Kandidatuppsatser / Socialantropologi
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/28943
Browse
Browsing Kandidatuppsatser / Socialantropologi by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 109
- Results Per Page
- Sort Options
Item Samhällets meningsfulla form: En analys av metaforiskt språkbruk(2012-03-22) Malmeling, Pontus; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierItem Citizens of Nowhere in a Landscape of Boundaries: Displacement and Belonging among Young Refugees in Denmark.(2012-11-16) Reumert, Anna Simone; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierThe imaginary of globalization is obsessed with mobility and wandering and in the global space, people cross borders routinely. At the same time, the ones who are actually forced into transit by travelling outside law often ignite discomfort, if not despise, among the passport-approved ‘global’ citizens. Through ethnographic qualitative fieldwork among a group of young refugees in and around Copenhagen, I explore how displacement and belonging are reflected upon and expressed among these actors. As non-citizens and as youth, the refugees are confined to a doubled liminal zone which intrigues my study: If we build our knowledge and understanding of the world from our place in it, how is this experienced when one does not have a juridical right to belong to the place one inhabits, as in the case of the refugee? I guide my research focus on how these young refugees reflect upon and express a sense of belonging, while negotiating with the boundaries that confine their daily living in the Danish asylum system, through the concepts of belonging, displacement, boundaries and natio-normativity, a term I introduce to address how belonging is framed as a normative rationality in the modern nation-state bound to national territory and citizenship. My empirical findings show that activity, freedom as well as social and lingual connection with their Danish surroundings are central factors for my informants’ ability to belong to a place and ‘localize’ in Denmark. While belonging to their Danish setting is a repeated will and wish for my informants, their confinement within the asylum system as well as their continuous forced displacement around the country severely disrupts this process. Reflecting upon the refugee’s liminal position as a form of abnormality produced by the nation-state that defines us as citizens before human beings, I use the concept of natio-normativity to understand how refugees’ movement does not transcend borders, but rather is chained within them. Thereby, I take the case of young refugees in the natio-normative landscape of Denmark to argue how movement in a globalized era simultaneously enforces and challenges national boundaries.Item Identitet och mediala diskurser: En fallstudie om hur kvinnor med erfarenheter av direkt patriarkalt våld upplever sin identitet i samband med våldserfarenheterna och mediala diskurser.(2013-09-27) Gelotte, Maria; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierDenna fallstudie tar upp enskilda kvinnors upplevelser i samband med mediala diskurser och identitet utifrån deras position som tidigare utsatta för direkt patriarkalt våld. Vissa diskursiva begrepp diskuteras, exempelvis ’offer’. Centralt för respondenterna är att inte identifiera sig med dessa termer. Våldserfarenheterna har påverkat samtliga respondenter och det präglar hur de förhåller sig till diskursiva termer. Arbetet visar även hur psykiskt patriarkalt våld och medial dold disciplinering får direkta fysiska konsekvenser för utsatta kvinnor, vilket jag kopplar till biopower.Item Fri att tycka men maktlös att förändra: En studie av blogginlägg och identitetskapande runt paradoxen fri subjektivitet och maktlöshet.(2013-10-21) Sallén, Lovisa; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierGrundtanken till denna uppsats bygger på min erfarenhet av två motsatta föreställningar i det svenska samhället. Dels en generell bild av individen som självskapande, fri och subjektiv. En föreställning som, tillsammans med medvetenheten att vår livsstil och vårt samhälles välstånd är på bekostnad av ohållbarhet och orättvisa i världen, också medför ett krav på individens engagemang och ansvarstagande. För den självskapande, fria individen är den egna handlingen vital i skapandet av personlig identitet, då den förväntas vara ett resultat av den fria viljan. Jämsides, i samma individs självbild, uppfattar jag ett motsatt antagande att individens handling nästan är betydelselös satt i förhållande till vad som behövs förändras för att uppnå större global hållbarhet och rättvisa. Ett antagande om individens enskilda handlings maktlöshet. Det är denna paradox i en normativ svensk individs själv- och världsbild som driver uppsatsen. Jag menar att det i det allmänna samtalet och i individens identitetskapande genom social aktion har utvecklats ett omfattande normativt ”tyckande”. ”Tyckandet” är sättet individen visar sitt engagemang för att lyckas upprätthålla sin identitet som fri att skapa sig själv och tillfredställa kravet på att ta ansvar för sina självvalda handlingar. Men också, menar jag, ett sätt att samtidigt anpassa sig efter