Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Svensson, Johanna"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 11 of 11
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Är Socialstyrelsens verktyg för att identifiera ohälsosamma matvanor trubbigt och behöver vässas?
    (2013-06-25) Neptin, Emma; Svensson, Johanna; University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science; Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
    Socialstyrelsen har utformat ett index för ohälsosamma matvanor som är tänkt att användas nationellt inom hälso- och sjukvården. Kostindexet syftar till att identifiera vilka människor som har ohälsosamma matvanor och därför bör erbjudas kvalificerade rådgivande samtal för att få hjälp att förbättra sina matvanor. Studies syfte är att utifrån exempelvis ålder, kön och BMI kartlägga hur populationen inom slutenvården på ett akutsjukhus i södra Sverige besvarade Socialstyrelsens index för ohälsosamma matvanor under en specifik dag. Dessutom undersöks betydelsen av olika komponenter i indexet. Studiedeltagarna besvarade fyra olika enkäter, varav en utgjordes av Socialstyrelsens kostindex. Deltagarantalet i studien var 110 stycken, av dessa kategoriserades 13,6 % att ha ohälsosamma matvanor enligt kostindexet. Resultatet visar på signifikanta skillnader för att ha hälsosamma matvanor, det är 2,5 gånger större chans för personer 18-64 år jämfört med personer 65-100 år. Tendenser visar att kvinnorna har hälsosamma matvanor i större utsträckning jämfört med männen. Socialstyrelsens index för ohälsosamma matvanor är ett trubbigt verktyg för att undersöka matvanor då det finns ett flertal komponenter som kan bli fel. Det största problemet med kostindexet verkar ligga i utformningen av frågorna och poängsättningen. I dagsläget ger det exempelvis relativt höga poäng att inta utrymmesmat sällan vilket innebär att personer med i övrigt ohälsosamma matvanor lätt kan hamna utanför kategorin för ohälsosamma matvanor. Förslagsvis borde poängsättningen på denna fråga därför ändras för att reducera risken för att individer får ett felaktigt resultat i kostindexet och därmed inte erbjuds den rådgivning de eventuellt är i behov av.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att ge mening åt det självklara.
    (2014-03-28) Sundman, Josefine; Svensson, Johanna; University of Gothenburg/School of Public Administration; Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan
  • No Thumbnail Available
    Item
    DE DISKURSIVA MELLANRUMMEN En strukturerad forskningsöversikt om lärares diskurser kring migrantbarn & praxis kring inkludering och integration
    (2024-08-27) Svensson, Johanna; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Syftet med denna strukturerade forskningsöversikt är att sammanställa och analysera forskning om lärares diskurser gällande barn med flykting och/eller migrationsbakgrund. Detta med särskilt fokus på förskola och skola och praktiker rörande integration och inkludering. Frågeställningarna i fokus är således; 1) Vilka diskurser hos lärare/pedagoger identifieras gällande barn med flykting och/eller migrationsbakgrund? 2) Hur påverkar dessa diskurser den praktik som blir till gällande inkludering och integration i förskola och skola? Denna studie har som metod att göra en systematiskt inspirerad strukturerad litteraturöversikt, där målet är att få svar på forskningsfrågor i relation till den forskning som finns publicerad sen tidigare. Genom en tematisk analysmetod kodas och sorteras materialet i de teman som uppkommer i datan. Resultaten som uppkommer i studien är att 1) Lärares diskurser är antingen positiva kring migrantbarnet, som man menar bidrar och berikar. Eller mer negativa, där lärares diskurser visar på barnet som i saknad av, i behov av, bristande och som ”gäst”. 2) Lärares praktik, förefalls till stor del bero på diskursernas karaktär och tycks forma den praktik som blir till gällande inkludering och integration. Där pedagoger ser barnen som bidragande/berikande- tycks en mer omfattande praktik av inkludering och integration ta plats. Och där pedagoger ser barnen som bristande, i saknad av, i behov av, som gäst – tycks en lägre grad av praktik kring inkludering och integration ta plats och snarare en assimilation. Dessutom visades en andel lärares diskurser som motsägelsefulla. Där barn sågs som samtidigt bidragande och bristande, eller som berikande men i behov. Reflektioner görs slutligen om hur det förefaller sig gömmas diskurser i, eller i mellanrummet mellan de motstridande diskurserna.
  • No Thumbnail Available
    Item
    ELITISM, RESILIENCE AND SOCIAL REPRODUCTION Teacher dictums on conditions, opportunities, and trajectories for children in the German secondary school tracking-system
    (2025-09-18) Svensson, Johanna; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    The purpose of this study is to investigate young people’s conditions, opportunities, and trajectories in the secondary school track system of Germany, Berlin. This with a focus on the two main tracks: Gymnasium and integrated secondary school, in which students are divided into after the sixth grade. Semi-structured interviews with teachers have been used a method in the research, and the dictums have been thematically analyzed. The theoretical frame is based on Bourdieu’s work, which aims to reveal the relations that perpetuate social inequality, with a focus on what role education plays in social reproduction. In this key theoretical concept used are habitus, fields, and the different forms of capital. The results show that there are social and cultural distinctions between, and within the tracks, and in the descriptions of students in the different tracks. These are further analyzed to be related to social class, which seemingly further create distinctions between students’ conditions for school success, school track trajectory and inequal conditions and opportunities for students in the system.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Från äldst till yngst. Pedagogers uppfattningar om överlämningar från förskola till förskoleklass.
    (2024-02-27) Hansson, Ida; Källman, Marina; Svensson, Johanna; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
    Vid en övergång är en samsyn mellan pedagoger central, där kommunikation och samverkan är grundläggande. I styrdokument beskrivs vad förskola och förskoleklass förväntas sträva efter i övergången mellan förskola och förskoleklass. Därav undersöker vi i examensarbetet hur nio pedagoger uppfattar överlämningen, med särskilt fokus på vad som anses vara för barnets bästa. Vilka förväntningar har pedagogerna på överlämningar mellan förskola och förskoleklass? Vilken syn har pedagogerna på samverkan och kommunikation om överlämningar mellan de olika skolformerna? Hur tolkar pedagogerna barnperspektivet ”barnets bästa” i överlämningar mellan förskola och förskoleklass? Studien utgår från den fenomenografiska metodansatsen där vi genom halvstrukturerade intervjuer undersöker pedagogers olika uppfattningar kring överlämningen mellan förskola och förskoleklass. I resultatet ser vi att trygghets- och relationsskapande aspekter utmärker sig hos majoriteten av pedagogerna. Organisatoriska perspektiv på exempelvis hur handlingsplaner i övergången upplevs lyfts fram. Pedagogerna framhäver hur betydelsefull en väl fungerande kommunikation och samverkan mellan skolformerna är. Vidare synliggörs en tvetydighet om vad de båda skolformerna anser vara relevant information att dela utifrån deras olika perspektiv på sociala och akademiska förmågor hos barnen, samt framhävs den sekretess som råder mellan skolformerna. Slutligen lyfter vi fram hur pedagogerna upplever kontinuitet och progression i övergången.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Häxor och populärkultur. En studie om konsumtionen av populärkultur och dess påverkan på häxors praktik i Sverige.
    (2017-02-27) Svensson, Johanna; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religion
    The purpose of this study is to examine if the reception of popular culture amongst witches in Sweden today has influenced their practices (ie. adapting something new, changing already existing practices etc.). To gather material for this study I have chosen interviews as the main method. The interviews were conducted mainly through skype and e-mail. I have chosen to use both Christopher Patridge's theory about popular culture and Patridge himself as an inspiration for the analysis. By defining and adapting his theory I have been able to conduct a modified thesis, which has been the main basis for analyzing the material. This thesis reads as follows: popular culture has been an important source of inspiration for the creation and shaping of practices for witches. It can be concluded in this work that popular culture has influenced witches' practice. Two of the interviewees acknowledged that the consumption of popular culture has had a direct influence in their practice. Through the analysis it can be concluded that there are three practices realized within their practice and these are: religious tourism (the interviewee would like to visit the places named in particular books), ingredients (such as herbs used for medical purpose) and the practice of documentation (that you write down everything involving your practice, such as spells and rites). The majority of the interviewees felt that popular culture served as an inspiration and not as a direct influence on their practice, although through the analysis and discussion it is ensured that the inspiration in some cases have been so significant that it has been realized in everyday life.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Inomhusmiljön i olika pedagogiska verksamheter.
    (2007) Helgeson, Maria; Svensson, Johanna; Williams, Mikaela; Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen
    Sammanfattning Vi har gjort en kvalitativ inspirerad fallstudie i två olika pedagogiska verksamheter ­ Reggio Emilia inspirerad förskola samt traditionell förskola. Syftet med arbetet har varit att jämföra förskollärares syn på inomhusmiljön och dess betydelse för barns lärande, samt att beskriva dessa miljöer. Våra forskningsfrågor är: Hur ser förskollärare på inomhusmiljön och dess betydelse för barns lärande? Är det någon skillnad på inomhusmiljön mellan förskolor med olik pedagogisk profil ­ mellan Reggio Emilia inspirerad förskola och traditionell förskola? Studien är gjord i sex olika verksamheter, som är belägna på västkusten i Sverige. Undersökningsgruppen består av sex förskollärare, varav tre i traditionella förskolor, två i Reggio Emilia inspirerade förskolor och en i en förskola med influenser från Reggio Emilia. För att ge forskningen en större spännvidd har vi använt oss av flera olika kvalitativa metoder, bland annat observationer, intervjuer och videofilmning. När vi observerat inomhusmiljöerna har vi valt att lägga fokus på lokalernas utformning, utbudet av material och hur det är placerat. Det vi har fått ut av studien är att det finns likheter i inomhusmiljön mellan förskolorna men också väsentliga skillnader, som att den traditionella förskolan är mer hemlik medan den Reggio Emilia inspirerade är mer institutionell. Synen på tillgängligheten av lek- och skapande material är lika men den faktiska placeringen skiljer sig åt mellan verksamheterna.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Läsa med öronen och lyssna med ögonen: en komparativ studie av mediers betydelse för ett litterärt verk
    (2019-02-05) Svensson, Johanna; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religion
    This essay examines how different types of media affect the experience of Cecelia Ahern’s Where Rainbows End. This is achieved by comparing one printed edition of the book with two audio book editions. I’m examining how the physical reading/listening experience and the narrative structure differs from edition to edition. The study shows that the act of reading a printed book differs from listening to an audio book in many aspects, and therefore bring the reader/listener different experiences of the literary work. It also concludes that a particular narrative structure can be lost in the transition from printed book to audio book. In addition to the above the importance of the narrator’s voice is shown as well.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Stadens offentliga rum ur ett socialt hållbarhetsperspektiv - Jubileumsparken, ett offentligt rum för unga?
    (2015-06-26) Ljungblad, Jessica; Svensson, Johanna; University of Gothenburg / Department of Economy and Society; Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle
    Stadens offentliga rum ur ett socialt hållbarhetsperspektiv, Jubileumsparken, ett offentligt rum för unga, syftar till att se hur offentliga rum är öppna och tillgängliga för unga personer i samhället. Genom samhällsplanering kan det styras hur nya offentliga rum kan komma att utformas. Ett offentligt rum som är under stor utveckling är Jubileumsparken i Göteborg, vilken är arbetets fallstudie. Då det råder kommersialisering i dagens nyliberala samhälle finns det risk att ekonomiskt svaga personer, såsom unga, arbetslösa eller studenter, inte kan ta del av alla offentliga rum. Denna studie har fokus på unga personer mellan 15-30 år. Studien bygger på en kvalitativ metod, där intervjuer har förts med aktörer inom samhällsplanering och med unga personer. Syftet med studien är att undersöka hur det inom samhällsplanering arbetas med social hållbarhet för unga i offentliga rum och hur de unga inkluderas i utformningen av dem. Genom intervjuer har det framkommit att aktörerna inom samhällsplanering värdesätter ungas perspektiv och att de är betydelsefulla inom planering. Aktörernas visioner för att nå social hållbarhet för Jubileumsparken är att den ständigt ska utvecklas i etapper och att den ska skapas tillsammans med Göteborgarna. Det har varit invånarnas önskan att få komma närmare vattnet och få mer grönska i staden, vilket samhällsplanerarna har tagit till sig och lyssnat på. Det har framkommit att de unga respondenterna värdesätter offentliga rum och att de skulle vilja använda Jubileumsparken som en mötesplats. De ungas önskningar om utformningen av Jubileumsparken har inkluderats via en ung referensgrupp skapad av Göteborg & Co och via så kallade “open calls” som Älvstranden Utveckling AB har initierat. Slutsatsen är att Jubileumsparken har potential att bli en socialt hållbar park, men att de unga har en önskan om att få vara än mer delaktiga i utvecklingen av parken.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Targeted radionuclide therapy for patients with neuroendocrine tumours with focus on normal tissue response in 177-Lu-DOTATATE treatment
    (2016-03-18) Svensson, Johanna
    Targeted radionuclide therapy with 177Lu-DOTATATE for patients with neuroendocrine tumours utilises the frequent overexpressing of somatostatin receptors on the tumour cells. This treatment modality has demonstrated valuable patient benefits and is well tolerated. However, renal and bone marrow toxicity can become dose limiting and persisting. The aim of this thesis was to investigate normal tissue response during 177Lu-DOTATATE treatment, with focus on kidneys, bone marrow and also the spleen, the organ that receives the highest absorbed dose. To enable analysis of bone marrow response to absorbed dose, a novel image-based method for bone marrow dosimetry was developed. The first paper included, was a pre-clinical study of morphological and biochemical renal changes in nude mice injected with 177Lu-, or 90Y-DOTATATE. The remaining three studies evaluated 51 patients with neuroendocrine tumours, treated with 177Lu-DOTATATE at Sahlgrenska University Hospital. Patient renal and bone marrow function was evaluated and dosimetry was performed for kidneys, bone marrow and spleen utilising planar and SPECT images acquired after infusion, and the developed automated segmentation method for bone marrow dosimetry. Selective morphological changes were quantified in renal cortex of nude mice, and corresponding biochemical changes observed, after 177Lu-DOTATATE injection. These appeared in a dose-dependent manner. No morphological changes were observed for the animals receiving 90Y-DOTATATE. In the clinical studies, it was found that patients with inferior renal function were exposed to higher mean absorbed renal doses, and experienced enhanced haematological toxicity. It was also shown that a longer residence time for 177Lu and a higher tumour burden increased the haematological toxicity. A novel image-based method for bone marrow dosimetry was developed, and correlations were found between mean and total absorbed bone marrow doses, and haematological toxicity. The role of the spleen for haematological toxicity was also analysed, and it was observed that radiation exposure of the spleen had an impact on the haematological response. The results in this thesis emphasise that several parameters affects normal tissue response in 177Lu-DOTATATE treatment. Hopefully, a better understanding of what decides the individual response, may contribute to individualised treatment decisions in the future.
  • No Thumbnail Available
    Item
    The optimal consumption problem. A numerical simulation of the value function with the presence of a random income flow.
    (2012-06-26) Andersson, Angelica; Elias, Olof; Karlsson, Jakob; Svensson, Johanna; University of Gothenburg/Department of Mathematical Science; Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper
    In this thesis two methods are used to solve the optimal consumption problem. The optimal consumption problem is a well known problem in mathematical nance which in its original form was solved by Robert Merton. This report considers an extension with a presence of a random income ow. The problem is approximately solved using two numerical methods, the approximating Markov chain approach and the in nite series expansion. The Markov chain approach is a general method developed for stochastic control theory whereas the in nite series expansion method only can be applied to a speci c set of problems. In the thesis the methods are implemented and compared using MATLAB. The methods seem to complement each other well however the results are somewhat inconclusive.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback