Browsing by Author "Wadbring, Ingela"
Now showing 1 - 20 of 31
- Results Per Page
- Sort Options
Item 2002 års Publicistiska bokslut. Del 2 Om läsares och medarbetares syn på tidningar(2003) Wadbring, IngelaItem Digitalt berättande(Nordicom, 2016-11-30) Jaakkola, Maarit; Mølster, Ragnhild; Wadbring, Ingela; NordicomSommaren 2015 gick Nordicom ut med ett Call for Papers om digitala metoder för studier av digital(isera)t mediematerial till forskare i de nordiska länderna. I callet stod att läsa: Digitalt tillgängligt mediematerial möjliggör användandet av digitala metoder för att studera innehåll, vare sig detta innehåll har digitalt ursprung eller har gjorts digitalt tillgängligt i efterhand. Under senare år har bibliotek, arkiv och museer digitaliserat stora delar av sina historiska samlingar. Samtidigt skapar mängden material på internet och i sociala medier nya förutsättningar för insamling och bearbetning. Mängden material ställer forskare inför stora utmaningar, men med det digitala formatet finns det samtidigt goda möjligheter att använda digitala redskap i analysarbetet. Såväl texter, som visuella material och nätverk låter sig bearbetas. Metodologiska perspektiv som ’topic modeling’, ’distant reading” och ’cultural analytics’ erbjuder alla en rad förslag till metodologiskt nytänkande. Detta specialnummer av Nordicom-Information bjuder in forskare att utforska, tillämpa, diskutera och kritisera de digitala metoder som står medieforskare till buds. Artiklarna kan kretsa kring, men är inte begränsade till, följande områden: • Innehållsanalyser av samtida eller historiska mediematerial • Nätverksanalyser • Digitala metoder inom omvärldsbevakning och ”media monitoring” • Datavisualisering • Digitala metoders problem och möjligheter Ett antal forskare hörsammade callet, och fyra forskningsartiklar presenteras i detta nummer av Nordicom-Information, tillsammans med presentationer av litteratur och forskningsmiljöer inom området.Item Distribution, produktion och jämställdhet i filmbranschen(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-05) Jansson, Maria; Bivald, Katarina; Wadbring, Ingela; NordicomItem En tidning i tiden? Metro och den svenska dagstidningsmarknaden(2003) Wadbring, IngelaItem Från annonsblad till tidningar? Decenniers utveckling av lokala gratistidningar(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2007) Wadbring, IngelaItem I gratistidningsland(2005) Andersson, Ulrika; Wadbring, IngelaItem Journalistikens ekonomiska utmaningar(Nordicom, 2016-04-01) Wadbring, Ingela; Mølster, Ragnhild; NordicomMan snakker om en krise innen mediebransjen. Endringer i teknologi og brukermønstre har bidratt til at de tradisjonelle finansieringsmodellene i mange tilfeller ikke lenger holder for å skape god og uavhengig journalistikk. En uavhengig og mangfoldig journalistikk trenger uavhengige og mangfoldige medier med evne til å overleve økonomisk også i vanskelige tider Dette nye medielandskapet og de endrede rammebetingelsene tvinger frem nye måter å tenke journalistikk og nye måter å finansiere den på. Er journalistikk en forutsetning for demokratiet? Er de tøffe tidene et tegn på at den gravende journalistikkens sentrale rolle er forbi? Hvordan ser situasjonen egentlig ut her i Norden, hordan skal man gripe an problemet og hvor fins løsningene. Dette er spørsmålene dette nummerets artikler kretser rundt.Item Køn i danske medieinstitutioner og danske tv-medier(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-05) Andreassen, Rikke; Wadbring, Ingela; NordicomArtiklen redegør for de danske resultater af undersøgelsen Women and Media Industries in Europe under European Institute of Gender Equality (EIGE) fra 2012-13. Undersøgelsen består både af analyser af kønssammensætningen i medieinstitutioner såvel som analyser af kønssammensætningen i tv-programmer, og de danske resultater sammenlignes med de europæiske såvel som de nordiske resultater. Artiklen viser, hvordan mænd dominerer såvel ledelsesposter i medieindustrien som indholdet i tv-programmer. Fremfor kun at konkludere, at den skæve kønsrepræsentation er et ligestillingsproblem, stiller artiklen endvidere kritisk spørgsmål ved, hvilken kønsopfattelse der ligger til grund for en undersøgelse som Women and Media Industries in Europe og Who makes the news og påpeger potentielle problemer ved denne type undersøgelser.Item Läsvanestudien 1986–2009(SOM-institutet, 2010) Wadbring, Ingela; University of Gothenburg; Göteborgs universitetItem Medierna i vardagslivet. En metodologisk skiss över hur det är möjligt att använda dagböcker som insamlingsmetod i medieforskningen.