Browsing by Author "Saggion, Chiara"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Från frö till förståelse(2025) Saggion, Chiara; Sörberg, JohanI dagens samhälle saknar många barn och unga en lokal förankring och förståelse för bland annat matens ursprung. Ett sätt att motverka denna trend kan vara en implementering av skolträdgårdar som pedagogiskt verktyg. Skolträdgårdar har funnits i den svenska folkskolan sedan 1842, men i takt med industrialisering, effektivisering och urbanisering försvann undervisningsmetoden från dess läroplan. I nuläget i Sverige saknas det forskning kring en implementering av skolträdgårdar i undervisningen, framförallt inom ämnet hem- och konsumentkunskap. Däremot visar denna studie att skolträdgårdar redan används inom förskola, grundskola och kommunala projekt i samband med undervisning i olika skolämnen såsom biologi, språk, matematik, slöjd och även hem- och konsumentkunskap. Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka användningen av skolträdgårdar som pedagogiskt verktyg utifrån lärares och andra pedagogers erfarenheter och uppfattningar. Genom sex kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med lärare och andra pedagoger som arbetar aktivt med skolträdgårdar belyses deras erfarenheter och uppfattningar kring hur denna undervisningsform påverkar bland annat elevers lärande och engagemang. Den tematiska analysen har genomförts med stöd av ett teoretiskt ramverk bestående av ekopedagogik, platsbaserat lärande och lärande för hållbar utveckling. Resultaten visar att skolträdgårdar skapar en konkret och sinnesbaserad lärandemiljö som främjar elevers motivation, delaktighet och förståelse för bland annat hållbar konsumtion och miljömässiga samband. Informanterna i studien lyfter även fram skolträdgården som inkluderande miljö där alla elever, oavsett förutsättningar, kan lyckas. Samtidigt synliggör resultatet hinder och utmaningar i form av resurser såsom tid och pengar, bristande stöd från skolans ledning, otillräcklig kompetens och svårigheter att koppla undervisningen direkt till skolans styrdokument. Slutsatsen är att skolträdgårdar har stor potential som pedagogiskt verktyg för att konkretisera kunskaper inom hälsa, ekonomi och miljö i undervisningen, särskilt inom hem- och kon-sumentkunskap där teori och praktik förenas i vardagsnära sammanhang. En implementering av skolträdgårdar kräver dock ett starkt strukturellt stöd, kompetensutveckling, ett tydligare didaktiskt ramverk men framförallt att lärare och andra pedagoger har ett intresse och visar engagemang.Item Ett grönt klassrum utan väggar.(2024) Saggion, Chiara; Sörberg, JohanI flera länder är utomhuspedagogik applicerat i olika skolämnen. I nuläget i Sverige saknas forskning kring skolträdgårdar och dess implementering däremot är skolträdgårdar ingen ny undervisningsmetod då den funnits i Sverige i tvåhundra år. Forskningsöversiktens syfte är att belysa möjligheten för en implementering av skolträdgårdar samt dess effekter på barn och unga utifrån två av perspektiven i hem- och konsumentkunskap (HKK): hälsa och miljö. Över- sikten definierar och beskriver begreppen utomhuspedagogik, hållbar utveckling, matlitteracitet (food literacy) och en säkrad livsmedelsförsörjning (food security). Metoden som tillämpats är en systematisk forskningsöversikt genom sökning av tio vetenskapliga artiklar i databaser Scopus och Education Research, dess urval samt analys. Resultaten visar att barn och unga har en positiv inställning till aktiviteter i en utemiljö i trädgården. Vidare har denna undervisningsmetod visat sig främja barns och ungas psykiska och fysiska hälsa, förbättra deras själv- känsla och mellanmänskliga relationer samt är en bidragande faktor till en ökad miljömedvetenhet vilket således främjar en hållbar utveckling. Resultaten indikerar möjligt förekommande utmaningar utifrån lärare och skolpersonals engagemang, resurser och kursplanen. Forsknings- översiktens slutsatser pekar på att en implementering av skolträdgårdar inom undervisning i hem- och konsumentkunskap i Sverige är möjlig då det redan finns i andra länder med liknande förutsättningar. Aktiviteter i skolträdgårdar erbjuder verklighetsnära situationer genom kunskap i handling i enlighet med hem- och konsumentkunskaps syfte och centrala innehåll. Med detta arbete önskas bidra till intresse och inspiration för andra hem-och konsumentkunskapslärare som kan få en vidare förståelse kring utomhuspedagogiken och dess fördelar. Slutligen föreslås fortsatt forskning inom ämnet HKK och skolträdgårdar och dess effekter, positiva som negativa, för att underlätta och möjliggöra en implementering.