Browsing by Author "Zavvari, Sharifeh"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Elevgruppering och pedagogiska strategier i grundskolan En strukturerad forskningsöversikt(2025-10-01) Zavvari, Sharifeh; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeAbstract Skolan är inte bara en plats för kunskapsinlärning utan även en central social arena där barns identitet och känsla av tillhörighet formas genom relationer i elevgruppen. I skolor präglade av mångfald kan dessa grupprocesser både främja och begränsa barns möjligheter till inkludering. Det finns samtidigt begränsad kunskap om hur skolor praktiskt kan stödja inkluderande gruppbildning. Syftet med denna litteraturöversikt är att undersöka forskning om hur elevgrupper formas i grundskolan och vilka forskningsbaserade strategier som kan stödja social inkludering. Studien bygger på en strukturerad genomgång av tolv vetenskapliga artiklar och har analyserats utifrån tre frågeställningar. Resultaten visar att gruppbildning påverkas av kön, etnicitet, tidigare erfarenheter och lärarens agerande. Trygga relationer till kamrater och vuxna i skolan är avgörande för barns upplevelse av tillhörighet. Kooperativt lärande, medveten gruppindelning och emotionellt lyhörd undervisning identifieras som särskilt gynnsamma strategier. Studiens slutsats är att elevgrupper formas i ett komplext samspel mellan barns egna val och skolans sociala strukturer. Lärare har en nyckelroll i att forma inkluderande miljöer där alla barn ges möjlighet att delta och utvecklas. Resultaten visar att skolor har goda möjligheter att påverka social inkludering, men att det behövs fortsatt forskning om strategiernas långsiktiga effekter och tillämpning i olika skolkontexter.Item En kvalitativ studie om användning av estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling(2024-10-10) Zavvari, Sharifeh; Erythriadou, Sofia; Abdi, Dena; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeDenna studie syftar till att bidra till kunskap om hur förskollärares användning av estetiska uttrycksformer främjar barns semitiska språkutveckling. Forskningen utforskar tre centrala frågor relaterade till användningen av estetiska uttrycksformer i förskolans verksamhet. För det första undersökas hur iscensätts estetiska uttrycksformer i förskolans verksamhet. Den andra frågan fokuserar på hur estetiska aktiviteter möjliggör språkutveckling inom en semantisk kontext för barnen. Slutligen undersöks hur estetiska uttrycksformer bidrar till interaktion mellan barn samt mellan barn och pedagoger. Metoden för denna studie innefattar användningen av loggbok och observationer för barn i förskolan. Genom noggranna observationer av åtta olika undervisningstillfällen, där olika estetiska uttrycksformer som bild och form, dans, drama, musik och sång implementerades, har vi strävat efter att få en djupare förståelse för hur dessa uttrycksformer främjar barns semantiska språkutveckling. Resultaten av våra observationer och loggboksanteckningar var samstämmiga med resultat av tidigare forsknings kapitel. De estetiska uttrycksformerna fungerar som verktyg som skapar en varierad och dynamisk lärmiljö för barn. Genom att erbjuda olika sätt att kommunicera och uttrycka sig möjliggör dessa uttrycksformer en rik språklig interaktion. Sammanfattningsvis visar vår forskning att undervisning i estetiska uttrycksformer i förskolan är av central betydelse för barns semantiska språkutveckling. Implementeringen av dessa uttrycksformer främjar en miljö där barn kan utforska och utveckla sitt språk på djupet, vilket har betydelsefulla implikationer för pedagogik och undervisningspraxis i förskoleverksamheten.