelligibility is recommended, as are more qualitative studies investigating perceptions of quality of life and self-concept.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Fysisk aktivitet och smärttrösklar vid långvarig
    (2017-04-12) Olsson, Cecilia; University of Gothenburg / Institute of Medicine; Göteborgs universitet / Institutionen för medicin
    Långvarig (över 3 månader) muskelsmärta är vanligt och drabbar mellan 30 % och 50 % av vuxna i befolkningen. En del av dessa har långvarig ländryggssmärta (smärta i nedre delen av ryggen), cirka 20 % i befolkningen. Vid långvarig ländryggssmärta är smärttrösklar mätt med tryck lägre än hos smärtfria personer. Att mäta smärttröskel med tryck innebär att ett ökande tryck appliceras på bestämda punkter på kroppen och personen får markera när tryckkänsla övergår till smärta. Det applicerade trycket som ger smärta noteras och kan sedan jämföras mellan personer och grupper. Långvarig smärta kan vara lokal (på en plats) eller generaliserad och upplevas över större delar av kroppen. Personer med långvarig smärta förekommer oftare inom vården och har en ökad risk för hjärtkärlsjukdom. Fysisk aktivitet minskar risken för hjärtkärlsjukdom och ger en minskad smärta och bättre funktionsnivå vid långvarig muskulär smärta. Målet med denna studie var att se om det fanns något samband mellan självrapporterad smärta, fysisk aktivitet och smärttrösklar hos personer i åldern 40-70 år med långvarig ländryggssmärta. I studien inkluderades 176 deltagare som i en större befolkningsstudie uppgivit att de hade långvarig ländryggssmärta. För att få reda på smärtutbredning och fysisk aktivitet användes svar från enkäter. I enkäten kunde deltagarna på en smärtteckning markera områden som varit smärtsamma i mer än tre månader. Fysisk aktivitet skattades i enkäten i minuter vardagsmotion/vecka och minuter fysisk träning/vecka. I studien gjordes dessutom kliniska tester på 73 deltagare. Smärttrösklar testades med tryck på åtta mätpunkter och konditionen genom ett konditionstest på cykel. Resultatet visade att män hade betydligt högre smärttrösklar än kvinnor och tendenser till att äldre personer hade högre smärttröskel än yngre personer. Kvinnor som rapporterade att de hade smärta över större delen av kroppen hade lägre smärttröskel än de som rapporterade mindre utbredd smärta. Studien visade också att de kvinnor som var mycket fysisk aktiva hade högre smärttrösklar än det som låg-medel-aktiva. Det kunde inte visas några samband mellan kondition och smärttröskelnivå eller självrapporterad smärta. Då detta var en studie som tittade på samband vid ett tillfälle kan vi inte säga om det är så att mycket fysisk aktivitet ger högre smärttrösklar eller om kvinnor med högre smärttrösklar är mer fysisk aktiva än de med lägre smärttrösklar. För att svara på detta behövs fler studier där man låter personer med långvarig muskulär smärta följa träningsprogram med olika intensitet och testar smärttrösklar före och efter.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kan de inaktiva premiepensionsspararna känna sig trygga? - En teoristudie utifrån portföljsstrategier -
    (2007-10-25T11:31:39Z) Olsson, Ann-Marie; Olsson, Cecilia; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Premiepensionsutredningen och Premiepensionsmyndigheten har presenterat förslag till justeringar av premiepensionssystemet med avsikt att öka premiepensionsspararnas aktivitet i förvaltandet av sin premiepension. Denna uppsats har som syfte att utifrån dynamiska portföljstrategier utreda om premiepensionsspararna kan känna sig trygga fram till pensionen trots att de inte förvaltat sin premiepension aktivt. Strategierna har utgjort en teoretisk grund och hjälpt oss i analysen och bedömningen av premiepensionsspararnas aktivitet, eller snarare inaktivitet. Premiepensionssparandet har vissa generella och karakteristiska drag vilka vi har tagit stor hänsyn till i vår analys och slutsats. Strategierna är olika gynnsamma under olika marknadsförhållanden. Premiepensionsspararen kan använda sig av olika strategier för förvaltandet av sin premiepension, en del kräver aktivitet andra inte. Den strategi som de inaktiva premiepensionsspararna använder sig av är mer gynnsam när marknaden har en positiv utveckling och mindre gynnsam när marknaden är volatil. Med utgångspunkt i portföljstrategierna finns det anledningar som talar för att premiepensionsspararna bör bli mer aktiva, men då premiepensionssparandet är uppbyggt på ett riskreducerande sätt kräver det inte ett aktivt förvaltande av premiepensionsspararna för att han/hon skall kunna känna sig trygg.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Personliga tränare som ger kostråd - En kvalitativ studie om personliga tränares uppfattning kring att ge kostråd