antagandet om den individuella handlingens maktlöshet. Genom min studie av offentligt ”tyckande” på två internetforum, Facebook och Nöjesguiden.se, kommer jag visa på hur normativa tendenser i ”tyckandet” hjälper till att upprätthålla de samma funktioner som begränsar individens makt, samt hur individen genom att anpassa sin självuppfattning och agens återskapar dessa föreställningar och förhållanden. Jag för min diskussion om de paradoxala föreställningarna och deras uttryck i ”tyckandet” i förhållande till Foucaults teorier om makt, kunskap, diskurs och disciplinering, samt Bourdieu och Giddens tankar om kollektiva relationer mellan struktur och agens.Item Skönhetsfabriker och Läppstiftsfeminister: En studie av unga kvinnors uppfattning om hur de framställer sig själva i det offentliga rummet.(2015-03-12) Andersson, Johanna; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierItem Meänkieli Från ”mossigt” till ”coolt”: En antropologisk studie om identitet och kulturarv i Tornedalen(2016-03-02) Aili, Hanna; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierDen här uppsatsen undersöker med hjälp av kvalitativa metoder meänkielis ställning bland unga vuxna i Tornedalen idag. Utgångspunkten är att det finns indikationer på att intresset för språket börjar öka hos den unga generationen till följd av olika språkrevitaliseringsprojekt. Genom att undersöka meänkieli utifrån en kulturarvsteori fångar den här studien upp nya sätt att se på språket som identitetsmarkör. Med ett teoretiskt ramverk berörande gränser visar uppsatsen hur grupptillhörigheter samt föreställningar mellan ”då” och ”nu” ständigt omförhandlas för att uppfylla nya syften.Item No mono: Normer, makt och politik inom relationsanarki.(2016-12-08) Bäfvenberg, Sam; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierThis essay aims to give a multi-faceted picture of the political dimensions and power structures within relationship anarchy. Relationship anarchy is a practice which strives to deconstruct relationship ideals by questioning norms, categorizations and hierarchies in monogamous as well as consensually non-monogamous relationships. The study is based on semi-structured interviews with seven people who practice relationship anarchy. The essay describes how the practitioners view relationship anarchy as a political practice through connections to norm critique, feminism and anarchism. However, the explicit reasons for practicing relationship anarchy stated by the interviewees are not always political. This leads me to analyzing the political dimension of relationship anarchy on three levels: on a theoretical level, a personal level and a practical level. Moreover, the essay relates relationship anarchy to power and intersectionality. I conclude that although practitioners see relationship anarchy as liberating, their practices are limited by mononormativity and affected by issues of gender, sexuality, class and race. Finally, I argue that descriptions of relationship anarchy coincide with ideals of the white middle-class, and discuss this through introducing the term hegemonic monogamy.Item Kollektivare och tjänstemän. Klassmedvetande i ett svenskt fackförbund(2017) Crossler Ernström, Tova; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierThe purpose of this study is to examine subjective class in a Swedish labour union. The research questions focus on the informants' perceptions of the significance of class and the relation between class and union work, as well as the more implicit ways they express class-related ideas. The method is ethnographic, combining longer qualitative interviews with participant observation at local union meetings, study meetings, and other union events. In order to ”read class between the lines” at the initial stage of the study, Marxist theory and Bourdieu's theory of class have been used as points of departure. Analysis of the collected material is based in theories on class consciousness and research on labour unions, and divided into three parts, as set out in Rothman's model of class consciousness: class awareness, class identity and class solidarity. The analysis reveals several common themes, categories and demarcations, such as talking about office workers versus ”those who do the work” and the clear distinction made between employers and employees. It also suggests significant contradictions in the class consciousness of union members, both between and within individuals.Item Like leaves on the ground: A Qualitative Study of Practices and Attitudes Towards Cigarette Filters in Gothenburg(2017-04-11) Baker, Keith; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierThis work's interest is to achieve a better understanding of smoker's disposal practices, in an effort to better understand how filters delimit public space. Every year billions of cigarette filters are disposed of by smokers onto public spaces. Society regards filters as litter, but does not currently regard them in the same manner as other forms of public waste. Societal perceptions that surround littering suggest that it is immoral, and requests that its members dispose of waste responsibly. Disposed filters represent an object of translation between social worlds, as both commonly understood and yet perceived differently by individual actors. This is demonstrated by both negligent disposal practices which test the boundaries of acceptable waste within public spaces, and smokers who recognize this moral dilemma, who then adjust their smoking and disposal practices to incorporate responsible measures. In this light filters demarcate public spaces, both as identifiers of immoral actions, and as objects that determine smoking spaces, which contravenes the objective of public space. Observational data was gathered over three months using participant observation to create a general comprehension of smoker's disposal practices in public areas of Gothenburg. Four semi-structured interviews and eleven informal interviews were conducted, where informants shared their perspectives of what disposed filters mean to them when contextualized within urban and natural environments. These conversations also created an understanding of how they defined waste, and how they defined disposed cigarette filters as waste objects. Keywords: smokers, filter, disposal, public space, object, waste.Item "I had a stick with a wheel on it, now it's all made in China": A qualitative study of "Made in China" toys in Poland(2017-05-29) Némethy, Carolina; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierThis study focuses on families’ ideas and experiences of “Made in China” toys in Poland. One month of fieldwork with three families allowed for in-depth qualitative data to be collected through informal as well as formal semi-structured interviews and participant observation. The data was largely interpreted in terms of globalisation, the acceleration of which leads to disembedding, as Anthony Giddens illustrates in The Consequences of Modernity. In particular, the issue of trust is discussed, and is related to how the families accessed information. Mary Douglas’ idea of matter out of place is used to discuss the sense of foreigness some participants felt towards the idea of “Made in China” toys, for instance associating them with strong smells.Item Släng utan slit: En socialantropologisk studie om uppfattningar och attityder kring återbruk och redesign i kontorsmiljöer inom Göteborgs Stad(2017-05-29) Kindblom, Karin; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierDen här studien undersöker hur anställda inom Göteborgs Stad upplever den fysiska miljö de arbetar i och hur de upplever ny respektive återbrukad inredning. Med utgångspunkten att konsumtion som den fungerar i urbana miljöer idag är ohållbar är ambitionen att öka förståelse för hur de anställda ser på att använda återbrukade material på sin arbetsplats. Det framkommer att vad som är viktiga aspekter av inredning och möbler på en arbetsplats har att göra med att det är just en arbetsplats. Inredningen ska fylla sin funktion och återbrukade material är accepterat att använda så länge de anses göra detta. I vissa fall kan spår av åldrande och användning göra en möbel unik och ge den förmågan att förmedla en känsla i rummet som nyproducerade möbler inte kan. Redesign har framkommit som ett kreativt verktyg för återanvändning av möbler och material och har använts på samtliga tre arbetsplatser som avser fältet. Med fokus på redesign och återbruk har studien har förhoppningen att vara ett bidrag till förståelsen för möjligheten för cirkulär ekonomi att utvecklas på arbetsplatser i städer.Item Att förstå och tillämpa kultur: En studie om begreppen kultur och kulturell kompetens på en psykiatrimottagning i västra Sverige(2017-12-11) Lundberg, Elin; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierItem KYRKA & GEMENSKAP - En antropologisk studie av kyrkans relevans i det sekulariserade samhället(2018-02-28) Zaffar, Nomi; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierDen här uppsatsen handlar om kyrkans relevans i det svenska samhället. Kyrkan är en uråldrig institution som har varit en viktig del i det svenska samhället och är det fortfarande. Trots att kristendomen spelar en mindre betydande roll idag, så är kyrkan fortfarande aktiv i samhället. Syftet är att undersöka hur en kyrka i Göteborg arbetar och hur kyrkan är meningsfull för människor i det samtida sekulariserade svenska samhället. Uppsatsen undersöker hur kyrkan arbetar för att vara relevant i samhället, utifrån anställdas egna reflektioner kring det rådande samhällsklimatet. Moderniseringsteori och sekulariseringsteori utgör uppsatsens huvudsakliga teoretiska inramning. Materialet har samlats in genom deltagande observationer i en kyrka och intervjuer har gjorts med kyrkans personal. Kyrkan och dess anställdas identitet har skyddats. Metoden har präglats av ett inifrån perspektiv, forskningen har bestått av att tränga in i, förstå och beskriva kyrkans inre sfär så som den upplevs av informanterna. Uppsatsen visar hur kyrkan kontinuerligt anpassar sig till det rådande samhällsklimatet och det religiösa språket har tonats ner i vardagliga samtal och även i predikningar. Kyrkan engagerar sig i aktuella samhällsämnen, som till exempel kvinnors utsatthet och flyktingfrågor.Item Brazilian Jiu-Jitsu: No pain no gain(2018-10-30) Altamirano Ponce, Jose-Miguel; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierMålet med den här studien är att studera meningsskapande processer i samband med utövandet av Brasiliansk Jiu-Jitsu, eller BJJ som förkortning. Jag tittar på den psykofysiska utvecklingen i samband med utövandet av BJJ för att se hur denna skapar mening i mina informanters vardag. Vidare försöker jag besvara frågor om vad BJJ har för betydelse för utövarnas personliga utveckling samt vad för uppfattning de har av kroppen, relationer, smärta och hur dessa förändras.Item Den jojkande schamanen - ett antropologiskt porträtt av en noaidi och dennes livsvärld(2019-04-26) Lövbacka, Simon; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierItem ÖSTTYSK IDENTITET I NUTIDENS TYSKLAND - En studie om generationen efter murens fall(2020-04-09) Buller, Mikael; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSyfte: Undersöka identiteten hos tyskar födda/uppväxta i f.d. DDR efter 1990. Teori: Bourdieus habitusbegrepp och sociala kapital. Metod: Etnografiskt fältarbete, intervjuer, informella samtal och deltagande observation. Resultat: Östtysk identitet är en ambivalent/dynamisk aspekt hos generationen efter murens fall.Item Hur formas judisk identitet i Sverige? Ett inifrånperspektiv av uppfattningar och praktiserande(2022-04-07) Rappestad, Adrian; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierDen här uppsatsens mål är att undersöka hur identitet praktiseras och uppfattas av människor med judisk bakgrund som lever i Göteborg. Uppsatsen ställer frågor om att leva i två olika kulturer, dels den svenska som är det samhälle som dessa personer lever och är integrerade i och dels den judiska som är etnisk och en del av den personliga identiteten. Jag vill veta hur mina informanter tolkar och praktiserar sin judiska identitet samt hur och om de jämför den med sin svenska. Detta är en uppsats om vad som skapar identitet hos en människa, och hur den identiteten sedan praktiseras. Jag har baserat min undersökning på fyra människor, män och kvinnor i åldrarna 25 till 30. Jag valde en specifik åldersgrupp därför att jag vill göra min uppsats så kvalitativ som möjligt. Anledningen till att jag valde att ägna mitt arbete åt människor med judisk identitet är på grund av de olika uppfattningar som existerar inom skilda områden. Sympatier med staten Israel och eventuella åsikter i den palestinska konflikten varierar och är en av världens mest svårlösta konflikter. Samtidigt har den judiska identiteten ett motstånd i den antisemitism som existerar och har existerat genom historiens gång. Åsikter angående politik och religion varierar och hur stor roll dessa faktorer spelar i formandet av identitet kommer uppsatsen också att ta upp.Item “KOM IGEN, NU ÖSER VI. VI ORKAR LITE TILL!”: En socialantropologisk studie av jympa på Friskis och Svettis.(2022-08-23) Johansson, Emma; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierThis bachelor thesis examines the group workout class jympa at the Swedish gym chain Friskis och Svettis, which can be understood as an actor in the popular fitness community. The aim is to explore jympa and try to understand what makes it meaningful to its practitioners. The thesis includes discussions about the facility itself and what it can mean to practitioners, as well as discussions about the views on the body itself and of other people’s bodies when it comes to clothes and movements to music. Finally, there will be a discussion about the health effects and how jympa workout classes help the practitioners to encounter life outside the facility. The findings from this study show that jympa participants associate jympa with movement to music and the social context that exists within the jympa community. Overall, the results indicate that the jympa practitioners tend to care less about external influences, although social structures, such as the fitness culture, find their way into the jympa workouts. The concepts utilized throughout this thesis are Heterotopia, Liminality, Embodiment and Sense of Coherence. These terms are utilized in several ways to give a new perspective on the views on jympa as a practice. The study is mostly based upon participant observations in multiple jympa workouts at various Friskis och Svettis facilities during the beginning of 2022. Furthermore, there are in-depth interviews with instructors and participants from the jympa workouts where we dig deeper into the meaning of jympa workouts.Item Time to Love: Romantic comedies and narratives of LOVE – from a Swedish context(2022-08-23) Gabrielsson, Marianne; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierThis study explores the relation between love and romantic comedies, (aka romcoms), among people living in Sweden. Romcoms, being one of the most popular film genres ever, has often been subject to critique of not being serious enough and to derange people’s perceptions love. To investigate this, and to find out if there is any relation between romcoms and how its consumers think about love, I will focus on why we watch romcoms, how we embody the love displayed in the films, and what effects this might have on our perceptions of love. Four concepts will guide my analysis: Merleau-Ponty and Toren’s definition of embodiment, Bourdieu’s masculine domination and doxa, and Young’s restrained intentionality. These analytical tools are employed together with narrative interviews and digital participant observations. The ethnographic data was retrieved through 10 interviews (6 women and 4 men) with a total of 22 hours. Because of the Covid-19 pandemic, all interviews were conducting via the digital tool ZOOM. The study points at three conclusions: ▪ Romcoms has a psychopharmacologic function in the sense of escapism. ▪ The participants embody romcoms in terms of EPIC love, disappointment, resignation, fear, non-realistic, demands, false happiness or joy. ▪ Romcoms has become a negatively loaded symbol for traditionalism, monogamy, conformity, stereotypes and ideals. Placing these conclusions within a larger discourse, the study points at underlying social structures, indicating romcoms only to be part of larger societal dilemmas. This also indicates a need to move away from ‘easy’ solutions of Hollywood being the bad guy. The study emphasises a chronology in which love, and romance precedes the love presented by the film industry, implying our perceptions of love to be a combination of historical, social, and near-universal elements. Escapism indicates societal problems to which romcoms are portrayed as solution – not problem. Paradoxically, this solution is presented in a stigmatised, negative tone, causing feelings of shame, blameand belittleness, contextualising romcoms as a ‘guilty pleasure’ for the female consumer. A consequence of this paradox is a continuation of society re-writing culture, reproducing the outdated idea of the Other, as in dividing people into intellectual, serious, and pragmatic consumers and the rest: the naïve and stupid consumer of banal and superficial portrayals of love. This indicates a dislocation of discourse from near-universal love to pragmatic rationalism. However, despite findings of love being related to pragmatism, disappointment and love always being for someone else, the interviews also indicate near-universal takes on love represented by dreams, hopes and visions for a love reaching beyond social constructions. The fact that romcoms hold such complexity, opens new horizons for future studies, in which three aspects are of certain interest: 1) the capitalisation of culture consumption including film, literature, music as well as social media, 2) the continuation of re-writing culture and, 3) the anthropological lack of discussing love as possible near-universal phenomenonItem Motorcyklisters syn på nya digitala trafiksäkerhetstjänster(2022-08-24) Ekdahl, Karl-Olof; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierI denna applicerade studie har nya tjänster för en mobil-app för svenska hobby-motorcyklister undersökts. Appens nya funktioner är tänkta att ge motorcyklisterna återkoppling på körbeteende och trafiksäkerhet. För en djupare förståelse har under tiden undersökningen pågått föreställningar kring meningsskapande värden kopplade till deras intresse undersökts. Tre olika metoder för datainsamlingen har använts; intervjuer, användartest och fokus-intervju vilka alla har gett liknande resultat. Datainsamlandet har legat till grund för en iterativ process ihop med utvecklarna av mobiltjänsten och antropologens resultat har därmed bidragit till designen av appen. Den reflexiva dialog som under studien fördes mellan designers, antropologen och användarna synliggjorde nya möjligheter och gjorde att ogrundade och felaktiga antagande kunde undvikas. Motorcyklisterna upplever att deras hobby ger dem positiva effekter som avkoppling från och en möjlighet att fokusera på annat än det man vanligtvis möter i det vardagliga samhället i form av monotoni och produktivitetskrav. Precis som i alla sociala kontexter där man utför aktiviteter som man anser önskvärda eller som nödvändiga definierar förarna risken av att åka motorcykel som hanterbar och inte som att man utsätter sig för slumpmässiga eller okontrollerbara risker. Man ser inte denna hantering som något nödvändigt ont för att hålla olyckan borta, utan själva tränandet av sin förmåga till en högre kompetens som motorcykelförare ses som meningsfullt i sig. I denna fortbildningsprocess kan digitala appar medverka genom att ge feedback om körbeteende som då leder till en validering av den egna förmågan. Som dedikderade hobby-motorcyklister ser de motorcykelåkandet som lustfyllt men vill samtidigt utveckla sin körskicklighet. Här krävs en känslighet i utformandet av feedbacken från appen för att den skall uppskattas. Kommunikationssättet för återkopplingen av körningen är betydelsefull då råden kan förkastas om de inte förstås eller inte upplevs stämma med den egna upplevelsen. Med det antal av informanter som studien är baserad på kan resultatet knappast betraktas som statistiskt signifikant, vilket heller varit målet, utan syftet har varit att nå en djupare förståelse för motorcyklisternas värderingar och behov för att kunna utveckla användbara app funktioner som blir uppskattade. För de MC-förare som deltagit i studien kan man säga att de tre fenomenen att köra säkert, träna sig på att bli en skickligare förare och att ha kul med sin hobby är förenliga.