(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2001) Wadbring, Ingela; Bergström, AnnikaItem Mediers värde för olika generationer(SOM-institutet, 2010) Wadbring, Ingela; Bergström, Annika; University of Gothenburg / Faculty of Social Science; Göteborgs universitet / Samhällsvetenskapliga fakultetenItem Nordic Openness in Practice(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-10-21) Vesa, Juho; Wadbring, Ingela; NordicomDue to the tradition of ‘Nordic openness’, and intensified by international trends, the norm of policy-making transparency is strong in Finland. Inspired by organizational institutionalism, the present article studies what this notion of transparency means in practice. A case study of a social security reform committee is presented. The consensus-building practices typical of Finnish corporatist policy-making significantly constrained the transparency of government communication during the lifetime of the committee. The government communicated actively in public to meet the demand for transparency; but in order to secure effective bargaining, the government communicated issues concerning the committee so vaguely that it did not inspire wide public discussion. Public discussion was instead mainly fuelled by leaks. These findings suggest that a strong norm of transparency can lead to ceremonial transparency, where government public communication is loosely coupled with policy-making practices. These ceremonies might strengthen the notion of Nordic openness.Item Nordicom-Information på väg in i framtiden(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-05) Wadbring, Ingela; Wadbring, Ingela; NordicomItem Norsk medietidsskrift fra papir og abonnement til digitalt open access(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-05-28) Steensen, Sten; Wadbring, Ingela; NordicomItem Norske muslimske innvandrerkvinner(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-05-28) Dralega, Carol Azungi; Wadbring, Ingela; NordicomItem Norwegian media research conference 2014(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-05-28) Raundalen, Jon; Wadbring, Ingela; NordicomItem Nya tidningsformer - konkurrenter eller komplement?(SOM-institutet, 2010) Bergström, Annika; Wadbring, Ingela; University of Gothenburg / Faculty of Social Science; Göteborgs universitet / Samhällsvetenskapliga fakultetenItem Patterns of Media Use and Reflections(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-10-21) Gunder Strøm Krogager, Stinne; Klitgaard Povlsen, Karen; Degn, Hans-Peter; Wadbring, Ingela; NordicomThe present article examines cross-media use among 10- to 16-year-old Danish children and adolescents. Our research interest is in identifying and affirming patterns among media use, gender and age. Using a methodological design that combines qualitative and quantitative methods, we interviewed participants regarding their media use and paired our qualitative findings with quantitative rating inquiries generated from Danish commercial databases. Our results suggest that although cross-media use is complex and differs according to age and gender, media are often used for similar purposes, e.g., sustaining social relationships.Item Polymedia Distinctions: The Sociocultural Stratification of Interpersonal Media(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-10-21) Jansson, André; Wadbring, Ingela; Nordicom“Polymedia”, a concept introduced by Madianou and Miller (2012), refers to the everyday conditions of abundant media resources. Whereas such conditions imply that the classificatory processes concerning media as cultural properties become increasingly complex, few studies have tried to produce a general picture of how interpersonal media practices are part of sociocultural reproduction. This study is based on a nationwide survey conducted in Sweden in 2012 and focuses on mediated communication among “polymedia couples” (39 percent of all Swedish couples). The article demonstrates that sociocultural factors are important for explaining media uses, also when media accessibility is more or less unlimited, and pinpoints how preferences for certain modalities of communication are linked to other lifestyle practices as markers of taste. Most notably, email communication attains a higher sociocultural status than online chat functions and social media, testifying to the enduring significance of asynchronous, text-based communication in a longer format as a culturally distinctive mode of intimate communication.Item Popularizing the Internet:Traveling Companions Supporting the Good News(Nordic Council of Ministers, Nordicom, 2015-10-21) Hetland, Per; Wadbring, Ingela; NordicomIn popular science and technology writing, “boosterism” is prominent. Writers overwhelmingly describe science and technology in enthusiastic terms, thereby promoting the deficit or Public Appreciation of Science and Technology model (PAST). A crucial aspect of the PAST model is its pro-innovation bias: writers enroll chaperones in the texts, such as spokespersons, users, celebrities, witnesses, experts, and authorities, to support their claims. Both “boosterism” and pro-innovation bias constrain the public’s critical understanding of science and technology. This study includes a detailed exploration of pro-innovation bias in the popularization of the Internet in the Norwegian press and how journalists use chaperones to support their claims. The author demonstrates that, in popularizing the Internet, proinnovation bias manifests several other biases, such as individual-praise, pro-technology, individual-blame, technology-blame, and source biases.