    (2017-08-28) Jönsson, Angelica; Olsson, Cecilia; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Sammanfattning Allt fler utbildar sig idag till personliga tränare men på grund av bristande reglering av yrket medför det att nutritionsdelen under PT-utbildningarna ofta är bristfällig. Följden av det blir att de personliga tränarna inte får den kunskap som krävs för att ge kostråd. Tidigare forskning visar att personliga tränare med en kompletterande kostutbildning utöver sin PTutbildning känner sig mer bekväma kring den kunskap de besitter och vid genomförandet av kostrådgivningar. Syftet med studien är därmed att undersöka hur personliga tränare känner sig rustade inför att ge kostråd efter avslutad PT-utbildning och fram till idag, samt att förstå hur de ställer sig inför att ge kostråd och hur de hanterar eventuella problem som kan uppstå vid kostrådgivningar. Data samlades in genom kvalitativa djupintervjuer med sex stycken personliga tränare vid tre olika gym i Göteborg. Empirin analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys och kodades för att hitta underliggande teman ur materialet. Analysen genererade tre stycken teman: självinsikt, osäkerhet och medvetenhet. Resultaten från studien stärker tidigare forskning som menar att personliga tränare med djupgående kostutbildning utöver PT-utbildningen känner sig både bekvämare och mer benägna att ge kostråd till klienter. Till följd därav drogs slutsatsen att personliga tränare bör ha kompletterande kostutbildning för att få ge kostråd till klienter, det är av vikt för att stärka kvaliteten på kostråden och på så sätt skydda klienten.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Rapportering av Intellektuellt Kapital -en fallstudie av Xano Industrier och Acando
    (2008-09-19T09:39:11Z) Larsson, Elin; Olsson, Cecilia; Göteborg University/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen
    Intellektuellt kapitalet är värdedrivande immateriella tillgångar som inte finns med i balansräkningen. Kapitalet kan betraktas vara en del av den skillnad som finns mellan företags marknadsvärde och bokförda värde. Eftersom de finansiella rapporterna inte kan fånga det intellektuella kapitalet experimenterar företag med frivillig informationsgivning för att förklara för kapitalmarknaden vad skillnaden består av. Det som är intressant med detta är att den, i brist på riktlinjer, kan ta väldigt olika form. Därför syftar denna studie till att hitta likheter och skillnader i rapporteringen samt diskutera vad detta kan bero på. Vi har undersökt detta genom en frekvensräknande analys och en analys som tar fast på det beskrivande perspektivet i rapporteringen. Vi har vidare valt att dela upp det intellektuella kapitalet i sju olika kapitalslag och studera Xano Industriers och Acandos rapportering kring dessa i deras årsredovisningar och på deras hemsidor. Efter att ha analyserat dessa företag utifrån kapitalets speciella natur och de problem som finns kring rapportering av kapitalet med en hänsyn till forumens olika syften har vi kommit fram till att det finns likheter och skillnader mellan forumen i de båda företagen. För Xano Industrier är en likhet att kundkapitalet har en framträdande roll i båda forumen och för Acando att humankapitalet är mest omnämnt.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The Road to Intermodal Transport: A study of the economic, environmental and societal effects from the usage of 2x40 feet vehicles for pre and post haulage
    (2009-08-21T11:55:25Z) Bertilsson, Anders; Olsson, Cecilia; University of Gothenburg/Graduate School; Göteborgs universitet/Graduate School
    An increased environmental concern regarding the transport sector‟s effects on the environment has resulted in the promotion of intermodal transport. Intermodal transport faces fierce competition on short distances. One reason for this is high pre-and post haulage costs. The purpose of this paper is to investigate how intermodal freight transports can be made more efficient in the cooperation between road and rail, and how they can be made more environmental friendly. The concept of double haulage, vehicles carrying 2x40ft containers, will be introduced and further evaluated as a means to improve the pre-and post haulage part of intermodal transports. The study was conducted with help from several interviews where experts from various parts of the transport sector contributed with their knowledge. Implementing double haulage requires some special concerns. Since the vehicle combinations violates Swedish traffic regulations on length dimensions, the rules and regulations need to be investigated together with the process of obtaining an exemption from the Swedish Transport Agency. A case study where double haulage is introduced is investigated. Within the case study different scenarios are created where a solution of moving goods from road to an intermodal road and rail solution is presented. The results indicates that with an intermodal double haulage solution there is a potential of cost savings between 5-8% compared to road transport only while the savings in emissions are far greater, up to 80%. Opinions and statements concerning long vehicles from the interviewees are analyzed together with the technical aspects and calculation results from the case study in order to see the future potential of double haulage. Aspects as traffic safety and infrastructure are handled as well. For future research it is suggested to investigate how the concept can be developed further in relation to Railport Scandinavia. In this way it would be investigated if double haulage can support the development of the rail shuttle system.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback