Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Rosberg, Viktoria"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att främja fysisk aktivitet
    (2024) Hallqvist, Iris; Rosberg, Viktoria
    Barn och ungas syn på fysisk aktivitet har genomgått en förändring. Från att fokus har legat på en kollektiv träning i form av föreningsidrott har fokus nu skiftat mot mer individuella träningsformer. På grund av detta behöver idrottslärare kunna anpassa skolans undervisning efter elevernas behov för att främja livslång rörelseglädje. Syftet med denna forskningsöversikt har varit att med hjälp av tidigare forskning identifiera kopplingar mellan ämnet idrott och hälsa och fysisk aktivitet på fritiden. Detta har gjorts genom användning av Martin Haggers teori The Trans-Contextual Model där autonom motivation och intention har varit i fokus. Metoden som användes var en systematisk sammanställning av åtta vetenskapliga artiklar. Resultatet påvisade att autonom motivation skapades och påverkades av flertalet faktorer där idrottsläraren var den främsta bidragande faktorn. Resultatet konstaterade även att autonom motivation till fysisk aktivitet kan överföras från en skolkontext till en fritidskontext samt påverka elevernas intentioner till fysisk aktivitet på fritiden. Vårdnadshavare och kompisar har även spelat en betydande roll gällande elevernas agerande utefter deras intentioner när det kommer till att delta i fysisk aktivitet på fritiden. Slutsatser som presenterades ifrån de åtta granskade artiklarna visar att The Trans-Contextual Model fungerade som ett verktyg för att förstå kopplingar mellan idrott och hälsa i skolan och fysisk aktivitet på fritiden. Detta kan uppnås genom att idrottsläraren använder sig av ett autonomistödjande arbetssätt för att uppnå autonom motivation samt att resterande omgivning stöttar elevernas intentioner att vara fysiskt aktiva på fritiden.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Fysisk aktivitet från skola till fritid
    (2025) Hallqvist, Iris; Rosberg, Viktoria
    Fysisk aktivitet är en viktig del av barn och ungas utveckling. Positiva upplevelser av fysisk aktivitet i ämnet idrott och hälsa kan resultera i positiva intentioner gällande fysisk aktivitet utanför skolan. Syftet med studien är att undersöka kopplingar mellan idrott och hälsa i skolan och ungdomars fysiska aktivitet på fritiden med hjälp av den tvärkontextuella modellen (TKM). En kvantitativ metod har använts där datainsamlingen skedde genom enkäter. Enkäterna besvarades av 98 elever i årskurs 9 och frågorna utformades efter modellens sex dominerande komponenter. Resultatet tyder på att autonom motivation kan överföras mellan liknande kontexter, i detta fall från skolans idrottsundervisning till fysisk aktivitet utanför skolan. Det framkom även att idrottsläraren har en central roll när det gäller skapandet av autonom motivation hos eleverna. Dessutom upptäcktes det att en stor majoritet av eleverna hade en positiv inställning till fysisk aktivitet på fritiden. Studiens slutsats kom fram till att eleverna har starka intentioner till att vara fysisk aktiva på fritiden samt att TKM går att applicera på en svensk kontext. Studien visar också att resultaten stämmer överens med ämnet idrott och hälsas ledande roll i det hälsofrämjande arbetet.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback