Browsing by Author "Pettersson, Anders"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Launch management of a global IT-system -A case study at Volvo Cars Customer Service(2003) Svanström, Carl; Pettersson, Anders; Göteborg University/Department of InformaticsThis thesis focuses on the launch of a global IT-system within the automotive industry. When searching for and studying the literature in the area of launch and launch management, we found that this area was clearly under-researched. Also, the studies done in the launch area are mainly quantitative by nature, which called for a qualitative approach that could lead to a conceptual framework for how such a launch should be done. As many authors conclude, the launch process is the single most costly step in new product development, which implies that more knowledge about this area would be most valuable. We have been examining the launch process regarding an IT-system at Volvo Cars Customer Service called VADIS2004 from a qualitative point of view. The roadmap that we produced focus on critical success factors and the management of the whole launch process. The most important issues in the management of a launch that we found during our empirical and theoretical studies, was the creation of a Launch Management roadmap. Creating and using such a roadmap would facilitate the work of launch management and could be used in similar industrial settings. Also, we found that the steps actually included together with the internal structure of these steps in the roadmap to be crucial. This in order for the launch manager to get a good and necessary overview of how the work should be carried out. Implementing a launch control plan would help managing the risks that are found in the launch process. Last but not least, important is also the organization’s built-in awareness of managing previous launch experience in a planned way, being that of the learn-loop. This to seek the benefits such as decrease in time, cost savings and lowering the chance of risks to occur.Item Ledarskap och motivation vid distansarbete(2021-11-24) Pettersson, Anders; Lundmark, Oliver; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenDenna rapport ämnar till att bidra till förståelsen kring ledarskap i samband med distansarbete och hur detta samverkar med motivation hos medarbetare. Bakgrunden till valet av frågeställningen, ”Hur ska vi förstå chefers ledarskap och interaktion med medarbetarna och hur detta relaterar till medarbetarnas motivation i samband med distansarbete?”, kommer från den ökande mängden distansarbete i samband med Coronapandemin och att distansarbete kommer att vara mer vanligt framöver, inte minst i så kallade kunskapsorganisationer där kunskapskraven på medarbetarna är höga. För att undersöka detta har kvalitativ data samlats in i form av semistrukturerade intervjuer från både medarbetare och chefer i kunskapsorganisationer. Författarna har arbetat med en abduktiv forskningsprocess innebärande att under datainsamlingens gång har författarna byggt upp hypoteser utifrån teorier och löpande under intervjuernas gång, alltså med en kombination av empiri och teori. Den teoretiska referensramen har bygds upp av tidigare teorier och studier kring ämnena ledarskap, distansarbete och motivation samt deras samspel med varandra. Utifrån intervjuerna har åtta teman kopplat till begreppen ledarskap, motivation och distansarbete identifieras. Dessa är 1) digital kompetens, 2) kommunikation, 3) upplevd effektivitet, 4) motiverande faktorer och social interaktion, 5) balans mellan arbete och fritid, 6) verksamhetens helhetsperspektiv, 7) chefernas interaktion med medarbetarna och 8) uppskattning och belöningar. Dessa har sedan analyseras med hjälp av den teoretiska referensramen och slutsatser dras. Två slutsatser som beskriver hur samspelet mellan ledarskap på distans och medarbetarnas motivation samspelar har kunnat göras. Den första slutsatsen är att distansarbetet har medfört ett förändrat ledarskap, inte minst i relation till motivation. I detta innefattas att många chefer har övergått till ett mer relationsbaserat ledarskap jämfört med tidigare och att många chefer upplever en svårighet i att förstå medarbetarnas mående och situation. Den andra slutsatsen är att det råder diskrepans mellan chefer och medarbetarnas upplevelser i relation till ledarskap i samband med distansarbete. Det innebär att upplevelserna mellan chefer och medarbetare skiljer sig i fenomen som upplevd effektivitet och problematik med kommunikation och interaktion mellan medarbetarna. För att motverka detta behövs förändringar i ledarskapet inklusive att säkerställa att medarbetare har en helhetsbild av organisationens verksamhet. Avslutningsvis lämnas fyra konkreta rekommendationer till chefer om vad de kan tänka på angående deras ledarskap på distans samt förslag på framtida forskning.Item LI BAIS ”JING YE SI” – REFLEKTIONER ÖVER NITTON ÖVERSÄTTNINGAR TILL ENGELSKA(2022-10-10) Pettersson, Anders; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer”Jing ye si” is one of Li Bai’s best-known poems. The present essay looks at nineteen of its many translations into English. The essay offers a brief overview of how the ways of translating this poem have shifted over time, but its main focus is on special problems arising in translating ”Jing ye si” and on the solutions found by the various translators. Among other things, translators face the task of deciding how to manage the absence of tense and pronouns in the Chinese original, and how to resolve two ambiguities in its last line, and, not least, how to do justice to Li Bai’s poem as an artistic whole. The essay does not rest on the presupposition that there is a correct theory of translation, or a true meaning of a verbal composition, or a truth about what is a good or bad translation. Arguments in these matters can always be put forward, and it may even be possible to reach a consensus, but consensus and truth are different things. Translations are certainly criticized or praised in the essay, but always against this theoretical background.