Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Skoogh, Emilia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Jämförelseanalys: Har en audiovisuell presentationsmodalitet en positiv effekt på minnesretention av krisinformation jämfört med textbaserad presentation?
    (2025-06-25) Skoogh, Emilia; Sörlie, Elin; Institutionen för tillämpad informationsteknologi; Department of Applied Information Technology
    Studien är en jämförelseanalys med en mellangruppsdesign där den oberoende variabeln (presentationsmodalitet: text vs audiovisuell) manipulerades för att undersöka modaliteternas effekt på minnesretention av krisinformation. I den ena betingelsen fick deltagarna läsa elva sidor ur broschyren Om krisen eller kriget kommer, utgiven av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). I den andra betingelsen fick en annan grupp deltagare ta del av ett audiovisuellt format av samma elva sidor. Därefter skulle deltagarna genomföra ett kunskapstest vars frågor var baserade på de elva sidorna av information de nyligen läst eller lyssnat på. Innan kunskapstestet utfördes dock ett Stroop-test i syfte att distrahera arbetsminnet. Studien genomfördes på distans av 86 deltagare via deras egna mobiler eller datorer. Resultatet var icke statistiskt signifikant mellan betingelserna. Trots att audiovisuellt material kan vara en fördel för retentionen, visar studien också att läsning i sin egen takt kan ha fördelar. Slutsatsen är att audiovisuellt material kan ha fördelar för inlärningen, men det leder automatiskt inte till bättre minnesretention, utan det behöver kombineras med en engagerande och motiverande design.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback